De Brembo remkracht die de Bugatti Bolide genereert is een klasse apart.
Uitgegeven door HJ van Keulen • 26 februari 2024 14:15
De Bugatti Bolide is een compromisloze volbloed die de iconische W16 en opmerkelijke lichtgewichttechnieken combineert voor een rijervaring op het circuit die zijn gelijke niet kent. Maar fundamenteel voor de prestaties van de Bolide is de technologie achter zijn vermogen om zijn snelheid te beteugelen wanneer dat nodig is - het grootste koolstof-koolstof remsysteem ooit geproduceerd door Brembo.

De Bugatti Bolide is ontworpen om een onvergelijkbare aandrijving te leveren. extreme toepassing die vroeg om een remsysteem van een naam die synoniem staat voor topprestaties. Al vroeg in het ontwerpproces gaf Bugatti de Italiaanse fabrikant Brembo de opdracht een systeem te ontwikkelen dat het compromisloze karakter van de auto weerspiegelt. Van de eerste gegevens tot de dynotests en de analyse op het circuit werkten de race-ingenieurs van Brembo nauw samen met Bugatti om de uitdagingen het hoofd te bieden die gepaard gingen met het ontwikkelen van een remsysteem dat volledig uniek is in zijn ontwerp en prestatieniveau. Het resultaat, na twee jaar veeleisend testen en ontwikkelen, is een koolstof-koolstofsysteem dat zich kan meten met de technologie die in LMh/LMDh en Formule 1 machines wordt gebruikt.

De remkracht die de Bolide genereert is een klasse apart. Zijn op maat gemaakte voorremmen zijn de grootste carbonremmen ooit, met twee monobloc-remklauwen met acht zuigers, beide uitgerust met vier krachtige 25 mm remblokken, en opmerkelijke 390 x 37,5 mm carbon schijven. De remklauwen zelf zijn vervaardigd uit aluminiumlegering en voorzien van een nikkelcoating.
Aan de achterzijde bevinden zich twee monobloc-remklauwen met zes zuigers die een afspiegeling vormen van de voorrem met vier hoogwaardige remblokken, hoewel ze met 24,5 mm iets dunner zijn. De achterste remklauwen zijn aangevuld met 390 x 34 mm grote carbonschijven. Hoewel ze niet zo groot zijn als hun tegenhangers aan de voorkant, komen de specificaties van het remsysteem aan de achterkant overeen met die van de LMDh-raceklasse, wat een voorbeeld is van Bugatti's vastberaden ambitie om onge�venaarde prestaties op het circuit te leveren.

"De ontwikkeling van het remsysteem voor de Bugatti Bolide was een unieke en zeer spannende uitdaging voor de Performance Division van Brembo - en we zijn trots op wat we hebben bereikt", aldus Mario Almondo, Chief Operating Officer van Brembo Performance. "We moesten het hele systeem opnieuw ontwerpen om de ongelooflijke maar veeleisende eigenschappen en het vermogen van de auto aan te kunnen. De voorremklauw bijvoorbeeld is in mijn ogen een echt technisch hoogstandje, omdat het de grootste is die we ooit in een raceauto hebben gemonteerd. Door het gebruik van koolstofverbindingen die vergelijkbaar zijn met die in de Formule 1 konden we, ondanks de omvang en het vermogen van de Bolide, het lichtst mogelijke ontwerp maken."

Dankzij deze keuze kon het technische team in de eerste plaats het totale gewicht van het systeem drastisch verlagen - elke remschijf op de Bolide weegt opmerkelijk genoeg slechts 3,175 kg. Maar het zorgde er ook voor dat het remsysteem een uitzonderlijke thermische geleiding zou leveren voor een superieure warmteafvoer tijdens intense remscenario's, waardoor remfading werd voorkomen en Bolide-eigenaren uiteindelijk consistente prestaties zouden krijgen, zelfs onder extreme omstandigheden.
Het remsysteem van de Bolide bestaat echter niet alleen uit remklauwen, remblokken en remschijven; het is een harmonieuze mix van technische precisie. Een holistische benadering heeft ervoor gezorgd dat elk onderdeel als ��n geheel werkt. Dit omvatte op maat gemaakte hoofdremcilinders en speciaal samengestelde vloeistof die de dynamiek van de Bolide verder verfijnen.

Bij het ontwerpen van een hyper sportwagen die inspiratie put uit de top van de autosport, is het vermogen om consistent uitzonderlijke prestaties te leveren in alle omstandigheden op het circuit erg belangrijk. In lijn met deze ambitie hebben de technici van Brembo een integrale rol gespeeld bij het vormgeven van het luchtkanaal van de remmen van de Bolide, in samenwerking met Bugatti om de luchtstroom nauwkeurig af te stemmen op de behoeften van het geavanceerde remsysteem.
Bugatti's samenwerking met Brembo heeft de koeling van het remsysteem aanzienlijk verbeterd. Deze strategische ontwikkeling was van vitaal belang gezien de energie en het koppel dat de Bugatti W16 ontketent, vooral naar de voorwielen, tijdens zware circuitsessies. Daarom wordt 85-90% van de luchtstroom naar de remschijven en remblokken geleid, terwijl een kleiner deel de remklauwen bereikt.

Sinds de eerste computational fluid dynamics (CFD)-sessies van het Bolide-project in 2022 is het team begonnen aan een reis van ontwikkelen en testen van het remsysteem, om ervoor te zorgen dat het bestand is tegen de opwindende snelheden van de Bolide op het circuit. Over een periode van twee jaar werden de gegevens uit simulaties, dynamometersessies en grondige analyses op circuits systematisch teruggekoppeld naar de Brembo-ingenieurs.
De evaluatie ging verder dan het gewone en onderzocht mogelijke foutieve gebruiksscenario's waarbij de tractiecontrole vaker ingrijpt. Daarbij werd de 'Wet'-modus van de Bolide onder de loep genomen, die is ontworpen om de hyper sportwagen voor te bereiden op het gebruik van natte banden in uitdagende rijomstandigheden. Dit rijprofiel maakt fijne aanpassingen aan het besturingssysteem, verbetert het aanpassingsvermogen op gladde oppervlakken door onderstuur te induceren, en activeert een kenmerkend regenlicht dat doet denken aan de dynamische rode lichten in de Formule 1.

Deze feedbacklus stelde het projectteam niet alleen in staat om de prestaties van het remsysteem te verfijnen prestaties van het remsysteem te verfijnen, maar ook om te garanderen dat de Bolide in elk opzicht ongeëvenaard is. in diverse weersomstandigheden zonder de veiligheid in gevaar te brengen.
Emilio Scervo CTO van Bugatti Rimac
"Ik ben enorm trots op het werk dat is gestoken in de ontwikkeling van de Bolide, een hyper sportwagen die alleen geschikt is voor circuitgebruik en die Bugatti's race-erfenis in zich draagt. In samenwerking met Brembo hebben we een remsysteem ontwikkeld dat niet alleen voldoet aan de buitengewone eisen van de Bolide, maar deze zelfs overtreft. Onze samenwerking heeft een meesterwerk opgeleverd - hun innovatieve technologie sluit naadloos aan op onze visie, waardoor het remsysteem van de Bolide een belangrijk onderdeel is van een nieuw hoogtepunt in Bugatti's legendarische nalatenschap."

� Bolide: Dit model valt niet onder Richtlijn 1999/94/EC, omdat er nog geen typegoedkeuring is verleend.




