Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S: Alpine onthult nieuwe LMDh Alpine A424_β met veel raakvlakken met de Formule 1: "Sterk geďnspireerd is op F1"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 juni 2023 10:18

Alpine heeft op de vrijdag voor de 24 uur van Le Mans de nieuwe LMDh-bolide onthult, waarmee de autofabrikant uit Frankrijk in 2024 gaat rijden in het het FIA World Endurance Championship. Het Franse merk onthulde renders van de auto, die samen met Oreca gebouwd wordt en volgend jaar door Signatech in het kampioenschap ingezet gaat worden. De auto heeft de naam Alpine A424_β meegekregen en gaat aangedreven worden door een 3,4 liter turbo aangedreven V6-motor van Mecachrome. De hybride motor wordt geleverd door Bosch, de batterij komt van Williams Advanced Engineering en Xtrac gaat de versnellingsbak leveren.

Alpine LMDh

Foto: Alpine


"Vandaag onthullen we de Alpine A424_β, de voorloper van onze hypercar die ontworpen is om de beste concurrenten uit te dagen vanaf volgend jaar”, vertelt Alpine-directeur Laurent Rossi. “Trouw aan onze waarden neemt dit nieuwe prototype het merk A-pijl mee de toekomst in, terwijl het in de voetsporen treedt van onze creaties, te beginnen met Alpenglow en de A290_β. De Alpine A424_β is pittig, elegant en onderscheidend met zijn iconische en emblematische ontwerp. Het belichaamt zowel ons heden als onze toekomst dankzij de betrokkenheid en investering van onze ontwerpers bij de ontwikkeling ervan."

Alpine Hypercar
Foto: Alpine


De auto gaat op 28 juni voor het eerst gestart worden en aan het einde van juli verwacht men met de auto het circuit op te gaan. Vervolgens gaat de auto uitgebreid getest worden, voordat homologatie plaats gaat vinden. De afgelopen maanden is de motor van Mecachrome al uitgebreid getest op de testbank.

Alpine A424_β
Foto: Alpine


Hoofd engineering van de LMDh, Christophe Chapelain legt de keuze voor de motorenbouwer uit. “Voor de aandrijflijn werken we samen met Mecachrome. Mecachrome heeft ervaring in de Endurance racerij en we hebben vanaf juni 2022 verschillende studies en tests uitgevoerd.”, legt Chapelain uit. “Zo konden we de voor- en nadelen analyseren, zodat onze teams van Formule 1-ingenieurs specificaties konden opstellen, de architectuur definiëren en kalibreren voor het gewenste prestatiebereik. De ingenieurs van Viry waren nauw betrokken en deelden hun capaciteiten, middelen en methodes met ons om het vermogen, de betrouwbaarheid en de materialen te verbeteren. Eenvoudig gezegd is het een 3,4-liter V6 met enkele turbo. We zullen de enigen zijn met deze configuratie. Zoals vereist door de reglementen, hebben alle LMDh-concurrenten een motor gekoppeld aan een Xtrac versnellingsbak, een standaard Bosch hybride box en een Williams batterij. Tot slot moet worden opgemerkt dat de synergiën met F1 zo groot zijn dat onze LMDh-software sterk geďnspireerd is op F1. Het F1-kostenlimiet werkt ook in ons voordeel, omdat het dyno-uren vrijmaakt naast de uren die beschikbaar zijn bij Mecachrome.”

Alpine
Foto: Alpine


Nadat Alpine vorig jaar nog met de oude LMP1 in de topklasse van het FIA WEC reed, keert de fabrikant dus volgend jaar weer terug met de nieuwe LMDh. Op dit moment heeft men alleen Signatech die de auto’s in 2024 gaat inzetten, maar Alpine staat ook open voor klantenteams die de auto willen kopen.

Alpine
Foto: Alpine


Klik HIER voor de volledige gallery van de Alpine A424_β

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS