SPECIAL - De hoogte- en dieptepunten van het FIA WEC-weekend in Imola waar Ferrari overheerste in eigen land
Uitgegeven door Peter Vader • 24 april 2025 08:00
De FIA World Endurance Championship-race tijdens het Paasweekend in Imola was één grote overwinning voor Ferrari. Het merk met het logo met het ‘Steigerende Paard’ won niet alleen, maar maakte praktisch een triomftocht in zijn eigen achtertuin, onder de ogen van haar eigen fans! Het vergrootte haar voorsprong in het constructeursklassement zonder al te veel moeite. BMW en Alpine verdeelden ondertussen de kruimels, terwijl Porsche doorging met zoeken naar de lichtschakelaar. In de GT's bracht Pasen in naam van het WEC niet alleen eieren, maar ook een hoop geduw en getrek met zich mee, waarbij de Porsche van Manthey zegevierde voor de BMW van de Italiaanse motorsportheld Valentino Rossi.
De winnende #51-AF Corse Ferrari 499P van A. PIER GUIDI / J. CALADO / A. GIOVINAZZI (Foto: Ferrari)
Ondanks de Paasdagen bleek het Steigerende Paard in topvorm en behaalde het zijn eerste overwinning op zijn thuiscircuit. De fabrikant uit Maranello consolideerde zijn suprematie in zowel de constructeurs- als het rijderskampioenschap door opnieuw alle drie de podiumplaatsen te veroveren. BMW probeerde bij te blijven, terwijl Toyota met onder andere Nyck de Vries, de ninjastrategie hanteerde: stil, onzichtbaar, maar altijd aanwezig en klaar om aan te vallen. Aston Martin bleef met trots zijn titel als ‘achterlicht’ van de grid verdedigen.
Foto: Ferrari
Ondertussen, tussen de ene botsing en de andere in de LMGT3-klasse, bood de 6 Hours of Imola een middag vol met blinde gevechten, gekruid met een snufje onvoorspelbaarheid. Porsche slaagde er uiteindelijk in om een vreugdevol moment te hebben, terwijl Lexus in grote stijl op het feest verscheen en iedereen verraste met een prestatie die alle lof verdiende... en ja, deze keer hebben ze de auto ècht snel gemaakt, niet alleen maar gepolijst.
Foto: Ferrari
Wat waren in Imola tijdens het tweede wedstrijdweekend van het FIA WEC 2025 de hoogte- en dieptepunten?
Hoogtepunt – Een rode Ferrari die iedereen om de oren rijdt!
Na een sensationeel debuut in Qatar blijft het Steigerende Paard de wet voor te schrijven bij de Hypercars, door voor eigen publiek een grote overwinning te behalen. Deze zege is niet alleen het eerste thuissucces sinds de langverwachte terugkeer naar de wereld van de endurance, maar zorgt er ook voor dat ze de tegenstanders weten af te remmen en dat ze er zelfs afstand van nemen. Diezelfde Steigerende Paarden zijn intussen zo hard aan het racen dat het lijkt alsof de rest met de handrem erop heeft rondgereden. Maar overdrijf het niet met het toosten: de BoP vergeet niet, vergeeft niet en Le Mans ligt aan de horizon... waar het nooit aan verrassingen ontbreekt.
#78 Akkodis ASP Team A. ROBIN / F. GEHRSITZ / E. MASSON Lexus RC F LMGT3 (Foto: DPPI Production)
Hoogtepunt – Akkodis-Lexus en een tevreden Pasen
Het zou bijna een belediging zijn geweest om de fantastische prestaties van de Lexus in Imola te negeren. Na een reeks van punten van kritiek en een bepaald rustig weekend, reageerden de twee auto's van het Akkodis ASP-team nu uitstekend en waren ze dicht bij een dubbel podium dat alle kenmerken van een wedergeboorte had. Een derde en een vierde plaats, behaald in een overvolle startgrid en tijdens een weekend vol met actie. Hun prrestatie was veel meer waard dan de uitslag zegt: een resultaat dat net zo zoet is als de juiste verrassing die je af en toe in een paasei vindt. Maar nu komt het belangrijkste onderdeel: jezelf bevestigen. Want als je niet herinnerd wilt worden als een vluchtige voorbijganger, moet je laten zien dat de storm nog maar net is begonnen. Lexus is de belofte voor de naaste toekomst?!
#92 Manthey 1ST Phorm R. HARDWICK / R. PERA / R. LIETZ Porsche 911 GT3 R LMGT3 (Foto: Porsche)
Hoogtepunt – Manthey verraste iedereen…
Net toen alles perfect in elkaar leek te vallen voor thuisfavoriet Valentino Rossi op weg naar een sprookjesachtige overwinning voor eigen publiek, deelde Manthey de beslissende klap uit. De Porsche 911, eerste de hoofdrolspeler in een furieuze comeback en vervolgens in een spannend duel met de befaamde #46, wist de juiste opening te vinden en als eerste over de finish te komen. Daarmee behaalde hij de overwinning die even hard bevochten als verdiend was. Een succes dat tot stand is gekomen dankzij doorzettingsvermogen en sterke zenuwen, en dat voor Porsche de eerste echte glimlach van 2025 waard is. Het team wil koste-wat-het-kost zijn zegje doen in een het FIA WEC-seizoen 2025, maar dat lijkt momenteel allesbehalve een uitgemaakte zaak.

Dieptepunt – Aston Martin: dit is ècht niet de juiste weg
Het excuus van de eerste race gaat niet meer op. Tijdens zijn tweede officiële optreden van het seizoen wist de Engelse sportwagenfabrikant niet te verrassen en bleef hij in de 6 uur van Imola opnieuw in de schaduw van zijn rivalen. De prestaties zijn praktisch nihil en de resultaten spreken voor zich: de rangschikking, achterstevoren gelezen, wijst op een waar monopolie. De laatste twee plaatsen dus. Is de auto niet in orde? Voelen de coureurs en Team Thor te veel de druk? Of misschien geen van beide… Maar wat wèl duidelijk is, is dat 2025 een lang en turbulent jaar belooft te worden voor het Engelse merk, dat wanhopig op zoek is naar de juiste richting.

tijdens de vrije training op vrijdag
Dieptepunt – Cadillac en zijn lange herstelperiode
Cadillac lijkt nog steeds verloren na de ramp in Qatar. Hoewel de prestaties solide en concreet waren, leek het Amerikaanse merk op het Italiaanse circuit compleet de weg kwijt. Of liever gezegd: achterop te raken. Eerst was er het ongeluk aan het begin van het weekend, wat de zaken meteen ingewikkelder maakte. En daarna volgde een race die in volledige anonimiteit werd uitgevochten. Door onverwachte gebeurtenissen en moeilijkheden slaagde Team Jota er opnieuw niet in om kansen te benutten, waardoor een belangrijke hoeveelheid punten verloren ging. Zoals er gekscherend door de pers werd gezegd: “Met het Cadillac-ongeluk is het weekend officieel goedgekeurd voor tegenslag.”

Dieptepunt – Porsche, tik, tak, de tijd dringt…
Het WEC belt, maar Porsche neemt de hoorn niet op. Het merk uit Zuffenhausen (Stuttgart) lijkt in een lange winterslaap te zijn beland, waarbij alle auto's, zowel de officiële als de klantauto's, ver verwijderd zijn van de posities die ertoe doen. Er zijn in de eerste twee races 12 punten verzameld en 2024 lijkt alweer verdwenen te zijn in het verleden. Het spel wordt steeds ingewikkelder, met een 24 Uur van Le Mans dat steeds dichterbij komt. En daar in Frankrijk wordt het half juni de derde keer dat Porsche deelneemt met de 963, hoog tijd om te zegevieren. Zijn voorgangers waren in Le Mans de 917, 936 Spyder, de Kremer-935, 956, 962, de 962 C, de TWR-Porsche WSC Spyder, de 911 GT1, de 911 GT1-98 en de 919 Hybrid. Een rijtje dat het verdient om afgerond te worden met de 20e Porsche overwinning in Le Mans, behaald door de huidige 963 van Porsche Penske Motorsport. De hoop dat de BoP eindelijk eens een glimlach op het gezicht tovert, biedt een sprankje optimisme, maar de Porsche 963's die we vandaag zien, lijken op dezelfde versies als vorig seizoen, die nog steeds vastzitten in de sleur van de kerstlunch. Tik tak, de tijd dringt…
Klik hier voor de volledige uitslag van de FIA WEC 6 Hours of Imola op zondag 20 april 2025 op het circuit van Imola (Italië)












Bron foto's: FIA WEC tenzij anders vermeld
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!