Formule 1

McLaren onthult het Red Bull-geheim dat hen momenteel buiten bereik houdt

Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 november 2023 07:29

McLaren heeft dit jaar grote stappen gezet om het dominante Red Bull in te halen, maar bandenslijtage blijft een belangrijk obstakel. Sinds 2022 is de Formule 1 teruggekeerd naar aerodynamica met grondeffect, een tijdperk dat is ontworpen om de auto’s dichter bij elkaar te brengen, maar in plaats daarvan is Red Bull de onstuitbare kracht geworden.

Max Verstappen Red Bull Lando Norris McLaren


Ondanks het budgetplafond, de glijdende schaal voor windtunnel-tijd en auto's die zijn ontworpen om volgen en inhalen te stimuleren, is Red Bull naar twee opeenvolgende titeldubbels geglipt. Max Verstappen heeft dit seizoen tot nu toe zeventien grand prix-overwinningen behaald, waarmee hij zijn record van vijftien van vorig seizoen heeft gebroken.

Terwijl het achtervolgende team vooruitgang boekte in zijn poging Red Bull te achterhalen, waarbij McLaren aantoonbaar het team van 2023 is dat zich het meest verbeterde richting de kop van die strijd, bleef de racetrim een domein waar de Red Bull RB19 met Verstappen aan het stuur niet te stoppen is.

En met McLarens Lando Norris, tweede na Verstappen in de sprint en Grand Prix van Brazilië, die opmerkte dat hij terugzakte achter de Nederlander na '10-15 ronden' een sterk tempo te hebben kunnen rijden, beaamde teambaas Andrea Stella dat bandenmanagement het belangrijkste voordeel is dat Red Bull heeft ten opzichte van McLaren.

"Het verschil zit hem vooral in de rondetijd op gebruikte banden", zei Stella volgens Motorsport. "Maar zodra de banden degraderen, dan lijkt het alsof Max, Red Bull, gewoon minder degradatie heeft. De banden degradeerden misschien een tiende per twee ronden."

"Het is een significante hoeveelheid degradatie en als je dat kunt beperken, na tien ronden in een stint. Het gaat hier om tienden van een seconde Dat is waar ze op dit moment superieur zijn. Waar wij denken dat het verschil wordt gemaakt, kunnen we niet veel doen met deze auto."

"De auto is met de Singapore-upgrade verbeterd op het gebied van bandenmanagement, maar niet genoeg om te kunnen meedoen, zeker niet als de degradatie hoog is. En we zagen een aantal andere auto's behoorlijk degraderen, zoals Mercedes en Ferrari."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS