Pierre Gasly onthult hoge prijs van Alpine's F1 2026-project
Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 augustus 2025 08:20
Pierre Gasly heeft onthuld hoe Alpine's focus op de regelwijzigingen voor 2026 het huidige seizoen heeft beïnvloed. Het door Renault geleide team staat tiende in het constructeurskampioenschap, waarbij Gasly pessimistisch is over de kansen om die positie te verbeteren.

Alpine beleeft een zwaar seizoen. Het jaar begon met Gasly en Jack Doohan, maar de Australiër werd na de Grand Prix van Miami vervangen door Franco Colapinto. Dit gebeurde kort nadat teambaas Oliver Oakes, die nog geen jaar in functie was, plotseling vertrok. Flavio Briatore leidt sindsdien feitelijk het team, maar krijgt volgende maand versterking van Steve Nielsen. De voormalige Renault-figuur, momenteel werkzaam bij Formula One Management, keert terug naar Enstone in een hogere functie.
Nielsen moet het team stabiliteit brengen, waarbij Gasly suggereert dat zijn focus op volgend seizoen ligt in plaats van de huidige campagne. "De realiteit is dat de auto hetzelfde is gebleven sinds Barcelona en zo blijft tot het einde van het jaar", vertelde hij aan de media. "Steve arriveert in september en ik denk dat zijn impact en werk vooral zichtbaar zullen zijn vanaf 2026 en daarna. Steve moet zich richten op volgend jaar. We weten hoeveel werk we verzetten voor 2026, we zijn tevreden met wat we doen en de evolutie."
Het seizoen 2026 markeert een belangrijke verandering voor Alpine, dat afstapt van zijn fabrieksmotoren van Renault ten faveure van een klantenlevering van Mercedes. De huidige Renault-motor levert naar verluidt marginaal minder vermogen dan concurrenten, maar met steeds kleinere marges heeft dit soms een significante technische uitdaging opgeleverd bij de afstelling. Door het Viry-motorprogramma te sluiten en voor een klantenlevering te kiezen, bespaart Renault miljoenen en maakt waarschijnlijk een prestatiestap.
Gekoppeld aan significante chassiswijzigingen hebben de meeste teams hun inspanningen voor 2025 grotendeels opgegeven ten faveure van het ontwerp voor volgend jaar. Afgezien van het vinden van efficiëntie met de huidige auto kunnen teams weinig doen om hun prestaties significant te veranderen. Dit betekent dat de huidige pikorde waarschijnlijk grotendeels onveranderd blijft.
"Dit seizoen hebben we wat we hebben en het wordt extreem moeilijk om de positie waarin we ons bevinden te veranderen", aldus Gasly. "Dat betekent niet dat we slecht werk leveren op het circuit of in de fabriek, we zijn simpelweg niet in staat geweest een auto te produceren in een seizoen waarin het middenveld extreem dicht bij elkaar zit. Door de beslissingen die we voor '26 hebben genomen, hebben we niet genoeg prestaties kunnen leveren om voor beter te vechten. Maar of je nu negende, achtste of tiende wordt in het kampioenschap, je vecht nog steeds nergens voor."
"Als het ons volgend seizoen een auto oplevert die kan vechten voor racezeges, podiums of top-vijf finishes, dan kies ik daar elke dag van de week voor", besluit Gasly.




