FOTO'S - Nyck de Vries over de 24H Le Mans: "We hebben ons best gedaan, maar het was gewoon niet genoeg omdat..."
Uitgegeven door Peter Vader • 18 juni 2025 20:28
24H Le Mans - De dromen over een overwinning van Toyota Gazoo Racing bij de 93e 24 uur van Le Mans werden in duigen gegooid door een slopende strijd op het Circuit de la Sarthe, waar een vastberaden teaminspanning toch eindigde in een teleurstellend resultaat. Een uitverkochte raceweek met 332.000 toeschouwers zag een spectaculaire startopstelling van 21 hypercars – van acht fabrikanten – de strijd aangaan terwijl Toyota Gazoo Racing streefde naar zijn zesde overwinning in La Sarthe. Op de 40e verjaardag van Toyota's eerste Le Mans-deelname ging het team de strijd aan met zijn rivalen met effectieve strategie, nauwkeurig rijden en vechtlust. Maar een veelbelovende race voldeed uiteindelijk niet aan de verwachtingen, omdat tegenslag en een extreem hoog tempo vooraan, de opmars van het team dwarsboomden.
Mike Conway, Kamui Kobayashi en ex-F1-coureur Nyck de Vries overwonnen héél dapper de schade van de eerste ronde door zich uitstekend te herstellen van hun teleurstellende kwalificatie. Ze wonnen 10 plaatsen en eindigden met een verdiende zesde plaats in hun #7 GR010 HYBRID.
Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa gingen op een gegeven moment zelfs aan de leiding van de race en streden om een plek in de top vier, toen een mechanisch probleem de #8 GR010 HYBRID meer dan 20 minuten kostte en hem uit de race gooide. Uiteindelijk eindigden ze als zestiende.
De race begon vanaf het begin met actie en beide GR010 HYBRID's wonnen in de openingsuren posities en trokken zo naar voren. Terwijl de #8-crew zich een weg naar de top zes vocht, liep de #7 in de eerste ronde carrosserieschade op en kreeg later een stop-and-go penalty van 50 seconden voor te hard rijden in de pitstraat. De tegenslagen bleven zich opstapelen voor de #7.
De #8 vocht zich de hele nacht door naar het podium dankzij een sterk tempo op zachte banden, voordat een safetycar halverwege de race nieuwe kansen creëerde door het veld te comprimeren. De #8 nam de leiding toen ronde 200 naderde en de #7 – die zijn eerdere achterstand inmiddels had weggewerkt – schoof op naar de Top-10.
Naarmate het laatste kwart van de race naderde, had een sterke teaminspanning de #8 in de top zes gebracht en was hij verwikkeld in een spannende strijd met een Ferrari en een Porsche om een nog hogere klassering. De #7 kwam terug naar de achtste plaats, maar het tempo vooraan was uiteindelijk te hoog voor de GR010 HYBRID's en een podiumplek bleek buiten bereik.
Met nog vier uur te gaan kwam er een einde aan de uitdaging van de #8 GR010 HYBRID toen een gebroken onderdeel ervoor zorgde dat het linkervoorwiel loskwam. Na op drie wielen terug te zijn gekeerd naar de pits, werkten de monteurs snel hun reparatie af en vervingen ze het linkervoorwiel. Ryo Hirakawa hervatte de race op de 19e plaats, na maar liefst zeven ronden te hebben verloren.
De #7 bleef maar pushen en Kamui Kobayashi's tempo in de laatste uren bracht de #12 Cadillac – die op een gegeven moment een minuut voorsprong had – weer in het vizier, totdat een late drive-through penalty een einde maakte aan die aanval. Kobayashi finishte als zesde na 386 ronden, terwijl de #8-crew als zestiende finishte, zeven ronden achter de winnaar. Resumerend kan TOYOTA GAZOO Racing terugkijken op een zwaar bevochten race, waarbij alle teamleden een mega prestatie leverden, maar dat de vele tegenslagen veroorzaakten dat een podium er dit keer niet in zat. Hard werken wordt niet altijd beloond.
Toyota Gazoo Racing heeft nog maar vier weken te gaan voordat het weer gaat racen en opnieuw een poging waagt om de eerste overwinning van het FIA World Endurance Championship (WEC) seizoen 2025 te behalen. De 6 uur van São Paulo vindt plaats op Interlagos op 13 juli.
Nyck de Vries (#7 Toyota GR010 HYBRID): "Ik denk dat er maar één resultaat is waar je blij van wordt op Le Mans en dat is de overwinning, want daar draait deze race om. We hebben ons best gedaan, maar het was gewoon niet genoeg omdat we de snelheid niet hadden. Het was een volledig lege, droge race, met maar één safetycar, dus we hadden snelheid nodig om vooraan mee te vechten, en helaas hadden we gewoon niet wat nodig was. Dat is racen. We hebben alles gegeven, we hebben alles geprobeerd, en ik heb er geen spijt van."
Bron foto’s: Toyota Gazoo Racing Global
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over het racen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!