Formule 1

Toto Wolff vreest dat 2022 anti-climax wordt: "We hebben het altijd gezegd en het is gewoon heel logisch..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 april 2021 16:22

Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt dat hij zich zorgen maakt dat de Formule 1 het volgende seizoen misschien niet het hoge niveau van opwinding en entertainment zal halen van dit jaar.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix


Ondanks relatief beperkte veranderingen in de regels en reglementen van de sport voor dit seizoen in afwachting van een meer radicale upgrade volgend jaar, zijn de eerste twee rondes geprezen als enkele van de beste Grands Prix van de afgelopen jaren.

In beide races werden spannende duels uitgevochten tussen regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en koploper Max Verstappen, waarbij de auto's van Mercedes en Red Bull na jaren van Mercedes-dominantie zeer aan elkaar gewaagd waren.

In theorie zou het volgend seizoen nog dichter bij elkaar kunnen komen als de auto's worden gereviseerd om close racing beter mogelijk te maken. Maar Wolff betwijfelt of dit in de praktijk mogelijk zal blijken.

"We hebben het altijd gezegd en het is gewoon heel logisch: als je de regels handhaaft, convergeert het veld", vertelde Wolff deze week aan een aantal media.

"Voor degenen vooraan wordt de winst gewoon steeds kleiner, zelfs met meer inspanning. Op een gegeven moment zullen de achterliggende teams de steile vormcurve voortzetten, en dan heb je de convergentie."

De upgrades van dit jaar zijn beperkt gebleven tot aerodynamische aanpassingen. De invoering van een budgetplafond betekent dat de teams zich moeten concentreren op ontwikkelingswerk voor de radicalere veranderingen van volgend jaar.

Wolff heeft toegegeven dat de crash van Valtteri Bottas in de Grand Prix van Emilia-Romagna vorige week het team al onder grote druk heeft gezet om binnen het toegestane jaarbudget te blijven.

"Waar we altijd bang voor waren, is de totale afschrijving van een auto", zei hij. "Nu wordt het geen totale afschrijving, maar bijna, en dat is echt niet iets wat we wilden. De hele situatie is absoluut niet amusant voor ons. Het is nogal een grote afknapper. Het gaat waarschijnlijk upgrades beperken die we kunnen doen."

Wolff zei dat met zo'n grote herziening van de regels volgend jaar er een duidelijke mogelijkheid was dat één of twee teams een enorm voordeel zouden krijgen ten opzichte van de anderen dat jaren zou duren om terug te vorderen - net zoals Mercedes voor elkaar kreeg toen hybride-motoren werden geïntroduceerd in 2014.

"Ik beloof dat we volgend jaar een situatie zullen hebben met een wijd verdeeld veld", voorspelde Wolff. "Misschien zal Mercedes dan niet vooraan staan, maar we zullen terug zijn bij de vorige situatie."

De veranderingen voor volgend jaar, waaronder de introductie van 18-inch wielen voor het eerst, waren oorspronkelijk gepland voor 2021, maar werden een jaar uitgesteld vanwege de verstoring van de wereld door de coronaviruspandemie.

Maar op dit moment richt Wolff zich op het afweren van de uitdaging van hun belangrijkste rivalen voor de titel van dit jaar. "We liggen op dit moment achter op Red Bull, op alle gebieden van de auto", gaf hij toe. "We proberen met alles wat we hebben te winnen van Red Bull."

"Als alles netjes verloopt en iedereen foutloos blijft, staan we twee tienden achter Max op de grid, en niet vooraan", zei hij over de kwalificatie van vorige week. Hamilton eindigde toen echter op pole."

"In de sport loopt alles altijd anders. Lewis toverde echt een superronde uit de hoge hoed en daarom stond hij vooraan."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS