Autosport NL • Autosport NL Diversen

Hectisch weekend voor Loek Hartog levert opnieuw een zege op tijdens Gamma Racing Days

Uitgegeven door Bart • 22 augustus 2018 13:40

Loek Hartog heeft zondag op oppermachtige wijze zijn vijfde overwinning in zes races geboekt in de Ford Fiesta Sprint Cup. De 15-jarige autocoureur uit Hoogmade vertrok tijdens de Gamma Racing Days op het TT Circuit van Assen van pole position, behield bij de start de leiding en bouwde zijn voorsprong ronde voor ronde uit. Een dag eerder pakte de coureur van Bas Koeten Racing nog de tweede plaats in de klasse tot en met 24 jaar.

Loek Hartog


Hartog komt dit jaar uit in de Ford Fiesta Cup, maar is als karter ook actief bij het Chrono NK. Voor beide competities stond dit weekend een wedstrijd op het programma. Wat doe je als de ene wedstrijd in Assen plaatsvindt en de andere in het Brabantse Berchem? Hartog hoefde niet te kiezen en reed beide kampioenschappen. Op zaterdag reed hij in Assen de kwalificatie en de eerste race en vervolgens in Berchem een training en kwalificatie. Een dag later begon Hartog met de warm-up en de pre-finale op de kartbaan, gevolgd door de tweede race van de Ford Fiesta Cup in Assen.

Een hectisch weekend, vermoeiend, maar ook succesvol. De zaterdag begon direct met de kwalificatie. “Dan moet je direct aan de bak. Het ging goed en ik had teamgenoot Laurens de Wit achter me. Ik heb hem proberen te helpen aan een ultiem rondje en had daardoor ook een groot gat voor me. Hierdoor kon ik aanzetten en pole position pakken. Super tevreden natuurlijk.”

Loek Hartog


In de eerste race van het weekend start de Fiesta Cup met een reversed grid voor de eerste tien coureurs. “Ik startte op P10, maar had een goede start en lag na een ronde al op de tweede plaats. Vervolgens heb ik de banden toch iets te veel gepusht om Marcel Dekker in te halen. Dat zag je ook wel aan de voorbanden. Die waren aan het einde van de race op. Dominique Kraan won hierdoor de race en ik werd vierde overall en tweede in mijn klasse. Het is jammer, maar het hoort er ook bij. Ik maakte een paar kleine foutjes, maar was nog steeds tweede in mijn klasse.”

Een ritje naar Berchem volgde en zonder voorbereiding stapte Hartog meteen de kart in bij het Chrono NK. “Dat was toch best wel heftig. Tijdens de training kwam ik nog te kort, maar in de kwalificatie zat ik er nog maar 4 tienden achter. P12 is normaal niet genoeg, maar meer zat er niet in. Zondag tijdens de warm-up en pre-finale ging het goed. Ik klom op naar P8, maar verloor ook wat in een poging P7 of P6 te pakken. Het gevoel over de kart was goed, maar ik was toch ook wel moe. Ik ben als negende geëindigd en tevreden met de punten.”

Op dat moment moest het beste moment van het weekend nog komen. Op dominante wijze wist Hartog de winst te pakken in de tweede race van de Ford Fiesta Cup. “Vanaf pole had ik een goede start en kon ik direct aanzetten en pushen. Achter mij vocht de rest om de tweede plaats en kon ik rustig uitlopen. Ik heb de banden en de remmen kunnen sparen. Na drie kwart van de race heb ik nog even aangezet, omdat ik voelde dat er nog meer in de banden zat. Een saaie race was het zeker niet. Assen blijft natuurlijk een mooie baan. Het is vrij vlak met veel snelle bochten, maar er gebeurde inderdaad niet veel als je het vergelijkt met zaterdag. Tijdens de eerste race had ik meer gevechten en dan komt de coureur in mij naar boven. Ik lag een paar ronden op kop, maar had de banden te veel gepusht. Daar leer ik ook weer van.”

Hartog won vijf van de zes races dit jaar en werd een keer tweede, maar een uitspraak over de titel wil hij nog niet doen. “Ik durf er nog niets over te zeggen. Ik ga ook niet arrogant worden, maar kan wel zeggen dat ik er honderd procent voor ga om dit jaar mooi af te sluiten. Er zijn nog zes races te gaan en ik ga proberen ze alle zes te winnen.”

De komende races volgen wat dichter op elkaar. Om de drie weken heeft de Ford Fiesta Cup een raceweekend met nog races in Zandvoort, Spa en Assen. “Hoe eerder ik kan rijden, hoe leuker het is. Ik geniet iedere keer weer als ik kan racen”, zegt Hartog. “We komen op de mooiste circuits, die allemaal uniek zijn op hun eigen manier. Spa komt ook nog en daar zijn veel lange rechte stukken. Ik ben benieuwd hoe de Fiesta het daar doet. We gaan proberen vol gas door Eau Rouge te gaan. Nou ja, de eerste rondjes misschien.”

Loek wil graag Sim Delft, Mats van den Brand, RR Racing, Vincent van der Valk, engineer Mark van Bemmel en de crew van Bas Koeten Racing bedanken. Uiteraard bedankt hij zijn ouders en sponsoren Korton Group, Hogenhouck en Bas Koeten Racing voor de ondersteuning.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS