Karting • Karting Diversen

ID Engines van familie Dontje timmert internationaal aan de weg! Grote interesse voor de Nederlandse viertakt kartmotor

Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 december 2018 10:15

ALKMAAR – Het gaat goed met het kartproject Rookie 4 Shift en ID Engines van Arthur, Indy en Milan Dontje! Onlangs werd er met succes een collectieve test gehouden op de kartbaan in Eindhoven en in het Italiaanse Adria vond de wereldpremière van ID Engines (vernoemd naar Indy Dontje, red.) plaats tijdens de internationale kartbeurs in Adria. Daar maakte het eerste viertakt schakelblok enorme indruk bij de aanwezige kartfans!

ID Engines Arthur Dontje

Tijdens het laatste NK van Chrono Karting kende de Rookie 4 Shift een belangrijke stap op weg naar 2019 wanneer de nieuwe viertakt-klasse officieel wordt geïntroduceerd. Op circuit De Landsard in Eindhoven werd een collectieve test gehouden met rijders die geïnteresseerd zijn in deze unieke viertakt-schakelkart. Initiator Arthur Dontje en projectmanager Ricardo Romkema zijn razend enthousiast over de ontwikkelingen.

“De test is waanzinnig goed verlopen”, zei een opgetogen Arthur Dontje. “De aanmeldingen voor de klasse voor komend seizoen lopen binnen. We zetten in op een deelnemersveld van vijftien rijders. Op die manier kunnen we het behapbaar houden en een goed product afleveren.” Romkema: “De rijders waren enthousiast, ze vinden het een mooie, sterke motor. Hij rijdt super en het is een uitdaging ermee te rijden.”

Ricardo Romkema, Milan Dontje en Mats van den Brand testten onlangs de Rookie 4 Shift

De familie Dontje bedacht het concept om viertaktrijders de mogelijkheid te geven op een betaalbare manier kennis te laten maken met een schakelkart. Die bestonden tot dit jaar nog niet. Onder de naam ID Engines liet hij bij de Oostenrijkse topmotorenproducent HC Concepts een speciale motor ontwikkelen. Die wordt komend seizoen ingezet in het eerste Rookie 4 Shift-seizoen in het Nederlands kampioenschap viertakt. Niet alleen betreft het een viertakt-schakelmotor, het is ook nog eens een veel stillere motor dan een tweetakt.

Het concept bestaat eruit dat deelnemers voor een klein budget een kart en motor huren inclusief het vervoer naar de circuits. De rijder heeft voor het hele seizoen zijn eigen kart tot zijn beschikking die hij elke race op het circuit bij Ricardo Romkema ophaalt en die er na afloop inlevert. “De rijder en de monteur maken zo het verschil, niet de portemonnee”, benadrukt Dontje. “Bovendien is er nu een alternatief voor rijders in de RK1-klasse. Die hadden voorheen geen alternatief. Ze konden geen stapje hogerop in een viertakt-kart. Vanaf komend seizoen is dat anders. Dit is een uniek concept in Europa.”

Dat de klasse volgend seizoen een vliegende start zal krijgen, lijkt zeer waarschijnlijk. “Er zijn veel mensen die interesse tonen. Dat is een goed teken. De belangstelling is groter dan ik had verwacht”, aldus Romkema. “We hebben filmpjes op Facebook geplaatst en die zijn al een paar duizend keer bekeken. Maar dit is ook iets unieks. Dit is nog nooit in het karten vertoond.”

Na maandenlang ontwikkelingswerk in de Oostenrijkse fabriek, die onder andere voor crossmotorproducent KTM en BMW Motorsport motoren produceert, is de motor nu in principe klaar. Romkema: “Wel zijn er nog een paar kleine dingen die we zullen veranderen op basis van kleine verbeterpuntjes die we hebben gevonden. De ontwikkeling staat niet stil.”

Indy Dontje

Onlangs was het technische team van het project in Adria. Daar werd voor het eerst een nieuwe kartbeurs gehouden. Het nieuwe viertaktblok maakte grote indruk. Coureurs Indy Dontje en Ricardo Romkema reden daar doodleuk tussen alle tweetakt-karts en zag verbaasde gezichten. “Dit gaat veel navolging krijgen in het buitenland”, voorspelt Dontje.

ID Engines presenteerde zich op de kartbeurs in Italië naast de Rookie 4 Shift-motor ook met de ID junior en senior-motor. Arthur Dontje was laaiend enthousiast over hoe er gereageerd werd op de ID Engines. “Adria was fantastisch! Het concept van de beurs is erg goed en alle kartfabrikanten hadden mooi de ruimte om de artikelen tentoon te stellen. Bovendien konden de rijders op het circuit de karts proberen, er was volop parkeergelegenheid en de aanvliegroutes zijn goed. Veel grote merken waren op de beurs vertegenwoordigd. Dit groeit de komende jaren uit tot een grote beurs!”, zei Dontje stellig. Hij zag dat zijn project met de viertakt kartmotor erg goed opgepakt werd. “Ook voor ID Engines was de kartbeurs een groot succes. We hebben veel mensen uit de internationale kartwereld gesproken zoals bijvoorbeeld Tinini, de baas van CRG. Hij was zwaar onder de indruk van dit verhaal. We hebben veel contacten gelegd, en er is veel interesse. Van Italië tot aan mensen uit Amerika. Ook is men verrast over de rankheid van de motor. Het is echt een kartmotor, designed by KTM en Hans Spaan. Wij zijn erg trots op de enige echte viertakt kartmotor. Het is een uniek Nederlands fabricaat.”

Ondertussen kunnen de familie Dontje en Romkema haast niet wachten de klasse zijn vuurdoop te geven. Dontje subsidieert het hele project. Voor hem is het, zoals hij zegt, een hobby. Uiteindelijk is het de rijder en daarmee de sport die profiteert. Dontje: “De beste coureur komt in dit kampioenschap bovendrijven.”

Kijk voor meer info op de site van ID Engines!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS