Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Cadillac tekent voor de dubbel in de Rolex 6 Uur van São Paulo, Tom Van Rompuy tweede in LMGT3

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 juli 2025 21:19

De #12 Cadillac van Hertz Team Jota heeft de Rolex 6 Hours van São Paulo gewonnen, de vijfde manche van het FIA WEC. De Amerikaanse constructeur pakte daarmee zijn eerste zege in de Hypercar-categorie van het WK en deed dat meteen met een dubbelzege want de tweede plaats was voor de #38 Cadillac weggelegd.

Cadillac

Meer dan twee jaar na het debuut in de Hypercar-klasse van de Cadillac V-Series.R, was het de Amerikaanse bolide met startnummer 12 van Hertz Team Jota, die de Amerikaanse constructeur een eerste overwinning in het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) bezorgde. Will Stevens, Alex Lynn, Norman Nato en het Britse team maakten bovendien een einde aan de ongeslagen status van de Ferrari 499P dit seizoen en wonnen de Rolex 6 Uur van São Paulo en dat voor niet minder dan 84.741 toeschouwers.

Net als tijdens de openingsfase van de 24 Uur van Le Mans had Julien Andlauer aan één ronde genoeg om met de #5 Porsche 963 van Penske Motorsport de leiding over te nemen van de #12 Cadillac. Bij de start verdedigde de Fransman eerst zijn tweede plaats in de Senna S tegenover de #38 Cadillac van Earl Bamber, waarna hij in het bochtige gedeelte van het Autódromo José Carlos Pace Will Stevens, die van op de polepositie vertrok, voorbijging.

Achter de twee Amerikaanse Hypercars vervolledigden de #94 en de #93 Peugeot 9X8 van TotalEnergies voorlopig de top vijf, nadat Mikkel Jensen de #20 BMW van René Rast had ingehaald. Helaas voor Team WRT moest Kevin Magnussen de zusterwagen, de #15 BMW M Hybrid, al in de zesde ronde met remproblemen naar de pits brengen. De Deen hervatte de race na een oponthoud van meer dan twintig minuten.

Ook Alpine bleef niet gespaard van mechanische problemen. In ronde 26 moest Ferdinand Habsburg de cockpit van de #35 A424 verlaten. De wagen stond geruime tijd in de pitbox met een hybridestoring.

De top drie werd nadien herschikt toen de #12 Cadillac, op dat moment tweede, een Drive Through-penalty kreeg wegens een inbreuk tegens het technische reglement. De wagen verkortte zijn eerste pitstop om een undercut te forceren en de beide Peugeot voor te blijven.

Aan het einde van de tweede stint kwamen de beide Cadillac alsmaar dichter bij de leidende #5 Porsche van Julien Andlauer en de Fransman leverde vervolgens een stevige strijd met Earl Bamber en Will Stevens. Uiteindelijk was het de Nieuw-Zeelander die in ronde 78 de leiding overnam. Tijdens het derde uur nam de #12 Cadillac met Alex Lynn opnieuw tijdelijk de leiding in handen, omdat Hertz Team Jota besloot om vier nieuwe banden te monteren op de #38, inmiddels in handen van Jenson Button.

In het verlengde van zijn sterke prestaties in de kwalificaties en de Hyperpole op zaterdag, legde de polesitter een strak tempo op om langzaam maar zeker de wereldkampioen Formule 1 van 2009 op achterstand te zetten. Zo maakte Lynn meteen de tijd goed die door de Drive Through verloren ging. Halverwege de race bedroeg de voorsprong van Lynn op Button al elf seconden. De beide Cadillac werden gevolgd door de #5 en de #6 Porsche 963. De #20 BMW vervolledigde de top vijf.

Terwijl Norman Nato zijn voorsprong controleerde en Hertz Team Jota zo zijn eerste WEC-zege bezorgde sinds de 6 Uur van Spa-Francorchamps 2024, bleef Julien Andlauer druk zetten op Sébastien Bourdais om Cadillac van een historische dubbelzege te houden. Tevergeefs. Na 242 ronden overschreed Nato de finish met 57’’016 voorsprong op Bourdais, waardoor de dubbel voor Cadillac een feit was. Andlauer werd derde op 1,866 seconde van Bourdais.

De Duitse constructeur pakte zo zijn tweede podium op rij, na de tweede plaats op Le Mans van de #6, die in Interlagos in de handen van Laurens Vanthoor en Kevin Estre als vierde over de meet kwam. De #20 BMW eindigde als vijfde, voor de beide Peugeot met startnummer #94 en #93, wat meteen het beste seizoensresultaat is voor de Franse constructeur. De #83 Ferrari van AF Corse, de winnaar in Le Mans, werd achtste.

Historische primeur voor Lexus, nieuw podium voor Van Rompuy

Het werd een zondag vol historische premières op het Autódromo José Carlos Pace in Interlagos, want Cadillac was niet de enige constructeur die voor het eerst in het FIA WEC wist te winnen. Het Franse team Akkodis ASP bezorgde Lexus immers een allereerste zege in de LMGT3-categorie en dat na een strakke race van het trio Petru Umbrărescu, Clemens Schmid en José María López.

Bij zijn allereerste start in het FIA WEC kon Anthony McIntosh de polepositie verdedigen die zijn teamgenoot Eduardo Barrichello aan het stuur van de #10 Aston Martin Vantage van Racing Spirit of Léman op zaterdag had veroverd. De start in de LMGT3-klasse verliep verder vrij turbulent. In de Senna S verloren Ben Keating (#33 Corvette Z06 TF Sport), Ahmad Al Harthy (#46 BMW M4 Team WRT) en Thomas Flohr (#54 Ferrari 296 Vista AF Corse) immers posities na uitstapjes naast de baan.

Petru Umbrărescu, die zich ondertussen opnieuw in de versnellingsbak van rookie McIntosh had genesteld, verschalkte de #10 Aston Martin aan de binnenkant van de eerste bocht en bracht de #87 Lexus RC F van Akkodis ASP naar de eerste plek. Het Franse team bezette na het eerste uur van de race zelfs de top twee, want Arnold Robin had de pits vroeg opgezocht met de #78 Lexus.

Toen die wagen werd overgenomen door Finn Gehrsitz, herstelde die de orde door Umbrărescu – de Bronze-rijder van de #87 – achter zich te laten. Akkodis ASP had bewust gekozen voor gespreide rijtijden voor zijn rijders. Maxime Martin (#61 Mercedes AMG Iron Lynx) profiteerde van het moment om de Roemeen eveneens te passeren en pakte de tweede plaats. De Mercedes-AMG van onze landgenoot verdween later evenwel uit de race.

Halverwege de race maakte Akkodis ASP het zichzelf moeilijk: Clemens Schmid moest met de leidende #87 Lexus een straf uitzitten wegens te snel rijden in de pitlane. De Oostenrijker behield weliswaar de koppositie, maar met een flink geslonken voorsprong. Twee uur voor de finish bedroeg het verschil tussen leider Schmid en de vijfde, Charlie Eastwood (#81 Corvette), amper twintig seconden.

Michelle Gatting, terug na haar voetblessure, reed ondertussen haar roze #85 Iron Dames Porsche naar de derde plaats. Ze zat in de versnellingsbak van de #78 Lexus van Yuichi Nakayama, maar een penalty wegens het niet naleven van de Full Course Yellow-procedures, stopte haar opmars. Eastwood profiteerde er dan weer van om zich naar de voorlopige tweede plaats op te werken.

José María López bezorgde Lexus uiteindelijk een eerste overwinning in de LMGT3-categorie met een comfortabele voorsprong van 37’’716 op de #81 Corvette van Charlie Eastwood, Rui Andrade en Tom Van Rompuy. Tot grote vreugde van het Braziliaanse publiek vervolledigde de polesitter Eduardo Barrichello in extremis het podium, nadat de #85 Porsche een moeizaam slot van de race kende en vierde werd. De tweede Lexus RC F, de #78, eindigde als vijfde, voor de #92 Porsche van Manthey 1st Phorm.

Het werd een erg wisselvallig weekend voor de beide BMW M4 LMGT3’s van Team WRT, die uiteindelijk strandden op de tiende (#46 Al Harthy-Rossi-van der Linde) en twaalfde plaats (#31 Shahin-Ebrahim-Farfus).

De zesde manche van het FIA WK Uithouding (FIA WEC), vindt op het Circuit van The Americas plaats in Austin, tijdens de Lone Star Le Mans, van vrijdag 5 tot zondag 7 september.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS