Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Ford presenteert volgende fase Hypercar: Dan Sayers komt over van Red Bull Ford Powertrains

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 juni 2025 14:01

Le Mans, Frankrijk – Ford Motor Company keert in 2027 terug naar de hoogste klasse van prototype-racesport, en de autofabrikant uit Dearborn onthulde twee belangrijke elementen van het programma in de aanloop naar de 24 Uur van Le Mans van 2025. Het Ford WEC Hypercar-programma, dat zijn debuut maakt bij de openingsronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) over minder dan twee jaar, kondigde op vrijdag 13 juni zijn chassisbouwer, ORECA, en de programmaleider, Dan Sayers, aan. Hij komt over van Red Bull Ford Powertrains.

Ford Oreca FIA WEC


Tegen de achtergrond van de grootste verzameling Mustang-raceauto’s ooit op het Circuit de la Sarthe, kondigde Jim Farley, president en CEO van Ford, aan dat Ford zal samenwerken met de gerenommeerde chassisbouwer ORECA voor het aankomende Hypercar-programma van 2027. Ook aanwezig was Mark Rushbrook, wereldwijd directeur van Ford Performance, die de ervaren motorsportdirecteur Dan Sayers aanwees als programmamanager van het WEC Hypercar-programma. Hij stapt over vanuit zijn huidige functie als Program Director bij Red Bull Ford Powertrains.

“Ford terugbrengen naar de topklasse in Le Mans is altijd al een droom geweest van velen binnen ons bedrijf, waaronder onze Executive Chair, Bill Ford,” zei Jim Farley. “Samenwerken met ORECA is een trots moment voor Ford. We keren terug naar Le Mans om te winnen, en daar maken we geen geheim van. Zondag is het exact 56 jaar geleden dat we hier voor het laatst op het hoogste podium stonden. Dat is lang genoeg geleden. In 2027 keren we terug met diezelfde ambitie, en we vertrouwen op ORECA om ons te helpen het op te nemen tegen Ferrari en de andere topteams, zoals we dat ook deden in de jaren ’60.”

ORECA aangesteld als chassisbouwer
Ford gaat een samenwerking aan met de Franse racewagenbouwer ORECA voor het chassis van zijn WEC Hypercar. Reglementen schrijven voor dat één van vier fabrikanten het chassis levert waarop Ford zijn Le Mans-uitdager zal bouwen. De Ford-aangedreven, door Ford gebouwde en gerunde prototype zal zijn debuut maken tijdens de 95e editie van de 24 Uur van Le Mans in juni 2027.

ORECA, opgericht in 1973 door Hugues de Chaunac, ontwerpt, assembleert, ontwikkelt en optimaliseert chassis, motoren en systeemarchitecturen. Met bijna 240 overwinningen in de LMP2-klasse en 10 opeenvolgende zeges bij de 24 Uur van Le Mans, en dankzij betrokkenheid in de Hypercar-klasse namens drie grote fabrikanten, is ORECA een gevestigde waarde in de mondiale autosport (WEC, IMSA, ELMS, ALMS). Het bedrijf biedt uitgebreide en op maat gemaakte klantondersteuning vanuit vestigingen in Signes, Magny-Cours en Indianapolis.

“We zijn vereerd dat Ford ORECA heeft gekozen om hun toekomstige WEC Hypercar te ontwerpen voor hun terugkeer naar de topklasse van de endurance-racerij,” aldus Hugues de Chaunac, president van de ORECA Group. “Deze strategische samenwerking is een belangrijke stap in onze blijvende toewijding aan racen op het hoogste niveau en aan de legendarische 24 Uur van Le Mans. We gaan al onze energie, expertise en enthousiasme in dit ambitieuze project steken. Ik wil Bill Ford, Jim Farley en Mark Rushbrook bedanken voor hun vertrouwen. Ze kunnen rekenen op de volledige inzet van al onze teams wereldwijd.”

Dan Sayers gekozen als programmaleider
Dan Sayers komt naar Ford vanuit zijn functie als Program Director bij Red Bull Ford Powertrains, waar hij vanaf het begin een sleutelrol speelde in het ontwikkelen van de krachtbron voor de nieuwe Formule 1-reglementen van 2026. Daarvoor werkte hij tien jaar bij Prodrive (Aston Martin Racing), waar hij begon in GT4, doorgroeide naar GT3 en verantwoordelijk was voor het ontwerp en de ontwikkeling van de V12 Vantage. Later werd hij technisch directeur met eindverantwoordelijkheid voor alle motorsportprogramma’s, inclusief de motorafdeling. Ook werkte hij bij Ricardo, waar hij versnellingsbakken ontwierp voor uiteenlopende raceklassen, van LMP1 tot Dakar. Daarnaast heeft hij ervaring in het WRC met verschillende OEM’s.

“Ford Performance neemt wereldwijd vele uitdagingen aan in de racerij, maar om Ford terug te leiden naar zijn spirituele thuis in Le Mans was een kans die ik niet kon laten schieten,” aldus Dan Sayers. “Na eerder meerdere klassenzeges te hebben behaald met Aston Martin op Le Mans, is de kans om met Ford voor de algemene overwinning te gaan iets heel bijzonders. Het werk aan het F1-project bij Red Bull Ford Powertrains vond ik geweldig, dus dit voelt als overstappen naar een andere tak van dezelfde familie.”

“Het chassis en de programmaleider zijn de fundamenten van elk groot fabrieksprogramma,” zei Mark Rushbrook, wereldwijd directeur Ford Performance. “ORECA en Dan Sayers geven ons het juiste platform om het programma verder op te bouwen. Sinds deze beslissingen zijn genomen, werken we intensief samen, en elk aspect voelt als de juiste stap. We zijn nog twee jaar verwijderd van onze start op Le Mans met het Ford WEC Hypercar-programma en hebben nu twee van de belangrijkste bouwstenen voor een succesvolle terugkeer naar prototype-racen op deze legendarische race.”

Ford en Le Mans
Ford streed voor het laatst om de algemene overwinning in de 24 Uur van Le Mans bijna 60 jaar geleden met de legendarische Ford GT40. Sindsdien lag de focus op klassenzeges, waaronder een overwinning in 2016 met de Ford GT in de GTE Pro-klasse en sinds 2024 met de Ford Mustang GT3. Tussen 1966 en 1969 behaalde Ford vier opeenvolgende algemene overwinningen op deze moeder aller endurance-races in Le Mans, Frankrijk.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS