Team-egineer: 'Lewis Hamilton mist cruciale schakel bij Ferrari'
Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 augustus 2025 09:22
Lewis Hamilton worstelt bij Ferrari mede doordat hij een belangrijke tussenpersoon mist die als verbinding tussen coureur en team fungeert - een rol die Niki Lauda bij Mercedes vervulde. Dit stelt Ferrari mechatronics-engineer Francesco Cigarini, die opmerkt dat de zevenvoudig wereldkampioen mogelijk een minder "extreem" afgestelde auto nodig heeft om zijn draai te vinden.

De sensationele overgang van Hamilton naar de Scuderia voor het seizoen 2025 bracht veel opwinding met zich mee, maar vooralsnog verloopt de samenwerking moeizaam. Terwijl teamgenoot Charles Leclerc al vijf podiumplaatsen heeft behaald, wacht Hamilton nog steeds op zijn eerste top-drie finish in een Grand Prix. Na zijn uitschakeling in Q2 tijdens de Grand Prix van Hongarije noemde de Brit zichzelf zelfs "nutteloos".
Volgens Cigarini ligt het echte probleem echter dieper. "Als je deel uitmaakt van het team, begrijp je de dynamiek die zijn uitspraken kan verklaren", vertelt hij aan Formula1.it. "Van buitenaf gezien stelt hij hoge eisen aan zichzelf en zijn omgeving. Het viel me op dat wat bij Mercedes heel goed werkte voor Hamilton - en wat bij Ferrari niet bestaat - Niki Lauda was: iemand die als verbinding tussen team en coureur fungeerde en Hamiltons wensen op een minder directe manier overbracht."
Het was Lauda die Mercedes in 2013 overtuigde om Hamilton aan te trekken. Als non-executive chairman bij de Duitse renstal benaderde de Oostenrijker Hamilton met een voorstel dat uiteindelijk zes extra kampioenschappen opleverde. Dit succes was mede te danken aan Lauda's vermogen om als tussenpersoon te fungeren, waarbij hij verzoeken en informatie vertaalde naar een taal die zowel coureur als team begrepen. Bij Ferrari moet Hamilton deze wateren nu alleen bevaren.
De regelwijzigingen voor 2026 kunnen mogelijk een reddingsboei voor Hamilton betekenen. "Elke regelverandering is een kans voor iemand die het eerder niet heeft kunnen pakken", legt Cigarini uit. "Zijn ervaring en begrip van de nieuwe manier van rijden kunnen helpen, maar hij heeft wel een efficiënte auto nodig. Hij is gewend aan een auto die zich op een bepaalde manier gedraagt, een auto die hem vertrouwen geeft, niet zo extreem als de huidige Ferrari. Een stabielere auto, eerlijker in zijn gedrag."
"Hij heeft thuis een kampioen (Leclerc) met veel ervaring, dus ik denk dat het een mentale reset voor hem kan zijn", besluit Cigarini. "Maar uit zijn uitspraken lijkt het alsof hij de noodklokluidt ."




