FOTO’S – ADAC Eifel Rally Festival toont het moderne succesverhaal van Audi dat begon met de Quattro
Uitgegeven door Peter Vader • 28 juli 2025 11:55
Rallyrijden met historische rallyauto’s is een hobby die in de loop der jaren behoorlijk uit de hand is gelopen. Waar het ooit begon met een beetje rondscheuren met rallybakken van vergane glorie, is deze tak van sport uitgegroeid tot een zeer professioneel spelletje. Het levende bewijs hiervan is het jaarlijks terugkerende ADAC Eifel Rally Festival, dat dit weekend plaatsvindt in het rustieke Duitse plaatsje Daun. Het is alweer de dertiende editie van het populaire evenement dat Daun en de omliggende Vulkaaneifel een weekend lang omtovert tot 's werelds grootste rijdende rallymuseum. Toen Audi begin jaren ’80 zijn intrede deed in het Wereldkampioenschap Rally met de quattro, veranderde het de autosport voorgoed. Voor het eerst werd vierwielaandrijving ingezet in een rallyauto, iets wat toen revolutionair was en sindsdien de standaard is geworden. “De introductie van vierwielaandrijving in een rallyauto” wordt door Audi zelf nog altijd beschouwd als hun grootste innovatie. Met de legendarische quattro zette het merk een koers uit die leidde tot wereldtitels én de opmars naar het premiumsegment. RaceXpress-reporter Fedor Eskes is dit weekend ter plekke aanwezig om de sfeer te snuiven en de mooiste Audi rallyauto’s van weleer op de gevoelige plaat vast te leggen voor de RaceXpress-lezers. Onderstaand een selectie van de Audi’s die zijn lens passeerden:

Legendarisch rallydebuut
De Audi quattro maakte zijn debuut in 1980 tijdens de Jänner Rally in Oostenrijk en verscheen een jaar later officieel op het wereldtoneel tijdens de Rally van Monte Carlo. Ondanks technische problemen was de potentie van de auto direct zichtbaar. De eerste overwinning kwam al snel: Hannu Mikkola won de Rally van Zweden. 1981 markeerde ook een historisch moment met de allereerste WRC-zege voor een vrouwelijke coureur: Michèle Mouton. In 1982 boekte Audi grote vooruitgang en won het het constructeurskampioenschap, met drie coureurs in de top vier van het klassement. De motoren leverden toen al tussen de 320 en 340 pk.
Groep B-tijdperk
Met de nieuwe Groep B-reglementen kwam de Audi quattro A1 in beeld. De auto werd compacter, krachtiger, en wist twee van de vier rally’s waaraan hij deelnam te winnen. De opvolger, de A2 quattro, debuteerde in 1983 en beschikte over maar liefst 400 pk. Hannu Mikkola bezorgde Audi dat jaar de coureurstitel. In 1984 werd het team versterkt met Walter Röhrl en veroverde Audi beide wereldtitels. De A2 maakte langzaamaan plaats voor de Sport quattro en de iconische Sport quattro S1, die in zijn ultieme vorm tot 600 pk produceerde en het tijdperk van de legendarische Groep B-cars belichaamde.

De quattro-erfenis
De Sport quattro S1 was de laatste Audi die deelnam aan het Wereldkampioenschap Rally, maar zijn nalatenschap leeft voort. Audi’s revolutionaire vierwielaandrijving betekende een fundamentele verandering in de autosport, en legde de basis voor het succes van moderne rallywagens. Tot op de dag van vandaag is vierwielaandrijving een essentieel kenmerk in prestatiegerichte auto's — een innovatie die begon bij Audi.
Een naam als icoon
De naam "quattro" is synoniem geworden met innovatie en prestaties. Walter Treser bedacht de naam, geïnspireerd door Jeep’s “Quadra-trac”-systeem. Vanaf 1982 besloot Audi om een groot deel van zijn modellen te voorzien van vierwielaandrijving. In 1983 werd quattro GmbH opgericht, verantwoordelijk voor de sportieve R- en RS-modellen van het merk. Wat begon als een gewaagde rallyzet, groeide uit tot een legende die nog steeds voortleeft — zowel op de weg als op het circuit.








De Audi Quattro rallyauto begon in 1981 rally's te winnen en veranderde voorgoed het Wereldkampioenschap Rally. De eerste vierwielaangedreven rallyauto werd door Hannu Mikkola in 1983 en Stig Blomqvist in 1984 bekroond met het Wereldkampioenschap Rally. Audi Quattro-coureur Michèle Mouton won ook rally's in de auto en hielp Audi in 1982 en 1984 het FIA Wereldkampioenschap Rally voor Fabrikanten te winnen. De originele Audi Quattro begon in 1981 WRC-rally's te winnen. De Audi Quattro A1 en Audi Quattro A2 werden ontwikkeld, elk sneller en krachtiger dan de vorige. De Groep B Audi Sport Quattro S1 uit 1984 en de geweldige Groep B Audi Sport Quattro S1 E2 in 1985. Is de Audi Quattro de beste rallyauto? Nieuwsgierig naar het antwoord? Kijk dan naar onderstaande video van bijna 4 minuten, aangeboden door het FIA World Rally Championship:
Nog een spectaculaire historic rallycar: de Abarth 131 Rally. De Abarth 131 Rally is legendarisch onder autoliefhebbers en racefanaten. Exact 40 jaar na zijn laatste rally komt het Italiaanse merk met een eerbetoon: de Abarth 695 Tributo 131 Rally. Er zullen slechts 695 exemplaren worden gemaakt. Dit model is ook een eerbetoon aan de racegeschiedenis van het merk. De Abarth 695 Tributo 131 Rally beschikt over 180 pk en kent een maximum snelheid van 225 km/uur. Nieuwsgierig? Kijk dan naar onderstaande video van meer dan 1 minuut over deze historic rallycar, aangeboden door RaceXpress:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




