SPECIAL - Indrukwekkende overwinning in de 12-uursrace 992 Endurance Cup op Spa voor Nr48 Porsche van Losch Motorsport + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 7 september 2025 05:34
SPA-FRANCORCHAMPS - Precies één jaar nadat ze geschiedenis schreven als winnaars van de allereerste Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche Motorsport, heeft 48 LOSCH MOTORSPORT by BLACK FALCON zaterdagavond opnieuw de overwinning behaald op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps tijdens de editie van 2025 van de felbetwiste 12-uursrace.

Het team van Gabriele Piana, Dylan Pereira, Tobias Müller en Carlos Rivas met hun #48 Porsche 911 GT3 (992) van LOSCH MOTORSPORT by BLACK FALCON bouwde vanaf zaterdagochtend gestaag aan hun race en lag vanaf ongeveer eenderde van de wedstrijd realistisch in de race voor de overwinning. In de tweede helft van de race leken ze voortdurend de overhand te hebben. Het team blijft ongeslagen in deze endurancewedstrijd, die exclusief wordt verreden met Porsche 911 GT3 Cup (992)-auto’s.
“Goed gedaan door het team, en goed gedaan door mijn teamgenoten, ze waren erg snel,” zei een dolblije Piana, die de #48-auto over de finish bracht. “We hebben alles goed gedaan, dus geen klachten, ik ben heel blij. Het team heeft geweldig werk geleverd om ons hier te krijgen. Dit is een teamsport: als je het team niet volledig achter je hebt, kun je dit niet bereiken, dus ik ben ontzettend blij!”
Red Camel-Jordans.nl maakte er een tweestrijd van om de overwinning, en de tweede plaats was een verbetering ten opzichte van hun derde plek van vorig jaar. Hun race werd later bemoeilijkt door een probleem met de wegligging, wat de prestaties beïnvloedde van de auto die gedeeld werd door Fabian Danz en Rik, Luc en Ivo Breukers.
Het algemene podium werd gecompleteerd door de winnaars in de PRO-AM-klasse, Van Berlo Motorsport by Bas Koeten Racing, met het trio Bart van Helden, Marcel en Glenn van Berlo, dat een uitstekende prestatie neerzette gedurende de volledige 12 uur. Derde in de PRO-klasse werd HRT Performance, met rijders Sebastian Freymuth, Hugo Ellis, Steven Gambrell en Pedro Juan Moreno.

In de twee op amateurrijders gebaseerde klassen, AM-S en AM-B, was de strijd net zo spannend. De overwinning in de AM-S ging naar SebLajoux Racing, dat met Marc Guillot, Louis Perrot, Stéphane Perrin en Sébastien Lajoux als indrukwekkende vijfde overall eindigde.
Vanuit de achterhoede van het 25 auto’s tellende veld boekte de #121 BLACK FALCON-auto met Joao Goncalves, William Freire en Joao Barbosa een droomoverwinning in de AM-B-klasse, net buiten de top tien. Na een ongeluk tijdens de training en de noodzakelijke, omvangrijke reparaties aan hun Porsche, miste het team de kwalificatie en begon met een achterstand. Het eindresultaat spreekt boekdelen over hun prestatie.
Met teams uit tien landen en in totaal 22 nationaliteiten vertegenwoordigd, leverde dit internationale deelnemersveld een onvergetelijke race in de Ardennen op. Strategie – en dan vooral bandenstrategie – speelde een intrigerende rol, mede doordat de gebruikte Michelin-banden zachter waren dan die in de Michelin 24H SERIES.

LOSCH MOTORSPORT by BLACK FALCON wint opnieuw spannende race
Onder een blauwe lucht en ideale omstandigheden stormde Paul Meijer meteen na de start vanaf poleposition naar een sterke leiding voor MDM Motorsport. Na twee ronden bedroeg zijn voorsprong al meer dan vijf seconden. Daarachter zette Rik Breukers een sensationele openingsronde neer in de Red Camel-Jordans.nl-auto.
Breukers reed van P8 naar P4 in de eerste helft van de ronde, pakte P3 op het rechte stuk van Kemmel in ronde 2 en greep vervolgens P2 een paar bochten later. Meijer kon zijn voorsprong verder uitbouwen tijdens het eerste uur, en had 18 seconden voorsprong bij de eerste pitstops.
Ook Freymuth kende een sterke openingsstint; hij startte als vijfde voor HRT en klom op naar P3. Na de eerste pitstops bleef MDM aan de leiding met de PRO-AM-auto, nu in handen van Jan Jaap van Roon. In de AM-S-klasse lag SebLajoux Racing met Guillot tweede, gevolgd door Fabian Danz in #9 Red Camel. Danz passeerde Guillot snel en nam de leiding op ronde 43.

Nog geen 10 ronden later raakte een AM-B-auto de vangrail, wat leidde tot een Full Course Yellow en Safety Car, en veel teams maakten hiervan gebruik om te pitten. Luc Breukers nam plaats in de Red Camel-auto en kwam als leider terug op de baan. MDM, dat een ronde later stopte, kwam met Hans Weijs op P2, en de Porsche van EST1 Racing lag derde met Angelo Fontana achter het stuur.
Na de herstart, met nog iets meer dan negen uur te gaan, bleef Weijs dicht achter Breukers. Fontana kreeg ondertussen druk van de snel naderende #48-auto van Pereira, die rap naar P2 reed en in ronde 65 de leiding pakte met een mooie inhaalactie in Bruxelles.
Pereira bouwde een grote voorsprong op, maar tijdens de volgende stops verloor 48 LOSCH wat tijd, waardoor Ivo Breukers weer aan de leiding kwam. Piana, nu in de auto, haalde snel in en nam de leiding terug aan de buitenkant van La Source in ronde 91, waarna hij een voorsprong van meer dan een minuut opbouwde. Die verdween echter weer bij de volgende Safety Car rond het vijfde uur.

De strategieën werden opnieuw omgegooid, en Harry King reed zich met hoge snelheid naar voren, waardoor Team Parker Racing weer mee kon doen in de strijd vooraan. Voor MDM eindigde dit echter dramatisch: een steentje in de motor van de Porsche zorgde ervoor dat Tom Coronel stilviel en lange tijd in de pits stond.
Van Berlo Motorsport by BKR had inmiddels de leiding in PRO-AM gepakt met Van Helden achter het stuur en reed daarna onbedreigd naar de finish, slechts één ronde achter de overall winnaar, goed voor een populaire derde plaats overall.
In het laatste derde deel van de race werd het gevecht om de overwinning steeds meer een strijd tussen #48 LOSCH en Red Camel. Eerder zag Pereira een minuut voorsprong verdampen door een Safety Car, maar door de constante snelheid van het team was het uiteindelijk niet te kloppen.

Fantastische gevechten in AM-S en AM-B
Guillot leidde in het begin de AM-S-klasse voor SebLajoux Racing, maar aan het einde van ronde 4 ging Colin Bonighausen in de #3 Bas Koeten Racing-auto er voorbij. Kort na de eerste FCY, zo'n 40 minuten na de start, raakte het rechtervoorwiel los van de #88 Q1 Trackracing-auto na een pitstop.
Deze auto botste vervolgens op de Muhlner Motorsport-auto van Dylan Derdaele bij Les Combes, wat leidde tot een spin en beide auto’s moesten naar de pits. De Q1-auto verloor tijd door een beschadigde deur, maar de schade bij Muhlner was veel groter: kapotte stuurinrichting.
Na de eerste pitstops bleef Guillot in de #888-auto rijden, lag tweede algemeen en leidde zijn klasse en naderde zelfs de overall leider. In ronde 36 viel hij terug naar P3, maar bleef comfortabel leider in AM-S tot zijn pitstop, waarbij Lajoux het stuur overnam.

Koen Munnichs in de Porsche van Team GP-Elite nam daarna de leiding in AM-S, maar na een serie pitstops onder Full Course Yellow in het derde uur, nam Pedro Torres in de #3 BKR-auto de leiding. Daarna pakten Perrot en vervolgens Perrin de leiding terug voor SebLajoux Racing, tot aan het midden van de race.
Met nog minder dan vier uur te gaan kreeg SebLajoux Racing een klapband linksachter, wat tijd kostte en een extra stop vereiste. Maar ze herstelden snel en bleven in de top vijf overall, waarmee ze de overwinning in AM-S veiligstelden.
In AM-B leidde Darren Currie de eerste 15 minuten met de #56 Q1 Trackracing Porsche, maar werd op ronde 9 teruggezet naar P3 in een felle strijd. Beide DENER MOTORSPORT by BLACK FALCON auto’s gingen hem voorbij: Luis Gustavo Barboza Zanon in de #123 voorop, gevolgd door Francisco Villela Pedroso Horta in de #100.

Voor Currie werd het nog erger na een halfuur, toen hij zij-aan-zij reed met een andere auto in de bocht La Source, waar zijn Q1 Porsche in een spin werd gebracht en strandde in het grind aan de buitenkant, wat leidde tot de eerste Full Course Yellow van de race.
Vooraan in de klasse nam Horta later in het eerste uur de leiding over van de zusterauto van DENER en reed weg van het veld. Hij maakte de eerste pitstop van het team eerder dan gepland en gaf het stuur over aan Rouman Ziemkiewicz, terwijl Zanon pas aan het einde van ronde 33 binnenkwam. Na de stops bleef de #100-auto aan de leiding, maar in ronde 43 ging Nelson Monteiro Junior in de #123 voorbij.
Vroeg in het derde uur had de #35 Hans Weijs Motorsport-auto met Edwin Schilt achter het stuur een ongelukkige klapper in de vangrails, met aanzienlijke schade tot gevolg. Schilt bleef gelukkig ongedeerd, maar het betekende opnieuw een FCY-periode. Daarna bleef de #123 aan de leiding in AM-B, tot Joao Goncalves de leiding overnam in de #121 BLACK FALCON-auto.
Gedurende de volgende uren, met verschillende pitstops en Safety Car-situaties, werd tussen die twee auto’s de leiding in AM-B meerdere keren gewisseld. Maar in de slotfase had de #121 Porsche duidelijk de overhand en eindigde uiteindelijk twee ronden voor op de auto van Monteiro Junior, Zanon, Leonardo Sanchez en Isreal Fernandes Salmen.
Na 12 uur racen konden de deelnemers terugkijken op een spannende en geslaagde tweede editie van de Michelin 992 Endurance Cup, zonder enige aarzeling voor herhaling vatbaar in 2026!
Klik hier voor de uitslag van de 12 uur durende Michelin 992 Endurance Cup op het circuit van Spa-Francorchamps op 6 september 2025





Foto’s: NICO MOMBAERTS | 24H SERIES | CREVENTIC

Porsche Motorsport geeft in deze video een inkijkje in de 24 uur van Spa-Francorchamps, meetellend voor het Fanatec GT World Challenge Europe-kampioenschap. De video is niet van de 12 uursrace van zaterdag 7 september 2024, zoals die georganiseerd wordt door Creventic onder de naam Michelin 992 Endurance Cup. De video geeft een impressie van hoe Porsches eruitzien tijdens een endurancerace op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps.



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




