Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

McLaren toont haar nieuwe circuitmonster in Geneve + FOTO'S

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 februari 2015 20:00

De voor het circuit ontworpen McLaren P1 GTR maakt zijn debuut tijdens de Geneve Motor Show. De auto met 985 pk heeft slechts beperkte wijzigingen ondergaan ten opzichte van het concept wat zes maanden geleden werd getoond.

McLaren P1 GTR

Het meest opvallende van de auto die in Geneve getoond gaat worden, is dat de livery een eerbetoon is aan de geel-groene Harrod’s gesponsorde McLaren F1 GTR is, doe zo’n twintig jaar geleden de 24 uur van Le Mans won bij zijn debuut. Inmiddels is de bolide uitgebreid getest over de hele wereld. Na de tentoonstelling van het concept in Pebble Beach zijn flinke verbeteringen doorgevoerd om de aerodynamische prestaties van de auto te verbeteren.

McLaren P1 GTR

De vooras is 80 millimeter breder dan de straatversie en heeft een agressieve splitter aan de voorkant. De auto is ook 50 millimeter lager en beschikt over 19 inch racevelgen. Het lagere bodywerk is aangepast met een aerodynamische plaat waardoor de luchtdoorvoer net langs de flanken van de auto gaat. Het lichtgewicht raam van de McLaren P1 is slechts drie millimeter dik en is behouden gebleven. Terwijl de zijramen van polycarbonaat zijn geworden met een schuifraam aan de rijderskant. Het chemisch versterkte glazen paneel in het dak is vervangen door een carbon fiber paneel waardoor de bestuurdersruimte meer gesloten is. De gewicht besparende maatregelen op de McLaren MP1 GTR zorgen er voor dat de auto vijftig kilo lichter is dan het straatmodel.

McLaren P1 GTR

De achter kant van de McLaren P1 GTR wordt gedomineerd door een grote achtervleugel die 400 millimeter boven het bodywerk uitsteekt. Samen met de aan de voorkant gemonteerde aerodynamische flaps bij de voorwiel zorgt er voor dat de downforce toeneemt met tien procent. Dat komt overeen met een druk van 660 kilo bij 204 kilometer per uur. Bij de vleugel ontbreekt de DRS die op de straatauto is gemonteerd.

McLaren P1 GTR

Opvallende veranderingen en aanpassingen aan de IPAS-aandrijving zijn verborgen onder het slanke carbon fiber bodywerk. De auto heeft een 3,8 liter twinturbo V8 benzinemotor en een lichtgewicht elektrische motor. Gezamenlijk leveren deze 985 pk, waarvan 789 pk door de benzinemotor wordt geleverd, gekoppeld aan de direct beschikbare 179 pk van de elektrische motor. De aandrijving is behoorlijk aangepast voor optimale prestaties op het circuit. Met belangrijke componenten die zijn vervangen door speciaal voor de autosport ontwikkelde onderdelen. Deze onderdelen zijn meer geschikt voor hoge snelheid waaraan de auto op het circuit onderworpen wordt.

McLaren P1 GTR

Naast deze aanpassingen zijn de extras van de aandrijving van de McLaren P1 voor op de straat verwijderd, zodat het gewicht verder bespaard wordt.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS