Karting • Karting Diversen

René Lammers rijdt tot aan crash derde snelste rondetijd in de finale van IAME WK in Le Mans, en krijgt niet de beloning

Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 oktober 2019 10:35 • Print artikel

LE MANS - Na zijn recente titels in het Nederlands kampioenschap en het clubkampioenschap in Strijen, leek karter René Lammers (11) ook bij de IAME International Final in Le Mans op weg naar een dikke toptienpositie. De derde snelste rondetijd op dat moment tot hij in de mêlee belandde, gaf aan dat de zoon van ex-F1-coureur en 24 uur van Le Mans-winnaar Jan Lammers heel competitief was. Helaas kon hij door zijn crash tijdens een inhaalrace zijn goede snelheid niet verzilveren.

René Lammers IAME International Final in Le Mans racexpress

Le Mans, dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren van de familie Lammers. In de Franse stad reed Renés vader Jan al 24 keer de legendarische 24 uur van Le Mans. Hij won bovendien de editie van 1988 in de belangrijkste klasse. De Zandvoorter won toen met de legendarische Silk Cut Jaguar. Ditmaal was zoon René aan de beurt voor het grote internationale finaleweekend voor IAME X30-rijders, dat gehouden werd op de kartbaan naast het grote legendarische circuit de la Sarthe. 

René liet zich in die entourage het hoofd niet op hol brengen. Alsof hij ‘gewoon weer’ een wedstrijd reed, snelde het talent uit Noord-Holland over de baan, vast van plan iets moois te laten zien. Lange tijd was hij zeer goed op weg. Maar op het moment dat het moest, lukte het even niet. Al liet hij wel zien de juiste snelheid te hebben voor een podiumplaats. “Ik reed in de finale tot de crash de derde snelste rondetijd. Dat vond ik wel goed; de snelheid was er”, zei René. “Jammer genoeg was de kwalificatie niet zo goed, al waren de heats dat wel. Daarin werd ik vijfde, zevende en zesde.”

Het beloofde wat voor de prefinale, want met de snelheid zat het overduidelijk wel snor. René: “Maar bij de start bleef iemand aan mijn bumper haken en viel ik terug tot de tiende plek. Daarna ging ik ook nog van de baan. Dat was mijn eigen schuld. Toch ben ik nog op P24 geëindigd.”

René wist zodoende dat hij in de finale een fikse opgave had om zijn snelheid nog om te zetten in een fraai resultaat. De toprijder van het PdB Racing Team zette alles op alles en dat werd in eerste instantie beloond. Want hij was met zijn zwart-wit geblokte kart a la de Dome LMP1 van Racing Team Holland op een gegeven moment opgerukt richting de toptien, en er leek voor hem nog meer in het verschiet te liggen. “Maar toen viel ik door een crash terug naar de 32ste plek. Uiteindelijk ben ik 28ste geworden.”

René Lammers Le Mans

Dat was natuurlijk niet waarop hij had gehoopt en de plek waarop hij, op basis van zijn snelheid, thuishoorde. Al met al was het WK een intense belevenis geweest waarin hij hard had gewerkt om een topklassering te kunnen pakken. Tien achtereenvolgende dagen was René net als alle andere 400 karters, waarvan 72 mini-rijders op het circuit te vinden geweest, waarvan Lammers er negen in de kart had gezeten. Toch was er ook nog wat tijd voor ontspanning geweest, zoals een bezoekje aan het museum van de 24 uur van Le Mans. René: “Dat was heel leuk. Mijn vaders auto, de winnende Jaguar uit 1988, stond er ook. Dat vond ik heel gaaf, om te zien.”
 
Terugblikkend op de week in Frankrijk had vader Jan Lammers natuurlijk op beter gehoopt voor zijn zoon, maar tegelijkertijd zag hij de waarde van deelname aan het WK in Le Mans. “De kartsport is voor een groot deel de universitaire opleiding voor de autosport in de zin van omgaan met teleurstellingen”, zei hij. “Het was een goed weekend met een minder resultaat. De snelheid zat er de hele week goed in. Ik ben blij met de vorderingen. Er komt rust en ritme in zijn rijden.” 

Voor René is het seizoen nog niet ten einde. Hij heeft nog wat mooie evenementen op zijn schema. Na Frankrijk is hij nu alweer in Italië voor de WSK Open Cup in Lonato.
 
René bedankt zijn team PdB Racing, Nick en Peter de Bruijn, zijn vader en moeder, Dirk, alle sponsors en iedereen die hem gesteund heeft.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS