Alle feiten over de Grote Prijs van Brazilië op een rij
Uitgegeven door Frank Korsel • 13 november 2022 11:02
Dit weekend staat in het teken van de Braziliaanse Grand Prix. De race staat bekend als één van de beste van het seizoen. Het circuit staat al sinds jaar en dag op de kalender en is een publiekslieveling. Hieronder vind je een rijtje met feiten over de Braziliaanse Grand Prix.
Het Autódromo José Carlos Pace is qua lengte het vierde kortste circuit op de F1-kalender met een lengte van slechts 4.309 km, alleen de circuits van Monaco, Zandvoort en Mexico zijn korter.
Met 72% van de rondetijd op vol gas is het echter de op één na snelste rondetijd van het jaar achter de Red Bull Ring. Het huidige raceronderecord is in handen van Valtteri Bottas. Hij voltooide de ronde in een tijd van 1m10.540 en reed deze ronde in 2018.
Interlagos is een circuit van twee uitersten. De eerste en derde sector vereisen een auto met weinig drag voor de lange rechte stukken, maar de middelste sector is bochtig en vereist veel downforce. De tweede DRS-zone betekent dat er doorgaans meer focus ligt op hogere downforce voor de ultieme snelste ronde, maar er moet nog een balans worden gevonden met competitief zijn op de rechte stukken tijdens de race.
Het lange rechte stuk voordat de ronde begint, vereist ook een slimme inzet van energie van de ERS om de prestaties tegen het einde van de outlap te maximaliseren, wanneer de coureurs aan hun vliegende ronde beginnen.
Tussen het uitkomen van bocht twaalf en de remzone voor bocht één is het 1,2 kilometer vol gas rijden met een hoogteverschil van maar liefst 33 meter. Het grootste hoogteverschil loopt vanaf start/finish tot bocht vier, een hoogteverschil van 40 meter.
Bocht één helt zwaar naar binnen, waardoor het linkervoorwiel loskomt en regelmatig blokkeert. Omdat de band echter onbeladen is, zijn vlakke plekken minder waarschijnlijk en is het tijdverlies niet zo hoog als je zou verwachten, vanwege de steile hellingen en de verscheidenheid aan hoeklijnen die coureurs kunnen nemen. De verscheidenheid aan lijnen maakt deze bocht ook zeer geschikt om in te halen.
Van bocht tien tot bocht zes van de volgende ronde, doet de linker voorband heel weinig werk en koelt daarom snel af, wat een lastige technische uitdaging is om de band binnen zijn optimale temperatuur te houden.
Met lange rechte stukken en een tweede DRS-zone is Interlagos één van de beste circuits van het seizoen om in te halen. Het kan wel moeilijk zijn voor de verdedigende auto om zijn ERS te beheren, omdat er niet veel grote remzones zijn om energie terug te winnen. De Grand Prix van São Paulo markeert de derde en laatste F1 Sprint van het seizoen 2022, na Imola en Oostenrijk.




