Rally

Rally Sweden - Lappi leidt Zweedse thriller; drama voor Rovanpera en Tanak in de mist en de vele sneeuw

Uitgegeven door Peter Vader • 17 februari 2024 08:30

Esapekka Lappi kwam snel en ongeschonden door een actievolle en uitdagende openingsetappe van de Rally van Zweden en ging daardoor aan de leiding van de tweede ronde van het FIA World Rally Championship met voorsprong van een krappe 3,2 seconde. Lappi kwam tijdens zijn eerste start in 2024 aan boord van de derde fabrieks-Hyundai i20 N Rally1 Hybrid terug van een off-form run door SS1 op donderdagavond, om de lus van drie etappes op vrijdagochtend te voltooien. Na afloop had hij een voorsprong van 11,4 seconde op Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid-rijdende Takamoto Katsuta. Maar hij verspilde geen tijd in zijn poging om zijn Japanse rivaal in de loop van de middag in te halen door 6,1 seconden van Katsuta’s voorsprong op SS5 – de herhaling van #42 Brattby – af te nemen en zo het gat naar de eerste plaats te dichten tot 5,3 seconden.

Rally Sweden 2024 vrijdag foto 1

Terwijl de sneeuwval heviger werd, was Lappi op SS6 opnieuw sneller dan Katsuta, dit keer met 5,0 seconden, en pakte de rallyleiding na zijn topprestatie door SS7. “We moeten zeker het vertrouwen van vandaag gebruiken en ons gaan concentreren op de rest van de rally”, zei Lappi na het winnen van SS8. “Ik heb in de middag duidelijk gebruik gemaakt van het voordeel op de weg. Oké, zeker ook in de ochtend, maar tegen Kalle [Rovanperä, red.] was ik in het begin niet opgewassen en was ik te langzaam, dus daar ben ik redelijk tevreden mee.”

Rally Sweden 2024 vrijdag foto 2

Achter de aanvallende Katsuta lag Adrien Fourmaux op koers om de eerste etappe op het voorlopige podium voor het M-Sport Ford World Rally Team te voltooien na een prima rit. Maar de Ford Puma Rally1 Hybrid-rijdende Fransman was machteloos om WRC2-leider Olive Solberg voor te blijven. Solberg ging vol in de aanval in de middagsneeuw, ondanks het vermogenstekort waarmee de Zweed te maken kreeg in zijn Škoda Fabia volgens WRC-Rally2-specificaties. “De derde plaats in een Rally2 [auto] is ongelooflijk en in mijn thuisrally is het een beetje een droom en ik ben erg blij”, zei Solberg over zijn verbluffende prestatie. “Maar het belangrijkste doel is WRC2 winnen en we leiden met behoorlijk wat voorsprong, dus ik ben blij met deze dag.” Terwijl de hevige sneeuwval een beeldschoon winterwonderland creëerde, maakte het de taak voor de coureurs – vooral degenen die voorop reden – nog moeilijker.

Rally Sweden 2024 vrijdag foto 3

Thierry Neuville, de leider in het wereldkampioenschap na het winnen vorige maand van de seizoensopener van de Rallye Monte-Carlo, lag na de ochtendlus 40,5 seconden achter op de vijfde plaats, twee plaatsen achter Elfyn Evans, nadat hij had geworsteld om grip te hebben bij het openen van de dag terwijl hij worstelde om een beetje zicht te hebben in de vroege ochtendmist.

Normaal gesproken zou een probleem met de brandstofdruk een nachtmerrie zijn voor een rallycoureur, maar na het voltooien van de zwaar besneeuwde SS5 met 1 minuut en 15,5 seconden achter leider Katsuta, bood de fout die de Hyundai-coureur voorafgaand aan de SS6 rapporteerde de broodnodige, zij het ongebruikelijke, redding voor de Belg, terwijl hij achter Evans verkeerd aan de etappe begon.

Hoewel Neuville slechts 3,7 seconden sneller was dan Evans op de SS6, was hij ruim 20 seconden sneller dan de Toyota-coureur op de SS7, nadat Evans in een sneeuwbank was gereden en hij nog meer vertraging had opgelopen door een beslagen voorruit. "Ik denk dat het spook van concurrentie uit het raam is verdwenen", zei Evans. “Het verschil tussen de eerste en tweede positie die op de weg zijn, is enorm. Ik weet niet precies wat er vanmiddag aan de hand is. Ik kan vanaf hier niet eens het bord voor me zien, en we gaan zo snel. Het is een beetje gek, maar we zijn er nog.”

“De motor draaide niet, dus moesten we hem controleren”, zei Neuville over zijn angst voorafgaand aan SS6. “Elfyn was eerder weg na het tanken toen onze auto niet startte, dus hij kan het weten. In de etappe was het verder geen probleem. Ik had aan het eind [van SS7] iets sneller kunnen gaan, maar het is heel gemakkelijk om eraf te gaan.” De eerdere vertraging van Neuville, die een tijdstraf van 40 seconden opleverde, betekent dat hij na acht etappes buiten de Top-10 staat, met Evans als vijfde achter Fourmaux.

Georg Linnamäe, die op sensationele wijze zijn eerste regelrechte WRC-etappeoverwinning op de SS5 claimde, staat zesde in Toyota's GR Yaris Rally2, die nieuw is in 2024. Linnamäe’s WRC2-rivalen Sami Pajari, Roope Korhonen, Mikko Heikkilä en Lauri Joona completeren de Top-10.

Rally Sweden 2024 vrijdag foto 4

Rovanperä snel maar slachtoffer van sneeuwbank...
Nadat hij donderdag tijdens de superspecial-etappe Umeå Sprint de ranglijst met 1,4 seconde aanvoerde, profiteerde de terugkerend wereldkampioen Kalle Rovanperä van gunstiger etappeomstandigheden door op vrijdagochtend als zevende van start te gaan. De vliegende Fin van Toyota Gazoo Racing WRT kon zijn voorsprong vergroten door de eerste proef van vrijdag te winnen, #42 Brattby, waarvan de naam was omgedoopt ter nagedachtenis aan Craig Breen. De Ier was in 2023 de snelste op beide klassementsproeven van de 10,76 km lange etappe, aan boord van zijn nummer 42 Hyundai.

Rovanperä versloeg Lappi met 3,2 seconden en daardoor bedroeg de voorsprong van Rovanperä op Takamoto Katsuta 4,9 seconden na SS2. Hoewel Rovanperä op SS3 verloor van zijn landgenoot Lappi na wat hij omschreef als een “vreselijke, gênante” rit, was de tweevoudig winnaar van de WRC-titel slechts 1,2 seconde langzamer dan Lappi, waardoor hij zijn marge op Katsuta kon vergroten tot 5,7 seconden. Maar toen Rovanperä in een lastige SS4 in een sneeuwbank reed, een aantal coureurs overkwam hetzelfde, ontstond er schade aan de radiator en werd hij gedwongen naar de finish te strompelen met schade aan de achterkant van zijn Yaris. Na reparatie zal de Fin op zaterdag weer van start gaan. Teamgenoot Katsuta pakte de etappezege – 0,7 seconde sneller dan Evans – en ging Lappi met 11,4 seconden voorsprong aan de leiding aan het einde van een dramatische ochtendlus op het Zweedse sneeuw en ijs.

Ott Tänak reed op de derde plaats toen hij spinde en de voorkant van zijn Hyundai beschadigde en op 18,5 km in de SS4 een sneeuwbank raakte.

Rally Sweden 2024 vrijdag foto 5

Grégoire Munster zette zijn Rally1-deelanme voort met zijn ‘leer-eerst’-aanpak in zijn Ford Puma Rally1 Hybrid. Dat verliep vrij goed totdat de Luxemburgse coureur vier minuten verloor met bandenschade op SS4 en hij bij de finish van SS8 meldde dat de dag gewoon “crazy” was geweest.

Zaterdag is de langste dag van de rally met 125,96 wedstrijdkilometers. Het heeft een vergelijkbaar format als vrijdag, met een drietal herhaalde klassementsproeven, beginnend met de geheel nieuwe Vännäs, gevolgd door de bekende Sarsjöliden, terwijl Bygdsiljum een deel van de Botsmark-etappe van 2023 omvat. Zaterdag eindigt met de eerste lus van de Umeå-proef, de locatie voor de Wolf Power Stage van zondag. SS9, Vännäs, zal om 07:45 uur lokale tijd van start gaan.

Stand na de tweede dag (Vrijdag):
1 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 58m18.8s
2 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3.2s
3 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +1m20.7s
4 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m26.3s
5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m50.0s
6 Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +1m50.1s
7 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +2m05.8s
8 Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +2m08.6s
9 Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +2m19.0s
10 Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +2m45.7s
51 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +49m42.9s



null

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS