Formule 1

Zeven schokkende statistieken over Mercedes' horrorseizoen 2023

Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 november 2023 06:27

Er is weer een Formule 1-seizoen voorbij en het is weer een seizoen dat Mercedes zo snel mogelijk wil vergeten. Zelfs al was de W14 beter dan de W13, dan nog hebben de Zilverpijlen niet het prestatieniveau bereikt dat ze gewend waren.

Lewis Hamilton Mercedes Grand Prix F1


Toto Wolff mag dan niet geïnteresseerd zijn in Wikipedia-statistieken, maar ze vertellen wel een verhaal. Hier zijn zeven schokkende statistieken van het horrorseizoen van Mercedes:

Geen overwinningen voor het eerst sinds 2011
We beginnen met een voor de hand liggende en dat is de 0 in de overwinningskolom. Zelfs in 2022 slaagde het team erin om één race te winnen, in Sao Paulo, maar deze keer kwamen Ze niet eens in de buurt.

Hun beste resultaat was een dubbel podium in Barcelona, maar dat zal weinig helpen om de wonden van het seizoen te verzachten.

Het is de eerste keer dat Lewis Hamilton er niet in slaagt om in dienst van Mercedes te winnen en het is de eerste keer sinds 2011 dat de Duitse renstal een heel seizoen zonder overwinning bleef.

Laagste puntentotaal sinds 2013
Het is echter niet alleen een gebrek aan overwinningen, want de vorm van Mercedes liet over het algemeen simpelweg te wensen over.

De Zilverpijlen hebben dit jaar 409 punten gescoord, het laagste puntentotaal sinds 2013 en dat seizoen had drie races minder.

Hun totaal van 409 leverde het team weliswaar P2 op in het constructeurskampioenschap, maar hetzelfde puntenaantal zou dat in geen van de twee voorgaande seizoenen hebben opgeleverd.

Gemiddeld scoorden Hamilton en Russell dit jaar 18,59 punten per race en dat is het op drie na laagste sinds hun terugkeer naar de F1 in 2010.

Eén poleposition
Ferrari, en in mindere mate Haas, hebben laten zien dat zelfs als een auto niet snel is op zondag, het een goede kwalificatie-auto kan zijn, maar Mercedes is zelfs daarvan verstoken gebleven, op één uitzondering na.

Het evenaarde 2022 met slechts één poleposition - Hamilton in Hongarije.

Vanaf 2013 scoorde Mercedes er minstens acht per seizoen. Dat aantal is dramatisch gedaald onder de nieuwe reglementen.

0,014% geleide ronden
Mercedes heeft dit jaar slechts negentien ronden aan de leiding gereden, het op één na laagste aantal uit zijn geschiedenis. Om dat in context te plaatsen: dat is 0,014% van alle ronden die dit jaar zijn gereden.

Als je dat getal omrekent naar afstand, kom je op 103 kilometer uit. Daarmee kom je nog niet eens van hun basis in Brackley naar die van McLaren in Woking.

Rondes leiden kan soms een misleidende maatstaf zijn die kan worden beïnvloed door verschillende strategieën (Yuki Tsunoda reed vijf ronden aan de leiding in Abu Dhabi), maar het laat wel zien dat Mercedes bijna nooit in een positie was om Max Verstappen voorbij te gaan toen hij aan de leiding reed.

Russells P8 is de laagste positie van alle Mercedes-coureurs sinds 2012
George Russell heeft het volgens hem slechtste seizoen uit zijn carrière achter de rug en de cijfers bevestigen die bewering.

Zijn P8-notering in het rijderskampioenschap is de slechtste van Mercedes sinds 2012, toen Michael Schumacher dertiende werd en Nico Rosberg negende.

Zelfs vorig jaar was Hamiltons P6 de laagste van de twee en dat resultaat ziet er nu opmerkelijk beter uit.

Acht podiums, het minste sinds 2013
Hoewel de nul overwinningen niet zo verrassend is, gezien de dominantie van Red Bull, laat het aantal podiumplaatsen zien dat Mercedes vaak niet eens de op één na beste was.

Het scoorde er dit jaar acht, samen met Aston Martin het op drie na hoogste aantal. Zelfs McLaren, dat een vreselijke start van het seizoen had, verbeterde zijn vorm dusdanig om er één meer te scoren dan de Zilverpijlen.

Van die acht was het Hamilton die er zes scoorde, terwijl Russell dit jaar slechts twee keer op het podium stond. Hun totaal van acht podiumplaatsen is hun laagste aantal sinds 2013.

Zevende in pitstopklassement
Het zijn niet alleen de coureurs en de mensen die de auto hebben gebouwd die onder het vereiste niveau lijken te presteren met Mercedes op de zevende plaats in het pitstopklassement.

De award, die in 2015 in het leven werd geroepen, geeft punten op basis van de snelheid van de stops die teams in de loop van het seizoen hebben gemaakt en de Zilverpijlen haalden slechts 100 punten, vergeleken met de 543 van winnaar Red Bull.

Toto Wolff gaf toe dat dit kwam door zelfgenoegzaamheid. "Onze mindset in de afgelopen 20 jaar was dat we geen wereldkampioen hoeven te worden in pitstops, maar dat we heel langzame pitstops moeten vermijden", zei Wolff. "Het is nu zover gekomen dat we ons realiseren dat het zo competitief is geworden en dat we ons spel daar gewoon moeten verbeteren."

Eén beste coureur van de dag
Terwijl alle vorige inzendingen gebaseerd waren op statistieken, is deze een beetje subjectiever omdat het een fanstem is, maar het laat wel de algemene sfeer rond het team zien.

De enige Driver of the Day award die Mercedes in de wacht sleepte was voor Hamiltons race in Barcelona, waarin hij als vierde startte en zich opwerkte naar P2 achter Max Verstappen.

Verder zijn er dit seizoen maar weinig opvallende prestaties geweest.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS