Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24H Le Mans 2023 - Hartley, Giovinnazzi en Duval willen alle drie schitteren op Circuit la Sarthe; wat hebben ze te vertellen?

Uitgegeven door Peter Vader • 10 juni 2023 04:10

Er staat dit jaar veel op het spel tijdens de 24 Uur van Le Mans voor coureurs in de Hypercar-klasse, of ze nu een kans van buitenaf krijgen of tot de favorieten behoren. Sommigen zijn hier om te schitteren in een nieuwe discipline, terwijl anderen een reputatie te verdedigen hebben. En sommigen jagen op een kroon die hen tot nu toe is ontgaan. Dit is wat drie toonaangevende coureurs te zeggen hebben.

Brendon_Hartley_Toyota_Gazoo_WEC
Bendon Hartley

Brendon Hartley, "Catch me if you can"
De lijst met prestaties van ex-F1-coureur Brendon Hartley is een van de meest indrukwekkende op de grid. Dankzij zijn drie overwinningen in de 24 Uur van Le Mans (2017, 2020 en 2022) is de Kiwi synoniem geworden met Toyota Gazoo Racing, die kan bogen op vijf algemene overwinningen op het Circuit des 24 Heures du Mans. “Ik kijk altijd vooruit, maar ik realiseer me dat ik in mijn laatste vier optredens op de eerste of tweede trede van het podium heb gestaan. Het betekent veel, ik denk soms aan die drie Le Mans-overwinningen en daar ben ik echt trots op.”

Brendon_Hartley_Toyota_actie
Brendon Hartley

Winnen is moeilijk, maar een titel verdedigen is nog moeilijker. Zijn prestaties stapelen de druk op, maar de indrukwekkende hoeveelheid ervaring kan alleen maar een voordeel zijn. Met zoveel concurrentie kan de kennis die de afgelopen jaren is opgedaan belangrijker dan ooit zijn, als we willen vechten voor de overwinning. Natuurlijk is Brendon Hartley zich er volledig van bewust dat iedereen er op uit is om Toyota te verslaan. "We hebben een doelwit op onze rug, niet als line-up, maar als team."

De concurrentie is hevig in de Hypercar-klasse. De kaarten zijn opnieuw geschud. De #8 Toyota GR010 - Hybrid is op zijn hoede voor al zijn tegenstanders, maar vooral voor de rode prototypes. “Het is moeilijk om een favoriet te kiezen. Iedereen heeft een goede betrouwbaarheid, maar Ferrari lijkt het sterkste tempo te hebben. Nieuwkomers hebben dorst naar overwinningen en zijn vastbesloten om een deel van de schijnwerpers te nemen, vooral gezien de aandacht voor het eeuwfeest.

Antonio_Giovazazzi Ferrari
Antonio Giovazazzi

Antonio Giovinnazzi, Ferrari's leidende licht
Antonio Giovinnazzi had niet lang nodig om te wennen aan de fijne kneepjes van de Ferrari 499P. Als coureur met 62 Grands Prix op zijn naam kijkt hij ernaar uit om het Toyota moeilijk te maken. Hoe gaat hij het aanpakken? "Ik denk dat de sleutel is om fouten te vermijden, zeker te zijn van onze racelijn en de druk erop te houden. Als we daarin slagen, kunnen we een fout afdwingen die ons een kans geeft."

Antonio_Giovanzazzi_Ferrari
Antonio Giovinnazzi met de Ferrari 499P

Maar Giovinazzi, die de #51 deelt met Alessandro Pier Guidi en James Calado, blijft voorzichtig. Hij weet dat hij ook een doelwit is. "Toyota is het te verslaan team, maar op de testdag was het duidelijk dat Cadillac en Porsche ons op de hielen zaten." Hij kent dit spel. “Je bent nooit 100% zeker van jezelf, zeker niet in een lange race waarin de situatie in een oogwenk kan veranderen. Je moet het per ronde bekijken. Houd het bij elkaar en voer de druk op en hoop op de overwinning. Hij lijkt ervan overtuigd dat de tegenstanders achter hem net zo formidabel zijn als die voor hem.

"Natuurlijk zullen we altijd de druk hebben om Ferrari te zijn", zegt de voormalige Alfa Romeo Formule 1-coureur. Hij lijkt echter niet onder de indruk. Zijn dorst naar een historisch resultaat kalmeert zijn zenuwen!

Loic-Duval-Peugeot
Loïc Duval


Kan Loïc Duval het tien jaar later nog een keer doen?
Loïc Duval deelt de Peugeot TotalEnergies #94 Peugeot 9X8 met Gustavo Menezes en Nico Müller. Hij is een van de 13 voormalige winnaars op de grid van dit jaar (2013 winnaar met Tom Kristensen en Allan McNish, in de Audi R18 e-tron quattro). “Het lijkt gisteren. Het is moeilijk te geloven dat het tien jaar geleden was. Ik heb sindsdien zoveel gedaan. In 2016 stond ik bijvoorbeeld op het podium.”

De Fransman, die maandag 41 wordt, mikt op de overwinning. De Peugeot 9X8's hebben dit seizoen misschien niet het beste tempo laten zien in de eerste drie FIA WEC-ronden, maar dat maakt niet uit. “Als je wint, ben je geobsedeerd om weer te winnen. Het is zo intens. Je gooit er alles in. Tegen het einde van de race zijn de auto's klaar, en de coureurs ook!"

Peugeot 9X8
Loïc Duval met de Peugeot 9X8

De coureur is enthousiast en trots om na een periode in LMP2 (2018, 2019 en 2021) weer in de topklasse te staan. “Ik ben verheugd om terug te zijn voor het eeuwfeest met een Frans merk, in een Frans team. Het is allemaal logisch. Ik weet wat de erfenis van Le Mans inhoudt [drie overwinningen in 1992, 1993 en 2009] Ik heb zulke goede herinneringen aan Peugeot... De beste tijd die ik ooit aan het stuur heb gehad in Le Mans was in de 908 in 2010. Het is geweldig om terug te zijn.”



Le_Mans_2023_event_poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS