24H Le Mans: Wat hadden de rijders van Cadillac te malden? "Wat een eer om zo’n prestatie neer te zetten"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 juni 2025 20:02
Een Cadillac Racing-auto stond op Circuit de la Sarthe in elke van de drie vrije trainingen, de kwalificatiesessie, Hyperpole1 en Hyperpole2 in de top twee van de tabellen van de rondetijden in aanloop naar de 93e editie van de 24 Uur van Le Mans. Cadillac bleek erg competitief met alle vier de raceauto's. Uiteindelijk klokte Alex Lynn met de No. 12 Cadillac V-Series.R van Hertz Team JOTA de snelste tijd en pakte de pole voor de 93 editie van Le Mans.
Alle vier de Cadillac Hypercars kwalificeerden zich voor Hyperpole1 – een nieuw kwalificatieformat in 2025 waarbij 15 auto’s doorstroomden vanuit de 30 minuten durende kwalificatiesessie. De No. 311 Whelen Cadillac V-Series.R, bestuurd door Jack Aitken, reed de snelste ronde in deze 20 minuten durende sessie met een indrukwekkende 3:22,742 – de enige ronde onder de 3:23 in beide sessies. Volgens de regels van de FIA moest hij plaatsmaken voor Felipe Drugovich, die vervolgens als achtste kwalificeerde met een ronde van 3:24,380.De No. 101 Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.R gebruikte Hyperpole1 als een testsessie in racetrim, onder meer om rijhoogte en andere afstellingen te proberen, nadat het team en Cadillac-ingenieurs uit voorzorg efficiënt de 5,5-liter DOHC V8-motor vervingen tijdens de middagtraining. Nu verschuift de aandacht naar de race, waarin Cadillac hoopt de eerste Amerikaanse fabrikant te worden die Le Mans wint sinds 1969.
Norman Nato en Will Stevens, die in Hyperpole1 reden, zullen het stuur delen in de No. 12 Cadillac. Bamber, Sebastien Bourdais (die Hyperpole1 reed) en ex-F1-wereldkampioen Jenson Button rijden de No. 38. De No. 12 eindigde als vijfde en de No. 38 als zesde in de meest recente race op Spa-Francorchamps.
De No. 101 en No. 311 zijn vaste deelnemers aan het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Het is de eerste Le Mans-deelname voor het Wayne Taylor Racing-team, hoewel zowel de drie coureurs als teameigenaar Wayne Taylor al meerdere keren aan de race hebben deelgenomen.
Alex Lynn No. 12 Cadillac Hertz Team JOTA V-Series.R: “Het is elke keer weer een eer om met dit soort auto's op Le Mans te rijden met weinig brandstof en nieuwe banden. Wat een eer om zo’n prestatie neer te zetten voor het publiek en de auto in P1 af te leveren aan Cadillac. Een magisch circuit, een plek waar ik altijd mijn best wil doen. Vanavond vieren we dit, daarna goed slapen en dan resetten voor de race.”
Will Stevens: “Echt ongelooflijk voor ons als auto #12, voor Cadillac en voor GM. We hebben er keihard voor gewerkt, zeker deze week. Dat we niet alleen pole hebben, maar ook een 1-2, is heel bijzonder. Alex was onze hoofdcoureur voor Hyperpole2, dus ik moest zorgen dat we door Hyperpole1 kwamen. Ik had wat verkeer van een Ferrari, dus het was nipt – maar het is gelukt. We starten op een geweldige plek, maar het echte werk begint nu pas.”
No. 38 Cadillac Hertz Team JOTA V-Series.R
Earl Bamber: “Wat een resultaat voor Cadillac en Hertz Team JOTA; een frontrow lockout! Vorig jaar zaten we er al dicht bij. Als fabrikant de eerste rij bezetten bij de grootste race ter wereld – dat is echt speciaal. Dat maak je niet vaak mee.”
Sebastien Bourdais: “Het doel was om in de top 10 te komen, dus ik was blij met mijn eerste ronde. Earl deed geweldig werk in Hyperpole2 voor P2. Ik kijk uit naar de race.”
No. 101 Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.R
Ricky Taylor: “Wat een dag voor het team. Ik heb nog nooit een team een motor zien vervangen tijdens een trainingssessie – dat is misschien wel een wereldrecord. We hebben kwalificatie gebruikt om de auto te testen voor de race, omdat we de training misten. We starten als 14e – dat is geen ramp voor een 24-uurs race.”
No. 311 Whelen Cadillac V-Series.R
Jack Aitken: “Het was echt een leuke ronde. De Cadillac voelde geweldig aan. Elke ronde kon ik er meer uit halen. Het is altijd gaaf om op Le Mans met weinig brandstof te rijden.”
Felipe Drugovich: “Het was mijn eerste echte ronde op nieuwe banden. Ik wilde liever iets langzamer zijn dan een fout maken. Het was misschien te voorzichtig, maar het team is blij, en dat ben ik ook.”