Formule 1

Autofabrikant Renault duikt diep in rode cijfers; wat zijn de gevolgen voor hun F1-team?

Uitgegeven door Peter Vader • 30 juli 2020 08:03

PARIJS - De Franse autofabrikant Renault heeft in de eerste jaarhelft een recordverlies in de boeken gezet. De onderneming had last van de coronacrisis en zag ook het dividend wegvallen dat het normaal gesproken ontvangt van partner Nissan. De Japanse autofabrikant Nissan doet het zelf ook slecht en schrapte de betalingen aan zijn aandeelhouders. Heeft dit gevolgen voor het Formule 1-team?

Renault_F1_GP_Hungary_VT1

Verkoop een derde gedaald
In de eerste zes maanden van het jaar moest Renault zijn fabrieken en showrooms een tijd dichthouden. Het Franse bedrijf, dat ook eigenaar is van het Roemeense Dacia en van het Russische Lada, zag zijn verkopen daardoor met meer dan een derde dalen tot 18,4 miljard euro, aldus een bericht in De Telegraaf.

Van winstgevend naar fors verlies
Het nettoverlies kwam uit op 7,3 miljard euro, tegen een winst van 970 miljoen euro een jaar eerder. Van die afname kwam 4,8 miljard euro op het conto van Nissan, waar Renault een minderheidsbelang van 43 procent in bezit. Eerder dit jaar maakte Renault al plannen bekend om wereldwijd 14.600 banen te schrappen en de productiecapaciteit met een vijfde te verlagen. Dat moet 2 miljard aan kostenbesparingen opleveren, waarvan 600 miljoen dit jaar al. De nieuwe topman Luca de Meo moet die plannen uitvoeren.

Gevolgen F1-team?
Onduidelijk is of de financiële resultaten gevolgen zullen hebben voor het Formule 1-team van de Franse autobouwer. Langzaam maar zeker lijkt het daar beter te gaan dan voorheen, maar ook daar worden de doelstellingen nog niet gehaald. Een stap voorwaarts voor het Franse F1-team is dat zij voor de toekomst tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso hebben gecontracteerd, die zijn grote succes in het verleden met Renault behaalde.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS