FOTO'S - Toyota Gazoo Racing is met zijn herziene GR010 Hybrid klaar voor het WEC-seizoen 2023!
Uitgegeven door Peter Vader • 24 februari 2023 13:30
Toyota Gazoo Racing heeft een herziene Toyota GR010 Hybrid Hypercar onthuld voor het WEC-seizoen 2023, wanneer de Japanse autofabrikant zijn nummer één-status zal verdedigen tegen nieuwe concurrenten aan het begin van een spannend tijdperk voor de 24 uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship (WEC). Het succes van het team, dat tot nu toe vijf opeenvolgende Le Mans-overwinningen en vier opeenvolgende WEC-titeldubbels omvat, zal worden uitgedaagd door meer Hypercar-deelnemers dan ooit tevoren, in een seizoen van zeven races in 2023, inclusief de honderdjarige editie van Le Mans 24 uur. Cadillac, Ferrari, Porsche en Vanwall sluiten zich aan bij de bestaande Hypercar-concurrenten van Peugeot en Glickenhaus, om daarmee een groot startveld van 13 auto's te vormen in het WEC. Naar verwachting zullen dat er nog meer zijn bij de 24 Uur van Le Mans, in wat nu al wordt gezien als de zwaarst bevochten wedstrijdoverwinning in het endurance racen.
De GR010 Hybrid was de eerste hypercar die in januari 2021 uit de kast kwam en heeft, net als voor 2022, een programma van detailevoluties op belangrijke gebieden ondergaan om de betrouwbaarheid en efficiëntie te optimaliseren. Er zijn aanpassingen gedaan aan de Racing Hybrid-aandrijflijn, die bestaat uit een 520 kW (707 pk) 3,5-liter motor en een 200 kW (272 pk) elektromotor, om het gewicht te verminderen en de betrouwbaarheid te verbeteren, gebruikmakend van de kennis die is opgedaan in meer dan tien jaar ervaring met hybride aandrijflijnen op Le Mans.
De meest zichtbare wijzigingen aan de evolutie GR010 HYBRID voor 2023 hebben betrekking op de carrosserie. Er zijn nieuwe aerodynamische voorzieningen voor het ‘duiken’ van de carrosserie op de voorste hoeken van de auto en er is een kleinere eindplaat van de achtervleugel gemonteerd. Er zijn nog meer detailwijzigingen doorgevoerd om de rijeigenschappen en aerodynamische consistentie te verbeteren. Er zijn ook wijzigingen aangebracht aan de carrosserie met als doel de remkoeling te verbeteren en snelle veranderingen in koelopties mogelijk te maken tijdens een race. Dit wordt bereikt door nieuwe ventilatieopeningen aan de voor- en achterkant. Bovendien is een herziene lay-out van de koplampen geïmplementeerd om de zichtbaarheid tijdens nachtelijke ritten te optimaliseren.
Onder de carrosserie heeft de GR010 Hybrid een gewichtsbesparingsprogramma ondergaan om het totale gewicht terug te brengen tot de minimale 1040 kg die reglementair is toegestaan. Dat ligt in het verlengde van de compromissen die zijn gemaakt tijdens de ontwerpfase van de auto in 2020, die het resultaat waren van hoe de Hypercar-regelgeving evolueerde.
De GR010 Hybrid zal opnieuw gebruik maken van 100% hernieuwbare biobrandstof, gemaakt van wijnresten en landbouwmateriaal, die de CO2-uitstoot met minstens 65% verminderen en bijdragen aan de voortdurende inspanningen om de duurzaamheid in uithoudingsraces te vergroten.
Als aanvulling op die inspanningen is het voorverwarmen van banden voor gebruik niet meer toegestaan, wat het energieverbruik en de uitstoot vermindert. Als gevolg hiervan heeft Michelin een nieuwe reeks bandencompounds geïntroduceerd, ontworpen om snel de maximale bedrijfstemperatuur te bereiken, met behoud van duurzaamheid en prestaties.
Toyota Gazoo Racing onderscheidt zich op de grid van 2023 dankzij een line-up van coureurs die uitsluitend bestaat uit bewezen Le Mans-winnaars en WEC-kampioenen. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López zullen voor het zesde achtereenvolgende seizoen samenwerken in auto #7, terwijl de Le Mans winnaars van vorig jaar en tevens WEC-wereldtitelwinnaars Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa hun krachten bundelen in de #8 GR010 Hybrid.
De rol van test- en reservecoureur zal worden overgenomen door Kazuki Nakajima, die eind 2021 stopte met racen, na een carrière met drie Le Mans-overwinningen en een WEC-wereldkampioenschap, evenals met twee Super Formula-titels. Hij zal deze rol vervullen naast zijn functie als vicevoorzitter van Toyota Gazoo Racing Europe.
Het seizoen begint op 11 en 12 maart met een officiële Prologue-test, op 17 maart gevolgd door de 1000 Miles of Sebring, gevolgd door reizen naar Portimao (16 april) en Spa-Francorchamps (29 april). Het hoogtepunt van het seizoen, de honderdjarige editie van de 24 uur van Le Mans, vindt plaats op 10-11 juni, voorafgaand aan de laatste drie races op Monza (9 juli), Fuji Speedway (10 september) en Bahrein (4 november).
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!