Formule 1

Langdurige sponsor Max Verstappen legt uit waarom ze stoppen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 januari 2024 06:15

Ton van Veen, de directeur van Jumbo Supermarkten, heeft uitgelegd waarom de Nederlandse supermarktketen stopt met het sponsoren van F1-wereldkampioen Max Verstappen. Jumbo is een langetermijnsponsor van Verstappen. Het bedrijf sponsorde de drievoudig wereldkampioen al lang voordat hij in 2015 als tiener in de F1 kwam met het Red Bull juniorteam in een Toro Rosso.

Max Verstappen Jumbo F1


Ondanks de voordelen van de samenwerking met Verstappen, beëindigt Jumbo de samenwerking met de drievoudig wereldkampioen. Ook de sponsoring van de Grand Prix van Nederland op Zandvoort is beëindigd. Hetzelfde geldt voor haar activiteiten op het gebied van schaatsen en wielrennen.

De stap komt nadat de voormalige Jumbo-topman Frits van Eerd in oktober 2022 opstapte, waarbij Van Veen werd gepromoveerd vanuit zijn rol als financieel directeur. Onder het nieuwe regime heeft Jumbo ervoor gekozen de middelen die aan sport worden besteed elders in te zetten.

Van Veen legde de beslissing uit aan de Volkskrant. "In de afgelopen jaren is Jumbo haar focus een beetje kwijtgeraakt. We hebben een aantal activiteiten toegevoegd die de formule niet per se hebben versterkt. We zijn ook heel actief geworden in sportsponsoring. Maar als je kijkt naar de successen van atleten en teams, moet je je afvragen of dat bij ons past.”

Max Verstappen is wereldkampioen. Maar we zijn een Nederlands supermarktbedrijf, niet eens het grootste. Op het wereldtoneel hebben we niet veel business. Dat betekent dat we geen tientallen miljoenen meer steken in sportsponsoring, maar dat gebruiken om prijzen te verlagen. Dat is Jumbo zoals het bedoeld is."



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS