Karting • Karting Diversen

Kombikart JB Racing wint 6 uren van Genk!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 november 2005 20:08

De laatste wedstrijd in de Kings of Karting vond plaats op het prachtige vernieuwde circuit van Genk. Twee weken voor de geplande datum, meldde de organisatie dat de wedstrijd verplaatst zou worden naar 20 november. Getuige het aantal afzeggingen leverde dat voor enkele teams toch de nodige problemen op. Het kampioenschap was al door Koene Racing 1 beslist, maar de strijd om de tweede plaats was nog in volle gang. Voldoende ingrediënten voor een spannende strijd in de laatste wedstrijd van het seizoen dus.

KOK in Genk


Het circuit van Genk licht er werkelijk prachtig bij. Enig minpunt is de kantine die nog niet in gebruik was. Ondanks het koude weer was er voor de bezoekers geen mogelijkheid om de baan te overzien vanuit een warme ruimte. Op vrijdag en zaterdag bleef het circuit, ondanks de zon op vrijdag, vochtig. Op zaterdag was er een hoop mist en was het zicht op sommige momenten niet meer dan twintig tot dertig meter!

Op de zondag was het circuit toch nog grotendeels opgedroogd en was de mist opgetrokken. Helaas hadden slechts 24 teams de moeite genomen om de seizoensafsluiting op dit fraaie circuit bij te wonen. Hierbij waren ook nog twee teams die andere banden zouden gaan testen. Het Biz Racing Team reed op Bridgestone banden, terwijl Pins/ Panama harde Dunlop banden onder hun Kombikart hadden gemonteerd. Koene reed ditmaal met twee teams mee. Koene Racing 1 werd bemand door Ronald Loenen en John Bruins. Vaste monteur Gerard Traarbach zou deze wedstrijd naast Mike Koene plaatsnemen in het team Koene Kart. Twee rijders van Ad Hoc hadden zich bij Didier Jansen gevoegd om deel te nemen onder de vlag van Speedsport Holland. Ook Jeroen Hoet was weer eens van de partij.

Koene Racing en Kombikart JB Racing leveren spannende strijd voor de pole!

In de kwalificatie zette Kombikart JB Racing na enkele minuten de snelste tijd neer, een tiende voor MM&FM Racing. Hierna begon het echter licht te regenen, waardoor het niet meer mogelijk leek om de tijden nog te verbeteren. Aan het einde van de kwalificatie begon de baan toch weer op te drogen. Dit was met name een geluk voor Mike Koene, ditmaal in het team Koene Kart. Hij had namelijk nog niet gereden vóór de regenbui. Samen met Jordy Timmerman (Kombikart JB Racing) bleek hij de laatste minuten een stuk sneller dan de rest van het veld. De strijd om de pole position was bloedstollend. Koene Kart en Kombikart JB Racing wisselden continu van positie, terwijl ook KTG Racing zich nog even met dit gevecht bemoeide. Uiteindelijk hield Koene Kart een paar honderdsten van een seconde voorsprong over op Kombikart JB Racing. Speedsport Holland Jr. pakte in de laatste ronden nog de derde plaats, voor KTG Racing en Koene Racing 1. Scuderia Enerdeco zette een goede prestatie neer, door de negende tijd op de klokken te zetten.

ktg racing


Mooie overwinning Kombikart JB Racing
De rijders stonden nog maar net klaar, of de starter zwaaide al met de vlag. Mike Koene was hier duidelijk niet op berekend, waardoor Kombikart JB Racing eenvoudig de leiding over kon nemen. Dit team wist vervolgens bijna vijftig minuten op kop te rijden, voordat Exige Racing de leiding even over nam. Daarachter waren het met name Speedsport Holland Jr, MM&FM Racing, HIK/ van der Helm, KTG Racing en Kombikart Ekart Racing die goed konden volgen. Grote verrassing in de top tien was het team van T&B Racing. Het team met daarin Rene Duyn en Robert de Boer reed zelfs nog een tijd op de vierde positie! Zij zouden later wel te maken krijgen met een verschuivende achteras, waardoor ze de wedstrijd voortijdig moesten beëindigen.

De organisatie had de dinsdag voor de wedstrijd nog een bulletin uitgevaardigd, met daarin een mogelijkheid om de motoren te ontlasten. Door de hoge snelheden beginnen de motoren op een gegeven moment namelijk te 'zweven'. Voor twee teams bleek de snelle baan een te zware opgave voor de motoren. Speedsport Holland Jr. reed een sterke wedstrijd, maar was het eerste team dat een motor moest verwisselen. Later zou ook MM&FM nog van motor wisselen. Nadat zij later weer problemen kregen besloten zij de race te laten voor wat het was en voortijdig naar huis te rijden. MM&FM racing zag door dit uitvallen een goed seizoen met twee overwinningen niet beloond met een podiumplaats in de eindrangschikking.

Enkele teams, waaronder HIK/ van der Helm en Exige Racing kozen ervoor om na een uur al te tanken. Hierdoor waren de echte raceposities niet altijd even duidelijk. Bovendien bleek Kombikart JB Racing ten opzichte van de andere concurrenten een extra wissel te moeten maken, omdat zij niet langer dan anderhalf uur op hun motoren konden rijden. Aan het einde van de race kreeg HIK/ van der Helm te maken met een lekkende carburateur, waardoor zij hun oorspronkelijke strategie niet konden behouden. Bovendien hadden zij wederom te maken met hoge slijtage van de banden. Althans, Job van Steyn meldde door de radio dat de langzamere rondetijden niet aan hem lagen. Het commentaar van teamcaptain Gerard van der Helm was kort en bondig: "daar zijn de meningen over verdeeld!"

Voor Kombikart Ekart Racing was het gunstig dat HIK/ van der Helm geen aanspraak meer maakte op de overwinning. Door het uitvallen van MM&FM Racing waren zij hierdoor vrijwel zeker van het vice-kampioenschap, achter Koene Racing 1. In het laatste uur was Koene Racing 1 snel en zo konden zij op het einde van de race KTG Racing nog voorbij gaan. Even daarvoor was Kombikart Ekart Racing al aan HIK/ van der Helm voorbij gegaan.

speedsport


In het laatste uur leek de strijd om de overwinning tussen Exige Racing en Kombikart JB Racing te gaan. Na de laatste wissels kwam het team van Kombikart JB Racing met zo’n 28 seconden voorsprong de baan op. Zij konden de wedstrijd vervolgens rustig uitrijden en voor de allereerste maal dit seizoen onder het zwart/ wit geblokt door te rijden! Exige Racing eindigde de wedstrijd, mede dankzij hun snelle stops, als tweede. Kombikart Ekart Racing reed gedurende de race steeds snellere rondetijden en wist hierdoor in het laatste uur nog de derde positie te veroveren. Ondanks de bandenproblemen van HIK/ van der Helm, behaalden zij toch nog een nette vierde positie. Senna Koolen was ditmaal afwezig, in verband met zijn optreden bij het WK Rotax Max, maar Edward Terol nam op zeer verdienstelijke wijze zijn plaats over! Koene Racing 1 wist in de laatste tien minuten nog de vijfde plaats over te nemen van het dit jaar, in zowel auto- als kartsport, succesvolle KTG Racing. De top tien werd gecomplementeerd door Koene Kart, Speedsport Holland, Speedsport Holland Jr. en Ferweda/ van der Helm.

Achter Koene Racing 1 wisten Kombikart Ekart Racing en HIK/ van der Helm de overige podiumposities in de eindrangschikking te bemachtigen. Al met al was de laatste Kings of Karting wedstrijd een koude, maar zeer spannende strijd. Veel tijd om bij te komen hebben de teams niet. Aanstaande zondag gaat het nieuwe Chrono winterkampioenschap voor prokarts al van start op Kartbaan Berghem. Half december begint vervolgens het traditionele winterkampioenschap in Uitgeest.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS