Formule 1

FIA verbiedt kritische aerodynamische F1-tests tot seizoen 2025

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 december 2023 08:03

In de aanloop naar de reglementaire veranderingen van 2026 kunnen de F1-teams geen voorsprong nemen door vroegtijdig te beginnen met aerodynamisch of CFD-werk. De Formule 1 introduceert een geheel nieuw reglement voor 2026, met ingrijpende veranderingen aan het chassis en nieuwe regels voor de aandrijfeenheden.

F1 start


Terwijl de PU-reglementen al grotendeels vastliggen, zijn de technische reglementen voor de nieuwe auto's nog niet volledig vastgesteld, maar zelfs als dat wel het geval is, mogen teams hun aandacht niet te vroeg op de nieuwe auto’s richten.

Tijdens de recente vergadering van de F1-commissie tijdens het Grand Prix-weekend van Abu Dhabi werd overeengekomen dat teams tot 2025 niet mogen beginnen met windtunnel- of CFD-werk voor de nieuwe auto's.

Nu de FIA World Motor Sport Council deze week in Baku bijeenkomt om de wijzigingen die op commissieniveau zijn overeengekomen te bekrachtigen, is bekendgemaakt hoe dit verbod zal worden ingevoerd door de publicatie van de nieuwe Sporting Regulation-reglementen.

Volgens de laatste Sporting Regulations die zijn gepubliceerd voor 2023 en 2024, onthult artikel 3 van Appendix 7 dat windtunneltests alleen mogen worden uitgevoerd met auto's die voldoen aan de technische reglementen voor de seizoenen 2023, '24 en '25. "Om te voorkomen dat er tests worden uitgevoerd die als doel hebben om de veiligheid van de auto's te verbeteren, moeten er tests worden uitgevoerd in de windtunnel. Om testen te voorkomen die gericht zijn op de ontwikkeling voor het seizoen 2026, van 1/12/2023 tot en met 1/1/2025, mogen RWTT (beperkte windtunneltests) alleen worden uitgevoerd met een schaalmodel dat substantieel voldoet aan de technische reglementen voor 2023, 2024 of 2025", staat in de regel.

"Met uitzondering van dynotests die gericht zijn op de ontwikkeling van onderdelen van remsystemen met minimale luchtkanalen en op voorwaarde dat dergelijke tests niet tegelijkertijd de prestaties of duurzaamheid van onderdelen of systemen geclassificeerd als carrosserie testen (of op enigerlei wijze incidentele gegevens of kennis verschaffen over), mogen er geen windtunneltests worden uitgevoerd met autogeometrieën die geheel of gedeeltelijk overeenkomen met en/of substantieel afgeleid zijn van ontwerpen en/of gepubliceerde versies van de 2026 technische reglementen of door de FIA voorgestelde 2026 carrosseriegeometrieën en concepten."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS