24H Le Mans - Ferrari wint voor de derde keer en Team AF Corse schrijft daarmee Ferrari geschiedenis + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 15 juni 2025 18:00
Het #83 AF Corse-team onder leiding van Robert Kubica, Yifei Ye en Philip Hanson heeft de druk van de Ferrari AF Corse-fabrieksauto's en zeven andere fabrikanten, van zich afgeschud en de 24 uur van Le Mans 2025 gewonnen. Daarmee zijn ze het eerste klantenteam in 20 jaar dat de legendarische endurancerace wint. De 93e editie van de 24 uur van Le Mans is ten einde. Een spannende strijd met verbluffende duels op de baan, tactische en strategische gevechten aan de pitmuur, met duizenden mensen rond het circuit en miljoenen thuis die geschiedenis zagen schrijven toen Ferrari een hattrick aan overwinningen behaalde in Le Mans - een herhaling van het succes dat ze 60 jaar geleden in 1965 behaalden.
Hypercar
De #83 AF Corse - de felgele Ferrari 499P - heeft meerdere keren tijdens de week van Le Mans geschitterd, maar ze deden het toen het er het meest toe deed: op de racedag! Al binnen enkele uren begon het gevecht en moest het klantenteam van Ferrari het opnemen tegen de machtige top van Maranello en Porsche - twee keer de klok rond.
Terwijl de snelle #51-auto in de problemen kwam, bleef de #83 uit de problemen en werd het eerste klantenteam sinds Champion Racing in 2005 dat de grootste prijs in de sportwagenraces won. Robert Kubica reed de auto naar huis tot groot plezier van het gepassioneerde publiek, en toen hij de geblokte vlag passeerde, hield de geschiedenis met AF Corse en Ferrari niet op. Kubica werd de eerste Pool die Le Mans ooit volledig won. Teamgenoot Yifei Ye werd de eerste coureur uit China die de grote race won, terwijl de Britse coureur Philip Hanson, in slechts zijn tweede rit in een hypercar op Le Mans, nog een overwinning voor de Britten op zijn naam schreef. Daarmee staat Groot-Brittannië nu op 46 overwinningen in de afgelopen 93 jaar – het meest succesvolle land qua coureursoverwinningen.
Porsche Penske Motorsport was de enige renstal die dicht bij de steigerende paarden kwam en de hele race in het spoor bleef, waardoor ze bij een foutje nog een kans hadden. Dat gebeurde toen de #51 in het grind belandde, met uitstekend werk van Kévin Estre, Laurens Vanthoor en met name Matt Campbell, die tegen het einde van de race driemaal een stint op de banden zette, waardoor Estre kans maakte op de tweede plaats. Hij gaf alles - de Fransman bracht de auto na 8600 kilometer slechts 14 seconden achter de leider over de finish.
Winnaars van 2023 - het #51 Ferrari AF Corse-team beleefde een rampzalige laatste vier uur met een spin in de pitstraat, waardoor Alessandro Pier Guidi de leiding verloor. Antonio Giovinazzi waarschuwde het team via de radio met nog 45 minuten op de klok - in een poging een probleem met de auto te achterhalen. De boodschap van het team: blijf rijden, blijf pushen en verniel de banden als dat nodig is. Deze gedurfde beslissing betaalde zich uit, want ze wisten te vechten en de zusterauto #50 in te halen om de laatste podiumplaats te bemachtigen.
Cadillac had hoge verwachtingen van Le Mans dit jaar, en de #12 Hertz Team JOTA-inspanning behaalde poleposition op donderdagavond, maar kon die pure rondesnelheid niet omzetten in efficiënte langere runs, omdat de V8-auto moeite had om de levensduur van de banden te maximaliseren en ze snel op temperatuur te krijgen. Met koelere omstandigheden in de tweede helft van de race vocht de gouden Cadillac hard en slim en finishte de race op een geloofwaardige vijfde plaats.
Recente legendes - Toyota Gazoo Racing won dit evenement voor het laatst in 2022 en moet nog een jaar wachten tot er weer een trofee mee terug naar Japan kan worden genomen. De GR010 - Hybrid had weinig kans op de overwinning, maar die poging werd 's nachts een stuk serieuzer toen de #8 zijn brandstoftoevoer en banden perfect beheerde en hen bij zonsopgang naar het podium sleepte. Het team in het zwart werd echter getroffen door een ramp, want na minder dan vier uur op de teller brak een wielmoer linksvoor af. Met ook een lekke band reed de auto moeizaam terug naar de pits, bleef in de garage voor reparaties en 17 minuten later stond hij weer buiten om als nipte zestiende te finishen.
LMP2
Na de overwinning in de LMP2-klasse van 2023 stond het geel-groene team van Inter Europol Competition weer op het hoogste podium in Frankrijk. De #43 ORECA was gisteravond verwikkeld in een titanenstrijd met VDS Panis Racing in hun #48-versie, toen de polesitter, het #29 TDS Racing-team, al vroeg in de race uit de boot viel. Het Poolse #43-team nam het stokje over, een eer die ze met beide handen aangrepen, maar ze zouden het niet helemaal naar hun zin krijgen - coureurs Jakub Smiechowski, Tom Dillmann en Nick Yelloly moesten er de hele nacht en zondagochtend voor vechten met de #48.
Om voor te blijven, ondermijnde Panis Racing het Inter Europol Competition-team en wist zo de achterstand bij elke stint te verkleinen. Er zat slechts een paar seconden verschil tussen hen totdat het drama toesloeg, met nog 32 minuten op de klok. De #43, bestuurd door Nick Yelloly, werd betrapt op te hard rijden in de pitstraat en kreeg een drive-through penalty. Ondanks de drive-through rook Yelloly een kans met een slechte ronde van Panis Racing - de Britse coureur passeerde de #48 met nog 15 minuten op de klok en racete naar de vlag, wat de Poolse fans nog meer reden gaf om te juichen!
Het #9 Iron Lynx-team vocht met hand en tand met de #28 IDEC Sport-auto tot er nog 3 uur en 30 minuten op de klok stonden. Toen brak de moer van het rechterachterwiel van de #28 ORECA af, en de hulpeloze Job Van Uitert was passagier, terwijl de auto in de Chapelle-bocht recht in de grindbak belandde tijdens de afdaling van de Dunlop Bridge. Hartverscheurend voor het hele team - zo dichtbij, maar toch zo ver weg. De #9 Iron Lynx had het zondagmiddag moeilijk en werd tactisch ingehaald door de #199 AO by TF-auto, liefkozend Spike genoemd. De crew in de paarse auto stond niet alleen op het podium van de LMP2, ze wonnen ook de LMP2 Pro/AM-categorie dankzij een fantastische prestatie van PJ Hyett, Dane Cameron en Louis Deletraz gedurende de 24 uur.
LMGT3
De #92 Manthey 1ST Phorm Porsche was gedurende het grootste deel van de race de te kloppen auto in de GT-categorie. Superlatieven schieten tekort om hun dominantie te beschrijven, want ze hielden de leiding in de klasse tot het einde vast - met coureurs Ryan Hardwick, Riccardo Pera en Richard Lietz die hun naam in de geschiedenisboeken schreven.
Op de tweede plaats reed de #21 Vista AF Corse Ferrari 296 LMGT3 een rustige maar effectieve race - ze bleven uit de problemen en hielden hun hoofd koel. Ze konden hun overwinning in de FIA World Endurance Championship LMGT3-klasse van vorige keer in Spa niet evenaren - maar een tweede plaats hier zal hen helpen in de strijd om het kampioenschap.
#81 TF Sport zette vanmiddag met hun gele Corvette de naverbranders aan om de laatste podiumplaats terug te veroveren op de #27 Heart of Racing Aston Martin, een strijd waar ze de hele ochtend van genoten. Ondertussen zal de dominante #87 Akoddis ASP Lexus - het team en de auto die deze week in veel sessies de snelste waren - ondanks alle racedrama's tevreden zijn met de vijfde plaats, maar tegelijkertijd zal er nog wel wat hoofdbrekens te verzetten zijn over de auto zelf.
Elders, vlak voor het laatste uur, kwam de enig overgebleven #59 United Autosports McLaren knarsend tot stilstand - bijna een kopie van het probleem waarmee de zusterauto gisteravond te maken kreeg. Dit keer stopte de elektrische oranje GT-auto tussen de Aranage en de Porsche Curves, waarbij hij een Full Course Yellow-logo tevoorschijn haalde om de 720S veilig te bergen.
Top 5 van de 24 uur van Le Mans 2025 overall:
1. #83 Ferrari 499P - AF Corse – Robert Kubica / Yifei Ye / Philip Hanson - 387 ronden
2. #6 Porsche 963 - Porsche Penske Motorsport – Kévin Estre / Laurens Vanthoor / Matt Campbell +14.084
3. #51 Ferrari 499P - Ferrari-AF Corse – Alessandro Pier Guidi / James Calado / Antonio Giovinazzi +28.487
4. #50 Ferrari 499P - Ferrari-AF Corse – Antonio Fuoco / Nicklas Nielsen / Miguel Molina +29.666
5. #12 Cadillac V-Series.R - Cadillac Hertz Team JOTA – Will Stevens / Norman Nato / Alex Lynn +2:18.639
Winnaars in de andere categorieën:
LMP2: #43 Oreca 07-Gibson #43 Inter Europol Competitie – Jakub Smiechowski / Tom Dillmann / Nick Yelloly
LMGT3: #92 Porsche 911 GT3 R LMGT3 van Manthey 1e Phorm – Ryan Hardwick / Riccardo Pera / Richard Lietz
Uitvallers:
#28 Oreca 07-Gibson - IDEC Sport – Paul Lafargue / Job Van Uitert / Sebastian Alvarez
#78 - Lexus RC F LMGT3 - Akkodis ASP Team – Arnold Robin / Jack Hawksworth / Finn Gehrsitz - Ongeval
#311 Cadillac V-Series.R - Cadillac Whelen – Jack Aitken / Felipe Drugovich / Frederik Vesti - Mechanisch
#18 Oreca 07-Gibson - IDEC Sport – Jamie Chadwick / Mathys Jaubert / André Lotterer - Een wiel verloren
#54Ferrari 296 LMGT3 - Vista AF Corse – Thomas Flohr / Francesco Castellacci / Davide Rigon - Mechanisch
#101 Cadillac V-Series.R - Cadillac WTR – Ricky Taylor / Jordan Taylor / Filipe Albuquerque - Motor
#24 ORECA 07-Gibson van Nielsen Racing – Naveen Rao / Cem Bolukbasi / Colin Braun (LMP2 Pro/Am) – Incident
#46 BMW M4 LMGT3 van Team WRT – Ahmad Al Harthy / Valentino Rossi / Kelvin van der Linde – Mechanisch probleem
#60 Mercedes-AMG LMGT3 van Iron Lynx – Andrew Gilbert / Fran Rueda / Lorcan Hanafin – 22:24 – Motorstoring
#95 McLaren 720S LMGT3 Evo van United Autosports – Darren Leung / Sean Gelael / Marino Sato – 22:23 – Storing in de aandrijflijn
#88 Ford-Mustang LMGT3 van Proton Competition – Stefano Gattuso / Giammarco Levorato / Dennis Olsen – 19:53 – Incident en verlies van een wielmoer
Snelste ronde
#38 Sébastien Bourdais, Cadillac V-serie - Cadillac Hertz Team JOTA. 03: 26.063 (ronde 310)
Bron foto’s: media.ferrari
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!