Formule 1

Legendarische naam keert terug op de circuits: de Brabham BT62, de nieuwe racebolide voor Le Mans?! + FOTO's

Uitgegeven door Peter Vader • 10 januari 2019 11:19

Brabham Automotive, onder leiding van oud-F1- en endurance-coureur David Brabham, heeft aangekondigd terug te keren op de internationale circuits met een 'Super GT'. De auto gaat deelnemen in de nieuwe GTE-Pro klasse van het World Endurance Championship (WEC) naast de nieuwe, spectaculaire Hypercar divisie, die vanaf het seizoen 2020-2021 gaat rijden. Hiermee zal een legendarische naam uit de autosport terugkeren, onder andere in de 24 Uren van Le Mans.

Brabham BT62

Puur racen
David Brabham beschrijft zijn auto als een onbeperkte circuitauto met een mogelijkheid om deze straatlegaal te maken. Het concept is op puur racen geïnspireerd. De prijs van de auto bedraagt slechts £ 1 miljoen. De achterwiel aangedreven auto heeft een 5,4-liter V8-middenmotor, die 710 pk (700 pk, 522 kW) en 667 Nm (492ft/lb) koppel produceert. De pk/gewichtsverhouding is 720 pk per 1000 kilo. Het leeggewicht is heel weinig, 972 kg, en de auto heeft meer dan 1200 kg downforce. Even ter vergelijking: de nieuwe McLaren Senna GTR produceert ongeveer 1000 kg downforce. De voor- en achterremmen zijn van carbon en de remklauwen hebben zes zuigers.

De Brabham BT62 is ontworpen en ontwikkeld om meer van de bestuurder te eisen. Het is een auto voor degenen die zichzelf willen uitdagen en zichzelf willen pushen om het rijden in zijn puurste vorm te ervaren. Correcties door middel van moderne elektronica zijn tot een minimum beperkt, in plaats van ze een dominante rol te laten spelen.

David Brabham

Legendarische naam
Brabham voegt een nieuw hoofdstuk toe aan zijn legendarische naam in de internationale autosport. Sir Jack Brabham had een succesvolle Formule 1 racecarrière van 1955 tot en met 1970 en werd F1-wereldkampioen in 1959, 1960 en 1966. In het laatste jaar droeg zijn auto zelfs zijn eigen naam, inclusief de nu weer terugkerende typeaanduiding BT. Sir Jack reed 125 F1 races, behaalde 31 podiumplaatsen en vergaarde 261 punten. De puntentelling was toentertijd heel anders dan tegenwoordig, met aanzienlijk minder te vergeven punten.

Zijn drie zonen - Geoff, Gary en David - waren later ook actief in de autosport, maar in de sterk veranderde wereld van de Formule 1 wisten ze geen wereldkampioen te worden. Ze waren wel goed! Gary nam deel aan de Australische en Britse Formule Ford, British F3, Formule 3000 en CART-serie in de Verenigde Staten en debuteerde zelfs in de F1. Jongere broer David Brabham reed F1-races van 1990 tot en met 1994, maar manifesteerde zich vooral in de endurance-racerij. Hij won in 2009 met een Peugeot 908 HDi FAP de 24 Uren van Le Mans, maar won ook de 24 uurs endurance-klassiekers van Spa-Francorchamps (1991) en Daytona (1992). Verder behaalde hij vele overwinningen voor Aston Martin en Panoz. Dat hij nu als constructeur met een spectaculaire GT terugkeert in de endurance-racerij lijkt alleen maar logisch, hij gaat in de voetsporen van zijn vader die ook zijn eigen raceauto ontwikkelde.

Brabham BT62

Technische gegevens Brabham BT62 (in Engelse taal):

Chassis/Body
Brabham lightweight combined chassis & roll over protection system
Bespoke lightweight carbon fibre body panels
Carbon kevlar wheel houses
Left hand drive (RHD on request)
Rear quarter light panels incorporating motorsport quick-fill fuel fillers
Motorsport air jack system
Commemorative colour scheme or celebration colour scheme (chassis no dependant)
Commemorative engraved rear wing endplates
“Brabham gold” vehicle badging
Aerodynamics CFD developed aerodynamics
Carbon fibre front splitter
Carbon fibre front aeroblades and canards
Carbon fibre floor and barge boards
Adjustable carbon fibre rear dual-element wing
Carbon fibre rear diffuser

Brabham BT62 technic

Engine
Brabham 5.4l V8, 32 valve, quad cam engine
Bore 94 mm / Stroke 97 mm
522Kw (700bhp) @ 7400 rpm
667Nm (492lb/ft) @ 6200 rpm
Drive-by-wire electronic individual throttle bodies
Motorsport exhaust system (98dB)
Dry sump lubrication
Motec engine control
Flex fuel capable

Transmission
6 speed Holinger motorsport sequential transmission
Pneumatic actuation via steering wheel mounted paddles
Full power upshifts
Auto throttle blip on downshift
Cooling High capacity engine cooling system
Engine and transmission oil cooling system

Brabham BT62 rear

Electrical Systems
Full Digital 12” Instrument cluster with GPS lap timing
FIA specification master switch
Electronic power management system
Membrane type switch panel
Auxiliary power supplies for race/track systems
Lightweight motorsport specification (DR44/55) wiring and connectors
Data System On-board data acquisition system
GPS based data and video acquisition system

Front/Rear Suspension
Double wishbone front and rear suspension
Pushrod actuated 4 way adjustable Ohlins TTX dampers with coilover springs
Active bump control (Brabham Combined Bump Limiter)
Adjustable anti-roll bars

Wheels/Tyres
Brabham centre lock race spec wheels
Front; 11J x 18”
Rear; 13J x 18”
Michelin competition slick and wet weather tyres
Steering Electronic power assisted steering
Unique Brabham carbon fibre steering wheel incorporating key driver switch controls and map settings

Fuel System
Integrated motorsport fuel cell with quick fill connectors
125l fuel capacity
Brake System Brembo Carbon on Carbon brakes
Front; 6 piston caliper, 380mm dia disc
Rear; 6 piston caliper, 355mm dia disc
Carbon fibre brake cooling ducts
Adjustable motorsport ABS
Adjustable motorsport traction control

Brabham BT62 driver view cockpit

Cockpit/Interior
Unique Brabham removeable carbon fibre steering wheel
Brabham bespoke carbon fibre seat shell
Six point racing harness
Motorsport pedal box – adjustable position
Lightweight carbon fibre dash with integrated driver display and switch panel
Motorsport plumbed in fire extinguisher system
Lightweight carbon fibre interior panels
Alcantara trim to dash top, seat insert and door cards
Leather door pull
Body colour centre console switch panel and seat surround
Commemorative interior ornamentation

Optional Equipment
Brabham bespoke carbon fibre passenger seat shell with 6 point harness
Alternative paint colour (Celebration cars only)
Custom design livery and graphics (Celebration cars only)
Custom design interior colours (Celebration cars only)
Visual Carbon Fibre Exterior and Interior components

Brabham BT62 Adelaide track

Brabham BT62 rear side

Grote collectie films over de autosport-historie
Wil je meer autosport-historie zien? Alle autosportfans over de wereld genieten van het enorm grote Raceworld video-archief. De programmering van de website bevat een van de grootste collectie films over de autosport-historie. Er zijn honderden nostalgische achtergrond-reportages over Formule 1, DTM, FIA WEC, Champcar, Formule 3, GrandAm sportscar racing, GT racing, Indycar, karting, maar ook historische beelden van Le-Mans, Daytona en Sebring en lifestyle reportages over coureurs.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS