Mathijs Harkema over Wintercup Lonato: "wisselvalllig weer, moeilijk juiste set-up kart te vinden"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 februari 2006 15:08
Openingsrace seizoen 2006 “Wintercup Lonato South Garda Karting” is qua deelnemersveld en organisatie te vergelijken met een Wereldkampioenschap. De bandenkeuze bestaande uit Bridgestone, Vega en Dunlop moet bij inschrijving gekozen worden. Dit bepaalt voor een groot deel het verloop en dus het resultaat van de races. Mathijs Harkema en team GKS van Paul Lemmens waren de gehele week aanwezig in een wisselvallig Lonato. Het hoe en wat van 8 dagen Lonato.

Zondagmorgen 12 februari jl.vertrok Mathijs met het GKS team naar Lonato, iets ten zuiden van het Gardameer. Maandag werden de eerste test- en trainingsronden verreden op dit prachtig geoutilleerde circuit, dat nu al legendarisch is. Bijna alle groten namen uit de Formule 1 hebben op dit circuit in de koningsklasse gestreden om de hoogste eer. Het ging dit keer om de 11de Wintercup. De trainingen gedurende de maandag tot en met donderdag verliepen onder zeer wisselende weersomstandigheden. Het was vooral koud, dan weer nat, dan weer droog. Enorm wisselvallig. Het was dan ook erg moeilijk om een juiste set-up van de kart te vinden.
80 deelnemers in de Formule A
Het deelnemersveld bestond uit 80 Internationale piloten en dat is zoals gezegd te vergelijken met het Wereldkampioenschap vorig jaar september in het Portugese Braga.
Toen debuteerde Mathijs voor het eerst in de Fa klasse. Destijds was de Formule A nog een maatje te groot en wist hij zich niet bij de laatste 34 te kwalificeren.
In Lonato lukte dat wel. Echter door een technisch probleem, soms de bandenkeuze en het wisselende weerbeeld, werd het zeker niet gemakkelijk. Maar gemakkelijk is niets op dit allerhoogste niveau. De Formule A, wordt ook wel de Formule 1 van de karting genoemd.
De 3 wedstrijddagen:
De kwalificaties op vrijdag lieten nog te magere rondetijden zien. Mathijs werd 15e in zijn groep. Dan moest het dus in de 2 heats gaan gebeuren.
In heat 1 werd Mathijs 16e en in de tweede heat kon hij na de opwarmronde niet vertrekken vanwege een kapotte bougie. Alhoewel de monteur Ricardo Frijsinger voor elke race een nieuwe bougie “steekt”, sloeg de pechduivel toch toe en Mathijs moest slechts toezien hoe de overige piloten aan de race begonnen.
Herkansingen:
Deelname aan de halve finale en uiteindelijk aan de finale op zondag moest door deze mechanische tegenslag op zijn minst als zeer moeilijk en haast onmogelijk betiteld worden. Hoe dan ook moeten er uiteindelijk 46 piloten naar huis. En Mathijs had zich voorgenomen om daar in ieder geval niet bij te zitten. Hij had zich voorgenomen om toch in de halve finale, maar ook in de finale te komen. Hij moest er dus in de herkansing stevig tegenaan. En dat lukte op een natte baan uitstekend.
In de herkansing weet Mathijs zich vanaf plaats 18 zich te knokken naar een keurige plaats 6. Hij had daarmee de halve finale bereikt. In die halve finale vertrekt Mathijs vanaf een 23e plaats, om vervolgens na 14 ronden als 15e te worden afgevlagd. Met dit resultaat had hij zich bij de laatste 34 geplaatst en dus als finalist in de 11de Wintercup van Lonato.
De finale werd verreden op een zowaar droog circuit. Het werd al wat donker en de verlichting werd ontstoken en piste van South Garda Karting straalde iets heel speciaals uit. Het leek wel een “race-stadion”.
Mathijs vertrok in de finale op een 29e plaats en kwam verdienstelijk aan op een 20e plaats. Omdat de rondetijden in de finale toch nog te wensen overlieten konden Mathijs en zijn mecanieker Ricardo niet tevreden zijn. Ze hadden verwacht er nog meer te kunnen uitslepen. Echter dat zat er niet in.
Een top 20 plaats in dit internationale geweld met veel fabrieksrijders is zeker niet slecht. Maar Mathijs is gedreven en wil gaan voor de top. Dat vraagt om nog veel meer specifieke trainingsinspanning.
Het team heeft zonder meer goed gewerkt. Mathijs en Ricardo vormen een “puur natuur” koppel. Ze gaan heel naturel met elkaar om en dat is prettig. Dat schept een goede werksfeer. De start van het seizoen is ingezet. Op naar de volgende race!
Door Team Mathar Racing, kijk hier voor meer:
Team Mathar Racing



















