Formule 1

Toyota stemt in met de aanpassing van de LMP1-regels: “We moeten het publiek meer spektakel voorschotelen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 oktober 2018 14:20

De laatste aanpassing van de Equivalence of Technology (EoT) voor de LMP1-divisie van het FIA World Endurance Championship, geldt niet voor de 24 uur van Le Mans. Toyota heeft bekend gemaakt dat de wijziging van de EoT alleen geldt voor de 6 uursraces en de 'Sebring 1.000 Miles'. De versie van de EoT die werd ingesteld voor de vorige wedstrijd in Silverstone, geldt ook voor de finale ronde van het 2018/19-seizoen in Le Mans, volgend jaar juni. Het Japanse team heeft ingestemd met een toename van 26 kilo van het minimum gewicht van de Toyota TS050 Hybrid en het verwijderen van het voordeel van het aantal ronden per stint ten opzichte van de niet-hybride privé LMP1-auto’s.

Toyota TS050 Hybrid

“We hebben dit geaccepteerd voor alle WEC-races, maar niet voor Le Mans”, zei Toyota Motorsport-directeur Pascal Vasselon tegen het Engelse Autosport. De Fransman legt uit dat de regels voor het vrijgeven van de teruggewonnen energie zodanig zijn, dat er geen verhoging van het gewicht tot 904 kilo noodzakelijk is voor Le Mans.

“Het gat had veel kleiner moeten zijn in Le Mans, doordat er een lagere afgifte van energie per kilometer voor onze auto’s is. In Le Mans hebben we 55% minder hybride vermogen dan in de korte races”, legde Vasselon uit. “Hybride auto’s zouden langer moeten rijden.” Met deze stabiliteitsregels van de FIA wordt er voor gezorgd dat Toyota moet instemmen met de regelveranderingen gedurende het superseizoen en de eerste races van het WEC-winterformat in 2019/20. De EoT die nu voor Fuji is vastgesteld moet doorlopen tijdens alle 4, 6 en 8 uursraces op de kalender van het seizoen 2019/20, die tot Le Mans in juni 2020 loopt. De Fransman zegt dat men met de aanpassing heeft ingestemd in het belang van het kampioenschap, nadat de Toyota’s met een voorsprong van vier ronden op de volgende LMP1-auto eindigden.

“We kwamen tot de conclusie dat we niet door konden gaan zoals in Silverstone”, legde de motorsportdirecteur van Toyota uit. “We moeten het publiek meer spektakel voorschotelen.” Vasselon legde ook uit dat de toename van het gewicht, de auto’s zo’n halve seconde per ronde gaat kosten, maar weigerde te vertellen of de LMP1-privéteams nu het gevecht kunnen aangaan met de Toyota TS050 Hybrid.

“Wat we niet begrijpen is waarom de grote verandering voor Silverstone, de hele situatie niet veranderde”, legde Vasselon uit, die nog niet kan zeggen of het de laatste aanpassing is. “De laatste voor Silverstone was bedoeld om de finale te zijn, dus moeten we volgens mij aan het einde van het verhaal zitten.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS