Jeroen Bleekemolen: "Lastig om alle bochten te onthouden"
Uitgegeven door Casper Bekking • 19 oktober 2009 10:21
Het zijn hectische tijden voor Jeroen Bleekemolen. De snelle rijder hoorde afgelopen week dat de seizoensopener van de A1GP World Cup of Motorsport niet door ging. Vervolgens kwam Bleekemolen dit weekend uit op de Nordschleife; het voormalige en beruchte F1 circuit van de van de Nürburgring tijdens een race over vier uur in een BMW M3. Na een goede stint kende het team wat problemen tijdens de pitstops en kon daardoor geen potten breken, maar De Bleek kwam ook in actie met enkele niet-professionals. Toch heeft hij weer veel goede ervaring opgedaan en kan vol vertrouwen afreizen naar het circuit van Hockenheim voor de finalerace van de Porsche Carrera Cup.

"Ik heb afgelopen weekend meegereden met het team van Black Falcon tijdens een 4- uursrace van de VLN op de Nordschleife met een BMW M3. De laatste keer dat ik op de Nordschleife heb gereden was in 2007 met een Porsche RSR van Konrad Motorsport. Die ging toen helaas meteen stuk waardoor ik weinig heb kunnen rijden. De keer daarvoor was in 2003 met de DTM auto van Opel tijdens een 24-uursrace. Omdat het circuit zo ontzettend lang is, zo'n 25 kilometer, is het lastig om alle bochten te onthouden. Daar komt ook nog bij dat er bijna geen uitloopstroken zijn en de snelheden heel hoog liggen. Al met al een enorme uitdaging. Al in de eerste ronde herinnerde ik me weer dat het toch een van de mooiste circuits is. Wat was het weer leuk! Ik kwam eigenlijk meteen weer in het ritme, dus de tijden waren voor onze M3 snel. Het was wisselvallig weer waardoor ik zowel op een droge baan als op een natte baan kon rijden. Het lastige is wel dat de baan iedere ronde anders is dus je weet nooit precies wat je kan verwachten.
Op zaterdagochtend was er de kwalificatie. Ik zou helemaal op het einde rijden omdat de baan dan het droogste en snelste zou zijn. Ik kwam in mijn eerste ronde even op de 20e plaats terecht. Helaas had ik wat verkeer in de ronden daarna en zette uiteindelijk de 32e tijd algemeen. Dat is met onze auto een prima tijd. In onze klasse stonden we daarmee tweede. Er deden in totaal rond de 180 auto’s mee, wat het ook lastiger maakt. Je hebt heel veel verkeer en van de 180 auto’s op de baan zijn er toch heel veel rijders die niet echt goed kunnen rijden. Dus bij iedereen die je inhaalt moet je echt oppassen. Op de grid stond ik net voor Tom Coronel, die met een Porsche onderweg was. Iets voor ons stond Donald Molenaar. Dus het was gezellig bij de startopstelling!
Het team wilde dat ik de start zou doen, maar ik heb gevraagd voor de tweede stint. Dan was de kans op een droge baan iets groter en kon ik ook echt met droge condities rijden. Ik heb in de race negen ronden gereden en de baan was de helft daarvan zo goed als droog. De tijden waren super en ik kwam helemaal in het ritme. Helaas verloren we veel tijd met een verkeerde bandenwissel in het begin en kwamen we niet verder dan de veertigste plaats algemeen. Mijn teamgenoten waren ook geen professionals, dus zij verloren ook wat tijd op de baan. Maar ik heb me heel erg vermaakt. Het doel was om veel ronden te rijden zodat ik het circuit weer zou leren kennen. Mocht ik tijd hebben, dan ga ik volgend jaar proberen weer de 24-uurs race te rijden. De laatste jaren liet het drukke schema het niet toe maar volgend jaar hopelijk wel. En dan heb ik bij dit team een goede kans om ook met een competitieve auto mee te doen. Ze willen een Audi R8 inzetten met vier toprijders. Dan maak je zeker een kans op de algemene overwinning. Dat ging deze keer helaas nog niet met deze auto maar het was een investering in de toekomst. En wie weet kan ik wel meerdere races meedoen in het kampioenschap. In ieder geval willen ze me graag bij het team hebben.
Nu reis ik door naar Hockenheim. Ik ga proberen het kampioenschap te pakken bij de Porsche Carrera Cup. Het worden twee belangrijke weken want de week daarna valt ook de beslissing bij de Porsche Supercup. Daar sta ik er erg goed voor en vertrek als favoriet naar Abu Dhabi. Bij de Carrera Cup sta ik negen punten achter op klassementsleider Jaeger. Dat betekent dat er vijf plaatsen tussen mij en hem moeten zitten. Dus ik ben voor een groot deel afhankelijk van zijn resultaat in de race. Makkelijk zal het niet worden maar we geven zeker niet op. Ik heb de laatste twee races gewonnen dus ook nu gaan we proberen het jaar winnend af te sluiten. En dan maar hopen dat het genoeg is voor de titel!"




