Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Danny Kroes over de wending in zijn loopbaan met deelname in 2019 aan de Lamborghini Super Trofeo

Uitgegeven door Bas Kaligis • 6 juni 2019 17:00

VIJFHUIZEN – Vorig jaar nog beloftevol in de TCR International Series voor toerwagens heeft Danny Kroes dit seizoen de overstap gemaakt naar de GT-racerij. De negentienjarige autocoureur uit Vijfhuizen komt uit voor Bonaldi Motorsport uit Italië. Zijn eerste raceweekeinde in het Lamborghini Super Trofeo-kampioenschap was meteen een voltreffer. De rookie die is opgenomen in het juniorprogramma van sportautofabrikant Lamborghini werd op het circuit van Silverstone knap derde. De snelle coureur, die gesteund wordt door WorldStream kijkt vooruit op zijn nieuwe seizoen, waarin hij de eerste podiumplaats al in de pocket heeft.

Danny Kroes Lamborghini Super Trofeo

"Het ging goed. Helemaal super dat ik meteen op het podium stond", zei Danny. "We hadden wel wat motorproblemen waardoor we nog niet optimaal konden presteren. Daardoor weten we dat er de volgende keer nog meer in moet zitten. Maar die derde plaats aan het begin van het seizoen is echt goed, ondanks de problemen."

Zijn eerste kennismakingsdag met de Lamborghini Huracan was op het circuit van Adria. Op de Italiaanse baan mocht hij vijf rondjes rijden. "Ik was als enige toerwagencoureur tussen GT4-jongens het snelste aan het einde van de dag. Het was een best moeilijke auto om te besturen. Hij heeft heel veel pk’s, meer dan een GT3-auto. Hij heeft wel minder downforce, maar voor mij voelde het gelijk goed. Ik merkte dat ik ermee verder wilde. Daarna zijn er gesprekken gekomen met Bonaldi Racing."

Danny Kroes Lamborghini

Een test voor Bonaldi op het testcircuit van Cremona in Italië wees Danny definitief de weg naar de GT-racerij. "Het was de eerste echte kennismaking met de auto. Ik had een goede indruk achtergelaten en veel geleerd. Daarna ben ik meteen in het programma van het team opgenomen." De klasse is sinds vorig jaar een professionele klasse voor jonge rijders. "Lamborghini leidt me op om zo fabrieksrijder te kunnen worden. Ze helpen me met mediatraining, conditietraining en met de samenwerking met de engineers en monteurs."

Zo heeft Danny's carrière ineens een wending gekregen. Vorig jaar focuste hij zich nog op racen met toerwagens in de TCR. "De budgetten in de TCR waren zo fors omhooggeschoten dat het eigenlijk niet meer te betalen was", zei Danny, die vorig seizoen vierde werd in het Benelux-kampioenschap en een podiumplaats pakte in Zandvoort. "Hierin zagen we een betere kans om als jonge rijder door te breken. In de TCR is dat heel erg lastig. Ik moet nu wel weer op nul beginnen."

Het voornaamste verschil tussen de twee klassen? "Hier kun je af en toe even een bochtje wachten voor de inhaalactie. In de TCR is het vechten, duwen trekken. Dat is wel een groot verschil. Maar bij de GT’s zitten heel snelle jongens. Die komen vaak uit formule-auto’s en hebben het doel de GT's in te gaan of de Blancpain. Mijn doel is om zo goed mogelijk samen te werken met Lamborghini om dan volgend jaar de stap te kunnen zetten naar de Blancpain."

Danny Kroes Lamborghini

Voor dit seizoen heeft Danny, die eind juni zijn tweede race in de Super Trofeo heeft op het circuit van Misano, ook zijn sportieve doelen op een rijtje: "Ik wil podiumplaatsen pakken en mezelf goed laten zien zodat Lamborghini tevreden is met wat ik doe. Uiteindelijk wil ik de grote GT3-wedstrijden rijden als fabrieksrijder van Lamborghini."

Danny Kroes wordt in zijn race-activiteiten ondersteund door WorldStream.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS