Algemeen • Interview

Xclusief: Jos Verstappen: "Ik zie Max heel ver komen, echt talent komt altijd bovendrijven"

Uitgegeven door Jordy Stuivenberg • 19 juni 2011 18:50 • Print artikel

Jos Verstappen is alweer een paar jaar terug waar het voor hem ooit allemaal begon: in de kartsport. De voormalig F1-coureur van teams als Benetton, Tyrell en Arrows stort zich op het begeleiden van zijn talentvolle zoon Max. RaceXpress sprak met Neerlands succesvolste Formule 1-coureur over Max, zijn visie op de sport die hem groot maakte en zijn plannen.

Jos Verstappen Formule 1 RaceXpress

Hoewel generatiegenoten als Michael Schumacher en Rubens Barrichello nog altijd actief zijn in de koningsklasse van de autosport, richt Verstappen zich helemaal op de carričre van zijn zoon. “De belangrijkste reden daarvoor is dat ik Max heel ver zie komen”, vertelt Verstappen. “Als ik ook maar enige twijfel had gehad, dat het water naar de zee dragen zou zijn, dan zou ik daar niet zover in gaan.”

Het besluit om niet langer alleen aan zijn eigen loopbaan te denken, maar zich meer met zoon Max bezig te houden, kwam voor Verstappen niet plotseling. “Hij verdient echt een kans, ik denk dat hij enorm veel talent heeft. Hij kan echt ver komen. Je groeit er langzaam in, het is niet iets dat je zomaar besluit. Het is nu eenmaal een feit dat ik dingen in hem zie die uniek zijn.”

Max Verstappen

Max komt uit in de KF3-klasse, volgens Verstappen de competitiefste klasse voor rijders van zijn leeftijd. Hij wordt daarbij ondersteund door het Italiaanse CRG. “Het is natuurlijk bijzonder om zonder ook maar een internationale wedstrijd te hebben gereden al opgepikt te worden. Toch weet ik zeker dat CRG of iemand anders hem ook na twee of drie wedstrijden wel had ingelijftd. Hij maakt indruk met zijn manier van racen en zijn snelheid. Hij staat er altijd, er zit geen slecht weekend tussen. Dat is echt klasse. Talent komt altijd bovendrijven.”

Talent alleen is echter niet genoeg, zo weet Verstappen als geen ander. Hij kent het wereldje en kan Max de juiste begeleiding geven. “Ik stuur Max, zeg ‘m wat-ie moet doen. Maar met alleen talent red je het niet. Je moet wel de goede begeleiding en de juiste spullen hebben. Dat probeer ik voor Max heel duidelijk uit te zoeken.”

Jos en Max Verstappen

De ervaring van zijn vader maakt het voor Max makkelijker om dingen van hem aan te nemen, al neemt hij niet alles klakkeloos over. “Natuurlijk botst het wel eens, maar dat lossen we heel verstandig op. Hij heeft veel vertrouwen in me, hij weet dat ik het beste met hem voor heb en dat ik zelf geracet heb. Door de jaren heen maak je zoveel met elkaar mee. Als je hem vaak de juiste dingen aangeeft en hij ervaart dat ook zo, dan is het bijna vanzelfsprekend dat-ie luistert naar wat ik te zeggen heb.”

Verstappen moest het zelf doen zonder begeleider die hem fijne kneepjes bij kon brengen, al ziet hij daarom nu wel de positieve invloeden van zijn begeleiding van Max. “Laat ik het zo zeggen: ik heb hem vanaf het begin af aan in de juiste richting geduwd. Dat is ontzettend belangrijk. Hem zijn nooit de verkeerde dingen aangeleerd, dus dat hoef je ook niet af te leren. Daar win je tijd mee.”

Zijn indrukwekkende track record maakt Verstappen senior trots. “Max blinkt uit in de race zelf. Hij rijdt heel volwassen: het inhalen, het inzicht, de starts en het racen op zich, daar blinkt ie echt in uit. Voor zijn leeftijd is het waanzinnig wat hij laat zien. Hij maakt weinig fouten, bijna geen. Natuurlijk ben ik positief, maar Max is ook heel professioneel en volwassen. Hij is er al van jongs af aan mee bezig en zoals ik al zei,: ik duw hem in de goede richting. Maar hij moet het wel oppakken, de intelligentie hebben om de goede dingen eruit te pikken. Hij moet het uiteindelijk zelf doen en dat doet ie.”

Jos Verstappen 24H of Le Mans

Verstappen stort zich momenteen helemaal op het begeleiden van Max, maar sluit niet uit dat we hem nog eens terugzien achter het stuur van een racewagen. “Natuurlijk zou ik best weer willen gaan racen. Het moet iets zijn waar ik m’n ei in kwijt kan. Het wordt steeds moeilijker. Wat ik nu aan het doen ben met Max vind ik erg belangrijk. Voor de rest wachten we gewoon af wat er op mijn pad komt.”

Hij zou niet de eerste zijn die een comeback maakt na een pauze van een paar seizoenen. Oud-teamgenoot Michael Schumacher ging hem voor, al is de terugkeer van de Duitser nog geen groot succes. “Bij Ferrari was de hele auto op Schumacher gebouwd, de banden waren op hem afgestemd en hij kon veel testen. De hele auto was voor hem gemaakt. Dan is Schumacher een heel goede coureur, dan blinkt hij uit. Nu mag er niets meer getest worden en de auto zal niet helemaal naar zijn zin zijn. Ook de banden zijn voor iedereen hetzelfde. Hij heeft een heel aparte rijstijl en die stijl past niet bij de huidige Formule 1.”

De huidige Formule 1 is drastisch anders dan de Formule 1 uit het tijdperk van Verstappen. “Het is wat gemaakt, kunstmatig door DRS. Voor het inhalen is het wel goed, maar voor de coureurs weet ik het niet. Het spektakel wordt groter, maar als coureur zijnde is het niet fijn te worden ingehaald omdat er iemand achter je zit met een andere vleugelafstelling. Maar het is wel leuker om naar te kijken en dat maakt het interessanter voor de sponsoren.”

De kans dat we Verstappen terugzien in de Formule 1 is klein, maar de 24 uur van Le Mans of Dakar behoren tot de mogelijkheden voor de nog altijd rappe Limburger. Desondanks zou hij er geen moment slecht van slapen als hij zijn laatste race al gereden blijkt te hebben. “Als ik niet meer zou kunnen racen, dan heb ik daar absoluut vrede mee.”

Door Jordy Stuivenberg
Foto´s met dank aan Bas Kaligis en Frits van Eldik.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS