Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S - De hoogte- en dieptepunten van BMW M Motorsport en Robin Frijns op de achtbaan in Spa

Uitgegeven door Peter Vader • 14 mei 2025 12:35

SPA-FRANCORCHAMPS - Het Circuit de Spa-Francorchamps staat bekend als de achtbaan van de Ardennen, en BMW M Motorsport beleefde er inderdaad afgelopen weekend een emotionele achtbaan. Tijdens de derde ronde van het FIA World Endurance Championship 2025 (FIA WEC) en de thuiswedstrijd van BMW M Team WRT, de "6 Hours of Spa-Francorchamps", bewezen beide BMW M Hybrid V8-motoren opnieuw hun potentieel na de podiumplaats in Imola. Dit keer bleef de beloning echter uit. De #20 Hypercar vocht tot kort voor het einde nog voor een podiumplaats op de F1-omloop in de Belgische Ardennen. Een langzame lekke band zette de auto terug voordat hij om veiligheidsredenen moest opgeven vanwege een remprobleem. De #15 BMW M Hybrid V8 presteerde ook sterk, maar na een bewogen zes uur durende race was zijn beloning slechts een tiende plaats.

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 1 by Wim Boekel

Met perfect lenteweer en een indrukwekkende menigte van bijna 100.000 toeschouwers afgelopen weekend, was het toneel klaargezet voor een spannende FIA WEC-race. Elk van de twee BMW M Hybrid V8-auto's werd bestuurd door een duo in plaats van het gebruikelijke trio. Kevin Magnussen (DEN) en Raffaele Marciello (SUI) reden met #15, terwijl René Rast (GER) en Robin Frijns (NED) de coureurs van #20 deelden. Hun teamgenoten Dries Vanthoor (BEL) en Sheldon van der Linde (RSA) komen dit weekend met de BMW M Hybrid V8 uit in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship op Laguna Seca (VS).

Bij de start sprintte Magnussen vanaf de elfde startpositie naar de top vijf met #15, voordat hij het stuur overdroeg aan Marciello. In de bewogen race die volgde, met meerdere safetycarperiodes, kreeg de auto echter twee drive-through penalties. Rast viel aanvankelijk buiten de top tien in de #20, maar hij en Robin Frijns boekten gestaag vooruitgang dankzij een sterke prestatie en een goede strategie. Frijns duwde de BMW M Hybrid V8 uiteindelijk met gedurfde acties naar het podium. Een half uur voor het einde moest hij echter terugkeren naar de pits vanwege remproblemen, waarna het team besloot de auto niet meer naar buiten te sturen.

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 2 by Wim Boekel

Hoewel de race niet aan de verwachtingen voldeed, verzamelden BMW M Motorsport en BMW M Team WRT waardevolle gegevens ter voorbereiding op het hoogtepunt van het seizoen: de 24 uur van Le Mans (FRA). De enduranceklassieker in de Sarthe wordt verreden als vierde ronde van het FIA WEC 2025 op 14 en 15 juni.

In de LMGT3-klasse beleefden de teams van beide BMW M4 GT3 EVO's een moeilijk weekend. Ahmad Al Harthy (OMA), Valentino Rossi (ITA) en Kelvin van der Linde (RSA), die in Imola net naast de overwinning grepen met een tweede plaats, eindigden als negende in de klasse met de Team WRT #46-auto. De race eindigde al vroeg voor de #31 The Bend Team WRT BMW M4 GT3 EVO in het tweede uur. Na contact ontstond er schade aan de ophanging en moest het trio Augusto Farfus (BRA), Timur Boguslavskiy en Yasser Shahin (AUS) opgeven.

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 3 by Frank Korsel

Reacties van BMW-crewleden na afloop de FIA WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps:

Andreas Roos (hoofd BMW M Motorsport): "Als je alleen al naar het raceresultaat kijkt, is het duidelijk niet wat we hier tijdens de thuisrace van BMW M Team WRT op hadden gehoopt. Gezien de prestaties die we met beide BMW M Hybrid V8's lieten zien, hadden we er uiteindelijk meer van verwacht. Het was frustrerend dat auto met nummer 15 twee straffen kreeg. Dat zette de auto helaas terug, en het was daarna moeilijk om voor een topresultaat te vechten. Auto met nummer 20 was de hele race erg sterk. Het was geweldig om te zien dat we weer voor de topposities konden vechten en weer op koers lagen voor het podium. Helaas hadden we eerst een lekke band en daarna een remprobleem dat we nog nader moeten onderzoeken. Om veiligheidsredenen hebben we besloten de auto uit te schakelen. Onze conclusie is dus: de prestaties waren er weer, maar we willen natuurlijk ook de bijbehorende resultaten behalen. In de LMGT3-klasse was de uitkomst na de sterke race in Imola ook niet wat we hadden gehoopt. Helaas viel auto nummer 31 na contact vroegtijdig uit. Auto nummer 46 reed een foutloze race, maar helaas waren de prestaties vandaag niet voldoende om vooraan mee te strijden. We blijven eraan werken en kijken nu uit naar Le Mans. Daar willen we onze volle kracht weer laten zien en helemaal vooraan meerijden."

Vincent Vosse (Team Principal, BMW M Team WRT): "Een teleurstellend weekend over het algemeen. Op sommige momenten leek het erop dat we voor een podiumplaats konden vechten, maar uiteindelijk was dat niet het geval. Auto #20 moest opgeven vanwege wat leek op remproblemen. We zullen dit verder onderzoeken. Wat auto #15 betreft, maakten twee drive-through penalties het onmogelijk om een sterker resultaat te behalen. Ferrari had de race onder controle en we konden niet veel doen om hen uit te dagen. In LMGT3 was het ook een lastige uitkomst. Auto #31 viel vroegtijdig uit na een incident, wat erg teleurstellend was. Met auto #46 hebben we het maximale uit de snelheid gehaald, maar het was niet genoeg om voor het podium te vechten. We hebben een strategische gok genomen, maar die heeft helaas niet geloond. We zullen analyseren, we zullen leren en we zullen sterker terugkomen."

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 4 by Frank Korsel

Robin Frijns (BMW M Team WRT, #20 BMW M Hybrid V8, DNF): "Ik denk dat het over het algemeen een spannende race was. De start was niet ideaal, maar we herstelden ons goed en kwamen goed op gang. Ons tempo was prima, ook al waren we niet de snelste van het veld, maar we hebben slimme strategische beslissingen genomen die ons in de mix hielden. Van mijn kant werd er echt geracet, met ellebogen naar buiten! Helaas moesten we tegen het einde opgeven vanwege een remprobleem, wat erg jammer is, want een podiumplaats was zeker haalbaar. Maar zo is racen nu eenmaal."

Valentino Rossi (Team WRT, #46 BMW M4 GT3 EVO, 9e plaats LMGT3-klasse): "We zijn op P9 geëindigd. Dat weerspiegelt ons potentieel dit weekend, gezien onze snelheid. Over het algemeen was het een goede race: we hebben hard gevochten in het begin van de race, we hebben posities gewonnen en zelfs voor het podium gestreden. Helaas werd ons een achterstand toegebracht door een drive-through penalty, en we namen een strategische gok om te proberen op te schuiven in het klassement, wetende dat we qua snelheid niet veel konden winnen. Uiteindelijk pakte het niet in ons voordeel uit. We blijven pushen en hopen de volgende keer competitiever te zijn."

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 5 by Frank Korsel

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 6 by Wim Boekel

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 7 by Wim Boekel

FIA World Endurance Championship 2025 BMW M Team WRT @ 6 Hours of Spa-Francorchamps Foto 8 by Wim Boekel

Fotos: Wim Boekel en Frank Korsel







FIA World Endurance Championship 6 Hours of Spa 2025 Event banner

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS