Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

ELMS: Jean-Eric Vergne wint 4 uur van Monza; Nederlands succes voor Kay van Berlo als winnaar LMP3

Uitgegeven door Peter Vader • 15 mei 2018 10:24

MONZA - Jean-Eric Vergne behaalde een dominante overwinning in de 4 uur van Monza in de #26 G-Drive Racing en besteeg samen met Roman Rusinov en Andrea Pizzitola de bovenste trede van het podium, een week na het winnen van de FIA World Endurance Championship race op Spa-Francorchamps. De Frans-Russische bemanning eindigde met bijna 30 seconden voorsprong op de #33 TDS Racing Oreca, die de race was begonnen vanaf de laatste startrij van het LMP2-veld. De #28 IDEC Sport Oreca volgde met 2,1 seconden achterstand op TDS Racing en eiste de laatste podiumplaats op.

Vergne G Drive Racing winnaar Monza
Racewinnaar: de Oreca 07 Gibson van G-DriveRacing van Vergne / Rusinov / Pizzitola.

Na het grandioze succes van de Nederlander Leonard Hoogenboom in de Michelin Cup, was er nu weer Nederlands succes in de LMP3. Kay van Berlo ging met de #11 Eurointernational Ligier samen met Giorgio Mondini een lang gevecht aan met verschillende auto's, waaronder de #2 United Autosports Ligier van regerende kampioenen Sean Rayhall en John Falb. Falb leek op weg om de overwinning te behalen maar contact met de IDEC Sport Ligier uit de LMP2 klasse van William Cavailhes in bocht 1, zorgde ervoor dat de achterband van de LMP3-klasse Ligier leegliep slechts tien minuten voor het einde van de race.

Kay van Berlo LMP3 winnaar Monza
Nederlands feestje in Monza: Kay van Berlo als winnaar van de LMP3-divisie over de eindstreep!

De LMGTE-klasse werd overtuigend stijl gewonnen door de #55 Spirit of Race Ferrari nadat Duncan Cameron de F488 vanaf de derde plaats op de grid naar de eerste plaats reed, om vervolgens het stuur over te geven aan Aaron Scott. Scott en Griffin brachten de auto met meer dan een minuut voorsprong op de #77 Proton Competition Porsche over de eindstreep.

ELMS monza #55 Ferrari
#55 Spirit of Race D Ferrari F488 GTE van Cameron / Griffin / Scott winnaar van de LMGTE-divisie.

Actie van start tot finish in de Temple of Speed
De #21 Dragonspeed Oreca startte vanaf pole positie nadat de #33 TDS Racing, die pole in de kwalificatie had veroverd, achteraan de LMP2-grid was geplaatst door de wedstrijdleiding vanwege een technische overtreding. Ben Hanley in de Dragonspeed Oreca leidde het enorme veld van 43 auto's door bocht 1, met Roman Rusinov in de #26 G-Drive Racing Oreca in zijn kielzog, die meteeen de aanval koos.

Er waren al een paar kleine schermutselingen toen het grote veld de eerste bocht bereikte, waarbij de LMP3-klasse #19 M Racing YMR Norma van David Droux met schade aan het einde van de eerste ronde moest opgeven. Hanley creeerde een opening naar Rusinov omdat de Rus zijn tweede plaats moest verdedigen tegen Pierre Ragues in de #29 Duqueine Engineering Oreca.

ELMS Monza divisie winnaars
De drie divisie winnaars in Monza op een rij

De #17 Ultimate Norma van Jean-Baptiste Lahaye leidde de LMP3-categorie voor de #8 DKR Engineering Norma van Miguel Toril, die een snelle start had en Sean Rayhall verschalkte in de #2 United Autosports Ligier. De start van de Spaanse coureur werd echter als te goed beoordeeld door de stewards en er werd hem een drive-through penalty gepresenteerd voor een jumpstart.

De LMGTE start zag de #80 Ebimotors Porsche van Raymond Narac snel van start gaan, maar de #66 JMW Motorsport Ferrari van Miguel Molina maakte ook vorderingen vanaf de staart van het startveld, nadat het Britse team de kwalificatie moest missen vanwege schade die was gereden tijdens een vrije training ongeval op de zaterdagochtend. De Spanjaard nam de leiding in de zevende ronde maar verloor de eerste ronde van pitstops tijdens de eerste safety car-periode.

ELMS Monza Porsche #88
Als vijfde geklasseerd in de LMGTE, de #88 Proton Competition-Porsche 911 RSR van G. Roda/ G. Roda jr/ G. Bruni

Er waren drie safety car-periodes gedurende de eerste twee uur. De eerste al na slechts zestien minuten racen, doordat #39 Graff Oreca-Gibson van Alexandre Cougnaud eraf ging bij bocht 7. De Franse rijder was OK, maar de auto moest eerst naar een veilige plaats worden verplaatst voordat het racen na twintig minuten weer kon worden hervat.

De tweede safety car werd ingezet na 45 minuten racen, nadat de #40 G-Drive Racing Oreca bij bocht 9/10 in de vangrail ging. Enzo Guibbert kwam ongeschonden uit de auto maar de race moest opnieuw zeventien minuten worden geneutraliseerd om de auto veilig te stellen en ook om puin te ruimen, afkomstig van een ander incident in bocht 3 van de #7 Ecurie Ecosse / Nielsen-Ligier van Christian Olsen.

ELMS Monza podium
Podium 4 Hours of Monza

De derde safety car-periode volgde na een Full Course Yellow na 1 uur en 41 minuten racen om de #20 Racing for Poland-Ligier te herstellen, die in botsing was gekomen met de #88 Proton Competition-Porsche en strandde in het grind bij bocht 8 . De #8 DKR Engineering-Norma van Jean Glorieux was betrokken bij een niet zichbaar ongeval tussen Lesmo 2 en Ascari, waarvoor de Safety Car moest worden ingezet om de gestrande Norma te herstellen.

ELMS Monza Rebellion rijtje

Aan het einde van het derde uur werd de race hervat met de #11 Eurointernational- Ligier van Kay Van Berlo die John Falb's United Autosports-Ligier passeerde, om daarmee de leiding te nemen in de LMP3-divisie. Toch verscheen er vijf minuten later een Safety Car in de baan, toen de #18 M Racing -YMR Ligier in een spin werd gedwongen door de #16 BHK Motorsport-Ligier bij het uitkomen van Lesmo 2. Daarna werd hij ook nog geraakt door de #9 AT Racing-Ligier van Alexander Talkanitsa Junior, die de gestrande LMP3-auto niet kon missen. Vanwege het vele puin op de baan moest de Safety Car voor de vierde keer worden ingezet.

De #22 United Autosports-Ligier JSP217 van Phil Hanson leidde de race bij de herstart, met de #26 G-Drive Oreca van Andrea Pizzitola als tweede en Will Owen in de #32 United Autosports LMP2-Ligier op de derde plaats, die de Franse coureur uitdaagde voor een positie. Met Hanson op weg naar de pits om de auto aan Filipe Albuquerque te overhandigen, kwam de #26 G-Drive Oreca terug aan de leiding. De als derde geklasseerde Owen werd gepasseerd door de #23 Panis Barthez Competitie-Ligier van Will Stevens, op het moment dat Albuquerque uit de pits kwam en de tweede plaats opeiste.

ELMS Monza #22 Hanson Ligier

In de LMP3 reed de Ultimate-Norma aan kop en ging op een podiumfinish af, maar moest naar de pits vanwege schade aan de achterzijde van de auto . In LMGTE lag de #55 Spirit of Race-Ferrari van Aaron Scott ruim voor op de achtervolgende Porsches, met de #77 Proton Competition 911 als eerste. Met nog een uur te gaan gingen de #11 Eurointernational en de #2 United Autosports Ligiers allebei naar de pits, waarbij de United Autosports rijder als eerste de pitstraat verliet. Aaron Scott ging ook naar de pits om de LMGTE leidende Ferrari over te dragen aan Matt Griffin, die hem naar huis zou rijden. Aan de voorkant van het veld gingen de LMP2-teams op weg naar hun laatste reeks pitstops met de #26 Oreca van Jean-Eric Vergne met 22 seconden voorsprong op de als tweede geklasseerde #22 Ligier van Filipe Albuquerque. Doordat de Portugees in de pits kwam, promoveerden de #33 TDS Racing Oreca naar de tweede plaats. Albuquerque kwam weer terug op de baan, maar moest een drive-through penalty ondergaan voor een botsing eerder in de race met auto #4, waardoor de #22 United Autosports-Ligier niet meer kon strijden om een podiumplaats. De overwinning ging uiteindelijk naar de #26 G-Drive Racing Oreca, waarmee Jean-Eric Vergne zijn derde overwinning in drie weekends behaalde (Formule E, FIA WEC en ELMS). Hij eindigde voor de #33 TDS Racing en de #28 IDEC Sport Oreca's.

null
Job van Uitert eindigde op de elfde plaats in de LMP3-divisie (27e overall) met de Ligier JS P3-Nissan van RLR MSport

In LMP3 had de #2 United Autosports-Ligier een klein gat geslagen naar de achtervolgende #11 Eurointernational-Ligier, toen het noodlot toesloeg. Een lekke rechter achterband, na een botsing met een LMP2-auto, dwong de Amerikaan naar de pits. Hij kwam weer terug op de baan en eindigde als vijfde bij het passeren van de zwart-wit geblokte vlag. Kay Van Berlo maakte er een Nederlands feestje van door de geblokte vlag als winnaar van de LMP3-klasse te passeren voor Ross Kaiser in de #6 360 Racing-Ligier en de #3 United Autosports-Ligier van Tony Wells. Martin Hippe, die aan de leiding reed, moest in de laatste minuten van de race de pits opzoeken. De Duitser eindigde uiuteindelijk op de vierde plaats. De LMGTE-overwinning ging naar de #55 Spirit of Race-Ferrari van Matt Griffin, voor de Porsches van #77 Proton Competition en #80 Ebimotors.

ELMS Monza fans

De derde ronde van de Europese Le Mans Series zijn de 4 Hours of Red Bull Ring op zondag 22 juli. Voor die tijd zien we veel van de ELMS-deelnemers vertrekken naar Le Mans voor 's werelds grootste autosportevenement, de 24 uur van Le Mans, op 16 en 17 juni.

ELMS Monza Final Classification

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS