Oud F1-wereldkampioen beweert: "Alleen maar respect want Helmut Marko is de lijm die het Red Bull-team de afgelopen 20 jaar..."
Uitgegeven door Peter Vader • 27 oktober 2023 14:02
Aan de saga over de interne spanningen bij het management van Red Bull tussen teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko is weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd. F1-wereldkampioen Nico Rosberg beweert dat Red Bull-adviseur Helmut Marko de lijm is die het Red Bull-team de afgelopen twintig jaar bij elkaar heeft gehouden, waardoor Christian Horner en Adrian Newey bij het team zijn gebleven. Dit ondanks pogingen om ze weg te wrikken. Als old-school krachtpatser Marko zet de voormalige F1-coureur en Le Mans-winnaar mensen vaak op het verkeerde been. Ook kwam hijzelf in de problemen vanwege zijn opmerkingen over de etniciteit van Sergio Perez, die van invloed zijn op zijn prestaties. Dat specifieke incident leidde tot oproepen om Marko’s pensionering, waarbij een gerucht afkomstig uit Brazilië ‘meldde’ dat niet alles goed ging in de Bull-top tussen Horner en zijn oudere collega.

Christian Horner, Helmut Marko en Max Verstappen
Horner en Ferrari
Ook de doorgaans uitstekend geďnformeerde Nico Rosberg werd hiernaar gevraagd. De F1-wereldkampioen van 2016 werd F1-analist en YouTuber en hij had duidelijk voorkennis over dit onderwerp. Rosberg reageerde erop met: “Christian Horner was nog niet zo lang geleden in nauw gesprek met Ferrari. En ook hier flikte Dr. Marko het weer, hij slaagde erin de belangrijkste mensen in het team te houden.” Hetzelfde geldt voor Red Bull’s hoofdprijs, het onverslaanbare ‘wapen' in de vorm van topontwerper Adrian Newey. Ook hij werd benaderd door rivaliserende teams, aldus Rosberg in een bericht van GrandPrix247: “Hij was ook onderweg naar de uitgang bij Red Bull, en toen betaalden ze hem weer veel geld, en bleef hij al die jaren. Hij is nu een groot deel van het succes van het team.”
Feilloos oog voor talent
Als naaste vertrouweling van Dietrich Mateschitz, de overleden oprichter van Red Bull Racing, had Helmut Marko grotendeels de leiding over de rijderskant van de operatie, wat eerst Sebastian Vettel en nu Max Verstappen opleverde. Beiden werden afgewezen door andere grote teams en beiden hebben hun kwaliteit inmiddels bewezen met vier en drie F1-wereldkampioenschappen. Rosberg vervolgde: "BMW's F1-baas op dat moment was Mario Thiessen die Vettel zijn debuut gaf toen de Duitser de geblesseerde Robert Kubica verving tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten van 2007. Maar toen liet hij hem toch gaan. Natuurlijk maakte Helmut Marko meteen een duikvlucht, contracteerde Seb en er werd geschiedenis geschreven. Hetzelfde verhaal met Max. Mercedes had hem als eerste kunnen hebben, maar Toto Wolff geloofde dat Esteban Ocon beter was ondanks dat Verstappen, inclusief Jos, op bezoek was bij Wolff om een deal te sluiten. Maar Max met 'Merc' is nooit gebeurd, zoals de geschiedenis laat zien. In plaats daarvan was het Marko die de Nederlander in een ontmoeting van minder dan 15 minuten oppakte. Hij zou zijn debuut maken als de jongste coureur die ooit in de F1 heeft gereden, met Toro Rosso. En de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis."

Adrian Newey, Max Verstappen en Christian Horner
Andere tijden...
Bovendien wordt op een slimme manier gemeld dat Marko de sleutel was om Max Verstappen ervan te overtuigen zijn nieuwste contract tot 2028 met het team te tekenen. Niettemin zijn pensioenkwesties op 80-jarige leeftijd onvermijdelijk. Zeker sinds Mateschitz’ dood bestond Marko’s grootste bondgenoot niet meer binnen de gelederen van Red Bull. Motorsport-Total meldt: “Na de dood van Mateschitz kwam Horner dichter bij de Thaise eigenaren van de Red Bull Group te staan en probeerde hij zijn invloedssfeer uit te breiden. Het is geen geheim in de branche dat Horner een van degenen was die het luidst protesteerde tegen de Porsche-deal waarover Mateschitz en Marko aanvankelijk onderhandelden.” Helmut Marko legde kortgeleden de huidige situatie uit aan Sky Duitsland uit: “Het is duidelijk dat er hier en daar een paar misverstanden of verschillende meningen zijn. Maar alles past. Ik denk dat we te veel winnen. Er is geen echt nieuws en de zaken worden alleen maar uitgespeeld. Over het algemeen zijn de structuur en het klimaat in het team prima.”
Alleen maar respect
Of je hem nu leuk vindt of niet, Dr. Marko verdient niet alleen respect voor zijn ongelooflijke raceprestaties, waaronder het winnen van de 24 uur van Le Mans in 1971 met Gijs van Lennep in een Porsche 917. Een veelbelovende F1-carričre ging verloren toen een ongeval het verlies van een oog voor hem betekende. In de moderne tijd is Helmut Marko's grootste succes dat hij deel uitmaakt van een van de grote raceverhalen van deze eeuw, namelijk Red Bull Racing. Zoals hun 13 F1 Wereldkampioenschapstitels getuigen. En er zit vast nog meer succes aan te komen met hun huidige aanwinst Max Verstappen, want hij is nog erg jong en heeft nog lang te gaan…

Max Verstappen omhelst Helmut Marko vanwege zijn eerste F1-wereldkampioenschap!
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




