McLaren kampte met dilemma na incident Lando Norris en Oscar Piastri: "Ze wisten niet hoe de auto zou reageren"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 oktober 2025 19:30
McLaren-coureur Oscar Piastri en teamgenoot Lando Norris botsten in de sprint op de Circuit of the Americas, wat het team dwong om tijdens de hoofdrace met een voorzichtige setup te rijden. Sky F1-verslaggever Ted Kravitz stelt dat McLaren door het gemis aan data geen andere keuze had dan de auto hoger te zetten, wat direct ten koste ging van de prestaties.

McLaren kroonde zich begin deze maand tot constructeurskampioen, maar kent sindsdien een moeilijke periode. De laatste overwinning dateert van eind augustus in Zandvoort, waarna Max Verstappen drie van de laatste vier races won. De viervoudig wereldkampioen staat inmiddels op slechts veertig punten van klassementsleider Piastri met nog vijf raceweekenden te gaan. In Austin leek McLaren favoriet door de hoge temperaturen, waar thermische degradatie juist een sterkte van de MCL39 is.
Die verwachtingen werden niet ingelost. Piastri en Norris vielen beiden uit in de sprint na een botsing in de eerste bocht, waardoor het team cruciale data misliep over hoe de auto op verschillende rijhoogtes zou presteren. Norris finishte zondag als tweede op ruime afstand van Verstappen, nadat hij bij de start was ingehaald door Charles Leclerc. Piastri eindigde teleurstellend als vijfde. De hobbelige COTA stelt teams voor een lastige uitdaging: de auto zo laag mogelijk houden voor maximale downforce, maar niet zo laag dat de skid blocks te veel slijten en diskwalificatie dreigt. Hamilton en Leclerc werden in 2023 al gediskwalificeerd om die reden.
Kravitz legde uit hoe het incident McLaren dwong tot een compromis. "Ze wisten niet hoe de auto zou reageren op de rijhoogte. Ze wisten niet hoe ze die perfect moesten instellen – zo dicht mogelijk bij de grond voor mooie downforce, maar zonder de legaliteitsplank weg te slijten. Dus moesten ze conservatief zijn. McLaren moest de auto iets hoger zetten en zichzelf wat marge geven, dus de prestaties verdampten gewoon. En Red Bull? Max won de sprint. Die wisten precies hoe ze de auto moesten afstellen."




