Formule 1

Organisatie 24 Uren van Le Mans overweegt uitbreiding van de grid: "Dit was veruit de lastigste selectie ooit..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 maart 2019 06:10 • Print artikel

De ACO overweegt aanpassingen door te voeren aan de inschrijvingscriteria voor de 24 Uren van Le Mans, nadat men een lastig selectieproces kende voor de komende wedstrijd in juni op het Circuit de la Sarthe. Er wordt dan ook een verdere uitbreiding van de grid overwogen, mogelijk dat dit gaat plaatsvinden in 2023 tijdens de 100ste editie. Het aantal aanvragen voor de race van dit jaar, waarbij een aantal grote namen op de reservelijst belandden, heeft ervoor gezorgd dat de organisator naar een mogelijke aanpassing van het aantal inschrijvingen gaat kijken.

ACO president Oierre Fillion RX foto Peter Vader
ACO president Pierre Fillion

“We hadden 75 inschrijvingen en maar 60 garages”, legde ACO-president Pierre Fillion uit aan Sportscar365 en vervolgde: “We hadden 46 automatische uitnodigingen van het WEC en nog een aantal meer. Zeker, het was erg lastig voor ons om vijftien teams te elimineren, omdat ze het allemaal verdienen om aan de race deel te nemen. Het was lastig en we zijn zeker bedroefd dat ze niet op de startlijst stonden.” Op dit moment kunnen er in de diverse kampioenschappen vijftien uitnodigingen gehonoreerd worden aangevuld met alle inschrijvingen van het FIA WEC. Hierdoor blijven er weinig plekken over voor de overige inschrijvingen."

“Dit is een flinke uitdaging en we denken er diep over na hoe we het systeem van uitnodigingen kunnen verbeteren. Misschien moeten we domweg meer garages hebben”, zei Fillion toen hem gevraagd werd of een aanpassing van het aantal uitnodigingen wordt overwogen. De plannen voor een nieuw pitcomplex, die in fasen gerealiseerd moet worden, kan leiden tot een expansie van de grid. “Zeker, deze kwestie gaat worden afgerond voor de 100ste 24 uur”, vertelde de Fransman. “We moeten het werk stap-voor-stap managen. We werken goed samen met de lokale autoriteiten en hebben ook een oplossing. Maar het is de ACO die het financiert.”

Ook sportief directeur Vincent Beaumesnil, die bij de selectie betrokken was, zegt dat het één van de lastigste processen sinds jaren was. De ACO kreeg kritiek te verduren door de tweede United Autosports-inschrijving en een volledig vrouwelijke line-up van Shank Racing op de reservelijst te plaatsen. “Elk jaar gebeurt er wel iets anders, je kunt niet altijd anticiperen op wat er gebeurt, maar we nemen beslist de ervaring mee van wat er nu gebeurt”, zei de sportief-directeur. “De ACO en ik doen dat nu al twaalf jaar en het was veruit de lastigste selectie die we ooit gehad hebben. Dat is wel zeker.”

Le Mans 2019 poster

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS