Voormalig wereldkampioen neemt complotdenkers de maat: “Auto gemaakt voor Max Verstappen? Zo werkt het niet”
Uitgegeven door Frank Korsel • 19 december 2025 19:00
Jacques Villeneuve, in de beginfase een van de grootste criticasters van Max Verstappen, heeft genoeg van het verhaal dat Red Bull zijn auto speciaal voor Verstappen bouwt. De wereldkampioen van 1997 legt uit waar het échte verschil zit tussen de Nederlander en zijn teamgenoten.

Red Bull was, net als in 2024, ook in 2025 een uitgesproken eenmansteam. Verstappen was goed voor 421 van de 451 punten, terwijl Liam Lawson en Yuki Tsunoda goed waren voor dertig punten in het tweede Red Bull-stoeltje. Sinds het vertrek van Daniel Ricciardo eind 2018 lijkt er een vloek te rusten op ‘het’ tweede stoeltje van Red Bull.
Veelal wordt het grote verschil tussen Verstappen en zijn legio aan teamgenoten toegedicht aan Red Bull zelf. De Oostenrijkers zouden de auto speciaal bouwen voor de rijeigenschappen van Verstappen. Villeneuve, die voorheen bekend stond als een van de meest uitgesproken critici van Verstappen, gelooft er niets van: "Iedereen zegt: 'De auto is gemaakt voor Max, arme tweede coureur', maar zo werkt het niet”, deelt de wereldkampioen in de High Performance-podcast.
De sleutel ligt volgens de Canadees in Verstappens vermogen om te begrijpen wat de auto nodig heeft. "Max werkt constant mee om de auto beter te maken. Als je niet in staat bent om met die auto om te gaan of tijdens het seizoen te begrijpen waar de problemen zitten, ga je steeds langzamer lijken. Niet omdat jij slechter wordt, maar omdat Max steeds sneller wordt."
Red Bull werkt daardoor automatisch meer met Verstappen samen, wat de auto voor de ander steeds lastiger maakt. "Hij begrijpt wat er met de auto gebeurt."
Het draait volgens Villeneuve om technisch inzicht en daar heeft Verstappen volgens de Canadees een patent op: "Soms heb je onderstuur omdat de voorkant te zacht is, soms omdat die te stijf is. En soms hangt het af van wat er op dat moment gebeurt. Daar komt de aerodynamica nog bij. Hoe dichter je bij de grond zit, hoe meer grip je hebt. Dat vraagt om een stijve auto, maar zo'n auto glijdt mechanisch weer sneller."




