Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Ferrari-coureur maakt zich zorgen om verbannen bandenwarmers: "We gaan de pitstraat uit en direct Eau Rouge in..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 maart 2023 10:01

Ferrari-coureur James Calado maakt zich zorgen om de verbanning van de bandenwarmers dit seizoen in het FIA World Endurance Championship. De Brit zat aan boord van de Ferrari 499P die crashte tijdens The Prologue en waardoor het Italiaanse team een compleet nieuw chassis moest opbouwen. De coureur denkt dat het niet hebben van bandenwarmers problemen kan opleveren op andere circuits, waar de temperaturen lager liggen dan in Sebring. Calado was een van de diverse coureurs die vreest dat met name tijdens de 6 uur van Spa en de nacht van de 24 uur van Le Mans het ontbreken daarvan problemen kan gaan opleveren.



“Ik begrijp de reden waarom ze het gedaan hebben. Dat is absoluut goed”, zegt Calado tegenover Sportscar365. “Mijn zorg is dat we naar plekken als Spa gaan waar het in de afgelopen jaar koud is geweest. We gaan die pitstraat uit en direct Eau Rouge in. Er kan van alles gebeuren. Wat met mij gebeurde tijdens The Prologue was met een temperatuur van 20 graden, je kunt de auto op de rechte lijn verliezen. Mij zorg is dat als je spint in Eau Rouge en de auto stopt, de motor slaat af en je staat haaks in Eau Rouge. We hebben gezien wat er in het verleden gebeurd is. Je krijgt vervelende ongelukken. Het brengt ons veiligheid enorm in gevaar. Eau Rouge kan een enorme impact zijn. Het kan ook in Le Mans gebeuren, de grip is zo lag. Het gaat niet om de bochtensnelheid, we kunnen ook op het rechte stuk crashen. We kunnen niet vol gas gaan.”

Overigens neemt de Ferrari-coureur wel de volledige verantwoordelijkheid op zich voor het ongeluk tijdens The Prologue. “Het gebeurde hier, omdat het mijn eigen fout was”, aldus Calado. “Het was natuurlijk een rijdersfout, maar dat is hoe makkelijk het kan gaan. Ik was niet eens aan het pushen en het was totaal onverwacht, toch kan het gebeuren. Er zijn veel auto’s op de baan en het snelheidsverschil is groot. Vooral met de Hypercar, je kunt enorme snelheden halen, 300 km/u plus. Ik moet er niet aan denken dat de oorzaak ligt in het feit dat je op het rechte stuk bent gespind en een zijwaartse botsing hebt gehad. Persoonlijk denk ik, staan de meeste coureurs aan mijn kant. Ik snap waarom het waarschijnlijk een betere show oplevert. Maar deze auto's zijn zwaar, vooral de GTE's en je hebt amateurcoureurs. Ik zie gewoon dat er dit jaar grote ongelukken gaan gebeuren voor iets dat misschien wat anders aangepakt kan worden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS