Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota 1 en 2 tijdens The Prologue; Dragon Speed P8, Racing Team Nederland P4 in LMP2 + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 april 2018 00:10 • Print artikel

Toyota heeft de The Prologue afgerond met de twee snelste tijden. Tijdens de officiŽle testdagen van het FIA World Endurance Championship zette Mike Conway vrijdag op het HTTT van Paul Ricard de snelste tijd neer met 1.32,662. De sessie op zaterdag eindigde twee minuten eerder, doordat Ben Hanley met de DragonSpeed BR Engineering BR1 Gibson op het Mistral Straight strandde. Het team waar Renger van der Zande actief is klokte uiteindelijk de achtste tijd.



De Toyota met het startnummer 7 reed in totaal 839 ronden en voerde daarmee een volledige endurance-simulatie uit. De tweede plek van deze auto kwam door een tijd van 1.34,665 van Anthony Davidson. De Toyota TS050 Hybrid met het nummer 8 reed in totaal 163 ronden. Overigens reden de Japanse bolides de tijden buiten de Equivalence of Technology (EoT) die voor het evenement is voorgeschreven.

Er waren verder weinig tijdsverbeteringen in de LMP2-klasse op dag 2. De tijd van vrijdagavond van Vitaly Petrov in de SMP Racing BR Engineerin BR1 AER bleef staan en daarmee was het de snelste niet hybride auto. Het verschil bedroeg 4,3 seconden. De auto die wel zijn tijd verbeterde was de CEFC TRSM Racing Ginetta G60-LT-P1. De auto verbeterde zich met een halve seconde tot 1.38,156. Daarmee schoof de auto voor de LMP1 van Dragonspeed. Overigens zaten alle niet hybride LMP1-autoís binnen drie seconden.

In de LMP2-klasse kwam ook geen coureur meer aan de tijd van de debuterende Pastor Maldonado. De Venezolaan zette op vrijdag een tijd neer van 1.40,771 in de DragonSpeed Oreca 07 Gibson. Racing Team Nederland sloot de test af als beste team die niet met een Oreca rijdt, op de vierde positie vlak voor Ho-Pin Tung, die de vijfde tijd klokte in LMP2.

In de GTE-Pro werd de snelste tijd geproduceerd door de Porsche 911 RSR van Gianmaria Bruni en Richard Leitz. De snelste tijd werd in door Lietz in de nachtsessie gezet, maar uiteindelijk verbeterd door Bruni. De tweede auto van Porsche eindigde op een have seconde en werd op de voet gevolgd door de twee Ford GTs. De snelste Ferrari 488 GTE Evo moest twee seconden toegeven, terwijl de nieuwe BMW M8 GTE en Aston Martin Vantage op afstand volgde.

In de GTE-Am werd de tijd op zaterdag nog wel verbeterd. Matteo Cairoli zette in de Dempsey-Proton Racing Porsche de snelste tijd neer met 1.53,129. Porsche behield de positie 1, 2, 3 en 4 in deze klasse.

Resultaten van The Prologue


MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS