24H Le Mans - Toyota slaat terug en verkeert in topvorm in VT2 tijdens avondsessie + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 12 juni 2025 08:56
De #8 Toyota Gazoo Racing GR10 - Hybrid van Ryo Hirakawa eindigde woensdag klokslag na middernacht als winnaar in de dreigende 'Dark Knight' Toyota - maar het was niet zonder drama aan het einde! De zon ging onder... de lichten gingen voor het eerst aan, met de tweede vrije training die een einde maakte aan de actie op het circuit voor de teams die deelnamen aan de 24 uur van Le Mans van 2025. Twee uur op de klok voor de 62 auto's om zich in te stellen en te acclimatiseren aan de duisternis. De dans van de koplampen, het staren in de verte, de remlichten, de gloed van de remschijven, de plofjes uit de uitlaten - wie heeft er een missie en wie stelt zijn rempunten bij? Er is iets bijzonders aan de nacht in Le Mans.

Hypercars
De altijd aanwezige #83 AF Corse Ferrari 499P heeft deze week in veel sessies aan de top gestaan en zette de norm neer in het eerste uur van de sessie, met Phillp Hanson achter het opvallende gele steigerende paard. Sebastien Buemi in de dreigend zwarte #8 Toyota had een achterstand van 1,065 seconde en de ster van de middag, Alex Lynn in de overtuigende #12 Hertz Team JOTA Cadillac, stond derde, met nog eens een halve seconde achterstand. Met de snelste tijd van de #83 - een tijd van minder dan 03:26 - zorgde dit voor een flinke verandering in het veld. De klok tikte de nul aan, met de #8 Toyota aan kop, de #12 Cadillac op de tweede plaats en de #83 Ferrari die aan zijn 22e ronde bezig was met een derde tijd.
Naarmate de temperatuur op de baan daalde, was er sprake van geleidelijke of sporadische veranderingen in het klassement. Teams kregen slechts drie uur de tijd in de duisternis, gedurende de afgelopen twee dagen. Zelfs met een korte stop vanwege de rode vlag, gingen de teams meteen weer de baan op om elke kilometer te benutten. De winnaar van vorig jaar, de #50 Ferrari, zette een enorme prestatie neer - hij legde in totaal 28 ronden af en verzamelde meer dan 380 kilometer aan data.

Een van de positieve punten van FP2 was een glimp van de snelheid van Peugeot TotalEnergies, met de #93 Peugeot 9X8 die zich op verschillende punten ver in de top 10 wist te wringen - terwijl mede-Franse Alpine-kandidaten hun tijd verzetten.
Aston Martin-fans kunnen de voortgang van de Valkyrie zien. Nadat de #009 de top 15 kwalificaties voor Hyperpole 1 en 2 op donderdag completeerde, eindigde het Aston Martin Thor Team de sessie als 13e - met elke run in de auto verbeterde hij zijn concurrentiepositie.
De #8 Toyota was betrokken bij een aanrijding nadat de zwart-wit geblokte vlag al was gezwaaid - hij raakte de #57 Kessel Racing Ferrari 296 LM6T3 en gleed langs hem heen. Beide coureurs zijn oké, maar de teams hebben nog een lange nacht voor de boeg om beide auto's te controleren.
LMP2
In de LMP2-categorie verwierf Spike vleugels met Louis Deletraz, die over Circuit de la Sarthe vloog. De Zwitserse coureur, die zich thuisvoelde in de AO by TF ORECA, was woensdagmiddag al de snelste en zette die trend voort toen de zon woensdagavond onderging, met een marge van 1,1 seconde aan het begin van de sessie. De #22 United Autosports-versie van de LMP2-auto werd tweede, terwijl #37 CLX - Pure Racing tevreden was met hun nachtelijke werk op de derde plaats.
LMGT3
Het was een vliegende formatie voor het Akkofis ASP Team, dat met hun Lexus RC F LMGT3-auto's respectievelijk de eerste en tweede plaats in de LMGT3-volgorde behaalde - een positie die ze het grootste deel van de sessie vasthielden. De #92 Manthey 1ST Phorm Porsche 911 GT3 R LMGT3 bleef in contact en de enige andere GT-auto die onder de 03:56-barrière bleef, was de #92 Manthey 1ST Phorm Porsche 911 GT3 R LMGT3.
Twee auto's kwamen niet uit hun pitbox voor de tweede vrije training. De #33 TF Sport Corvette zag de monteurs de hele nacht bezig met de achterkant van de auto, terwijl de #63 Iron Lynx-garage een drukte van belang was met de motor uit de Mercedes-AMG te halen. De #63-Mercedes werd compleet herbouwd met wat leek op donoronderdelen van een andere auto.
Vanavond weten we het…
Donderdag gaat het allemaal nog een stapje verder. Dan wordt de derde vrije training verreden, die om 14:45 uur lokale tijd begint, gevolgd door het nieuwe Hyperpole-format, met de laatste generale repetitie - de vierde vrije training – op donderdagavond. Wie laat zich zien? Wie pakt poleposition voor de 93e editie van de 24 uur van Le Mans? Vanavond weten we het…
Le Mans 11 juni 2025 woensdagavond vrije training 2:
1 - Buemi-Hartley-Hirakawa (Toyota GR010 Hybrid) - Toyota - 3'26"156
2 - Stevens-Nato-Lynn (Cadillac V-Series R) - Jota - 3'26"607
3 - Kubica-Ye-Hanson (Ferrari 499P) - AF Corse - 3'26"680
4 - Nasr-Tandy-Wehrlein (Porsche 963) - Penske - 3'26"748
5 - Fuoco-Nielsen-Molina (Ferrari 499P) - Ferrari - 3'26"809
6 - D.Vanthoor-Marciello-Magnussen (BMW M Hybrid V8) - WRT - 3'27"193
7 - Andlauer-Christensen-Jaminet (Porsche 963) - Penske - 3'27"204
8 - Rast-Frijns-Van der Linde (BMW M Hybrid V8) - WRT - 3'27"254
9 - Bamber-Bourdais-Button (Cadillac V-Series R) - Jota - 3'27"285
10 - Pier Guidi-Calado-Giovinazzi (Ferrari 499P) - Ferrari - 3'27"332
11 - Di Resta-Jensen-Vergne (Peugeot 9X8) - Peugeot - 3'27"364
12 - Chatin-Habsburg-Milesi (Alpine A424) - Alpine - 3'27"635
13 - Riberas-Sorensen-De Angelis (Aston Martin Valkyrie) - Aston Martin - 3'27"784
14 - Conway-Kobayashi-De Vries (Toyota GR010 Hybrid) - Toyota - 3'27"790
15 - Aitken-Drugovich-Vesti (Cadillac V-Series R) - Cadillac - 3'27"974
16 - Jani-Pino-Varrone (Porsche 963) - Proton - 3'28"346
17 - Tincknell-Gamble-Gunn (Aston Martin Valkyrie) - Aston Martin - 3'28"400
18 - Schumacher-Makowiecki-Gounon (Alpine A424) - Alpine - 3'28"451
19 - Duval-Jakobsen-Vandoorne (Peugeot 9X8) - Peugeot - 3'28"530
20 - Taylor-Taylor-Albuquerque (Cadillac V-Series R) - WTR - 3'28"909
21 - Estre-L.Vanthoor-Campbell (Porsche 963) - Penske - 3'29"542
22 - Hyett-Cameron-Deletraz (Oreca-Gibson) - AO by TF - 3'37"515
23 - Van der Zande-Fittipaldi-Heinemeier Hansson (Oreca-Gibson) - United Autosports - 3'38"644
24 - Malykhin-Blomqvist-Vautier (Oreca-Gibson) - CLX Pure - 3'38"720
25 - Sales-Beche-Novalak (Oreca-Gibson) - TDS - 3'38"975
26 - Gray-Masson-Perera (Oreca-Gibson) - VDS Panis - 3'38"997
27 - Perrodo-Vaxiviere-Da Costa (Oreca-Gibson) - AF Corse - 3'39"360
28 - Rao-Bolukbasi-Braun (Oreca-Gibson) - Nielsen - 3'39"522
29 - Kaiser-Fluxa-Pourchaire (Oreca-Gibson) - Algarve Pro - 3'39"559
30 - Ried-Capietto-De Gerus (Oreca-Gibson) - Iron Lynx - 3'39"560
31 - Smiechowski-Dillmann-Yelloly (Oreca-Gibson) - Inter Europol - 3'39"561
32 - Roda-Binder-Viscaal (Oreca-Gibson) - Proton - 3'39"742
33 - Schneider-Jarvis-Hanley (Oreca-Gibson) - United Autosports - 3'39"840
34 - Kurtz-Catsburg-Quinn (Oreca-Gibson) - Algarve Pro - 3'39"933
35 - Lafargue-Van Uitert-Alvarez (Oreca-Gibson) - Idec - 3'39"959
36 - Jensen-Cullen-Pilet (Oreca-Gibson) - RLR M - 3'40"491
37 - Chadwick-Jaubert-Lotterer (Oreca-Gibson) - Idec - 3'40"927
38 - Boulle-Simmenauer-Ghiotto (Oreca-Gibson) - Inter Europol - 3'41"517
39 - Umbrarescu-Lopez-Schmid (Lexus RC F) - ASP - 3'55"422
40 - Robin-Hawksworth-Gehrsitz (Lexus RC F) - ASP - 3'55"449
41 - Hardwick-Pera-Lietz (Porsche 911 GT3 R) - Manthey - 3'55"986
42 - Kimura-Serra-Stevenson (Ferrari 296) - Kessel - 3'56"594
43 - Berry-Hodenius-Martin (Mercedes-AMG) - Iron Lynx - 3'56"913
44 - James-Drudi-Robichon (Aston Martin Vantage) - HoR - 3'56"955
45 - Heriau-Mann-Rovera (Ferrari 296) - AF Corse - 3'57"013
46 - Au-Hartog-Bachler (Porsche 911 GT3 R) - Manthey - 3'57"136
47 - Flohr-Castellacci-Rigon (Ferrari 296) - AF Corse - 3'57"286
48 - Hui-Froggatt-Cheever (Ferrari 296) - Tempesta - 3'57"370
49 - Al Harthy-Rossi-Van der Linde (BMW M4) - WRT - 3'57"405
50 - Deboer-Hasse Clot-E.Barrichello (Aston Martin Vantage) - Racing Spirit - 3'57"422
51 - Cottingham-Saucy-Baud (McLaren 720S) - United Autosports - 3'57"572
52 - Sousa-Tuck-Barker (Ford Mustang) - Proton - 3'58"036
53 - Toledo-Wadoux-Agostini (Ferrari 296) - AF Corse - 3'58"286
54 - Leung-Gelael-Sato (McLaren 720S) - United Autosports - 3'58"872
55 - Gilbert-Hanafin-Rueda (Mercedes-AMG) - Iron Lynx - 3'58"896
56 - Fidani-Kern-Bell (Corvette Z06) - AWA - 3'58"966
57 - Van Rompuy-Andrade-Eastwood (Corvette Z06) - TF Sport - 3'59"009
58 - Gattuso-Levorato-Olsen (Ford Mustang) - Proton - 3'59"065
59 - Shahin-Boguslavskiy-Farfus (BMW M4) - WRT - 3'59"141
60 - Martin-Frey-Bovy (Porsche 911 GT3 R) - Iron Dames - 3'59"215
61 - Keating-Edgar-Juncadella (Corvette Z06) - TF Sport - NO TIME
62 - Grove-Grove-Stolz (Mercedes-AMG) - Iron Lynx - NO TIME
Le Mans 11 juni 2025 woensdagavond vrije training 2: Snelste tijden in de LMP2 en LMGT3-categorieën:
LMP2: Oreca 07-Gibson #199 AO by TF – PJ Hyett / Dane Cameron / Louis Deletraz (LMP2 Pro/Am)
LMGT3: Lexus RC F LMGT3 #87 Akkodis ASP Team – Petru Umbrarescu / José María López / Clemens Schmid
Foto's: Toyota Gazoo Racing Global
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!






