Karting • CIK-FIA

Triomf voor Rocco Coronel, domineert Champions of the Future in Valencia: "He, hoe kan dit?"

Uitgegeven door Frank Korsel • 12 maart 2024 11:05

VALENCIA – Rocco Coronel stond trots op het podium te luisteren naar het Wilhelmus op het Kartodromo Internacional Lacas Guerrero in Valencia na zijn winst in de hoog aangeschreven OKJ. Tijdens de Champions of the Future kwam de dertienjarige coureur van Victory Lane als snelste bovendrijven, letterlijk, want de laatste race van het weekend werd in kletsnatte omstandigheden gereden. De 13-jargie zoon van Tom Coronel en Paulien Zwart blikt positief terug op één van zijn eerste weekenden in de OKJ en ervaart de overstap van de IAME X30 als zeer geslaagd.

Rocco Coronel

“Het was een heel raar weekend. Het hele weekend was het heel erg droog er snikheet, maar zaterdag regende het ineens en was het heel guur weer. Toch ging het best wel goed in de regen”, begint Rocco over het weekend in Valencia. “Ik vind het een hele toffe baan, maar zeker niet de makkelijkste waar we rijden. Hij heeft een heel uitdagend karakter. In sommige bochten is het heel belangrijk dat je echt een goed gevoel hebt met het chassis, anders rij je gewoon geen snelle rondetijden. De laatste chicane vind ik ook ontzettend vet.”

Alle topteams en fabrieksequipes waren aamwezig, aangezien binnenkort het FIA EK hier verreden wordt. Kortom alle wereldtoppers waren er, nog meer reden voor Rocco om te vlammen in dit belangrijke weekend: “Jongens die kampioen zijn geworden in de WSK en Europese en wereldtoppers reden mee, dus echt een heel competitief veld”, gaat hij verder. Op de vraag of Rocco vindt dat hij ook bij de wereldtop hoort, antwoord hij bescheiden: “Iedere race komen we een stapje dichterbij.”

In de droge omstandigheden zat het tempo er aardig goed in, maar moesten Rocco en het team nog wel wat werk verzetten om de optimale setup te vinden, die aansloot op de Maxxis-banden waar dit weekend mee gestreden werd. “De banden hebben heel snel hun piek, die duurt heel kort en daarna krijg je een best wel flinke drop-off in rondetijd. Met andere banden is dat ongeveer drie tienden, maar met deze banden kun je makkelijk zes tienden per ronde verliezen. Aan de andere kant werken de regenbanden wel ontzettend goed, daar lijkt het wel alsof ze per ronde beter worden”, legt Rocco professioneel uit.

In de kwalificatie had Rocco een mooi plekje te pakken. Hij kon achter twee andere jongens aanrijden en zich daar aan op trekken en kon hij profiteren van een mooie slipstream. "Ik was de enige die nog een rondje extra had, want ik bleef pushen en kwam met nog twee seconden te gaan over de streep heen. De rest had allang gas teruggenomen, maar ik kon nog een rondje knallen. Ik was zelfs nog twee tienden sneller dan mijn vorige tijd." In zijn groep noteerde de jongste telg van Tom Coronel de derde tijd.

De heats op donderdag verliepen goed. Zo eindigde hij van de zeven heats vijf keer op P2, één keer op de derde positie, scoorde hij eenmaal een P1 en reed hij twee keer de snelste ronde: “We hadden gewoon een goede pace in droge omstandigheden. Ik voelde al in de eerste sessie dat de snelheid goed was, de banden deden het goed en ik wist goed hoe ik met de banden om moest gaan. Als coureur voel je meteen of het een goed weekend gaat worden en dat gevoel had ik dit weekend.”

In de nacht van vrijdag op zaterdag braken de hemelsluizen open en zorgden de weergoden voor flink wat spektakel. Doordat Rocco en zijn rijderscoach Leon Kaan in een camper slapen was de regen goed te horen. Rocco was het ‘Nederlandse’ weer wel gewend en paste zich er direct op aan: “De pre-finale ging erg goed. Aan het begin vond ik het op bepaalde punten lastig om een goede lijnen te rijden, maar ik ging steeds sneller en sneller. Na een solide race kwam ik toch nog als derde over de streep, maar mocht ik de finale als vijfde starten.”

Tom Rocco Coronel

“Ik wilde bij de start eigenlijk meteen de nummer drie inhalen, nadat ik meteen een inhaalactie had bij de start”, vertelt Rocco over de bloedstollend spannende finale. “Helaas had ik toen niet genoeg grip om hem daar in te halen. Het gat met de voorliggers was op een gegeven moment best groot, maar ik wist dat ik de snelheid had om in te lopen. Ik had niet verwacht dat ik nog zoveel tijd zou winnen, maar ik bleef pushen. Ik paste mijn rijstijl wel aan het weer, dus ik reed heel vloeiend, maar kon toch heel veel tijd winnen. Ik liet de kart door de bochten glijden en reed echt op de limiet, maar maakte geen fouten. Toen ik over de eindstreep kwam uiteindelijk dacht ik echt ‘he, hoe kan dit’. Ik heb gewoon nog twee mensen ingehaald.”

“Deze was heel erg lekker. Dit is een van mijn eerste races in de OKJ, dus ik ben ontzettend blij dat we deze eerste echte serieuze race zo eindigen en dat we het seizoen zo aftrappen. De eerdere races reden we voornamelijk om te kijken of alles werkte. Ook daar zaten we er vaak goed bij, maar hadden we niet altijd evenveel geluk en kwamen we na een heel goed weekend soms met lege handen terug. Daar worden we alleen maar sterker van en daarom is zo’n weekend als dit alleen maar mooi.”

“De OKJ bevalt mij heel erg goed. Het is wel heel anders rijden dan met de X30, je hebt hier veel meer grip en je kunt wat stabieler rijden”, begint Rocco over zijn overstap naar de OKJ. Grote namen als de huidige F1-coureurs Alexander Albon, Charles Leclerc en Victor Martins kroonden zich ook tot wereldkampioen in de OKJ, dus dat zijn grote schoenen om te vullen. Toch wil Rocco zich het liefst focussen op hier en nu. Hij is inmiddels begonnen aan zijn tweede seizoen bij Victory Lane en dat bevalt buitengewoon goed: “De sfeer binnen het team is erg goed. We zijn veel bezig met het team, dus ik vind het fijn dat de communicatie zo goed verloopt. In de X30 heeft Victory Lane altijd al gedomineerd, maar het is goed om te zien dat we er nu ook in de OKJ goed bij staan. Daar rijden we met een ander chassis dan in de X30, dus dat hebben we samen ook uit moeten vogelen hoe dat precies werkte.”

Rocco kan niet heel lang van de overwinning nagenieten, want vertrekt over anderhalve week opnieuw naar Valencia. Dan rijdt hij de eerste ronde van het Europees kampioenschap in de OK Junior. Rocco gaat zich voorbereiden op het EK, maar focust zich op zijn school: “Dat moet ook gebeuren, mijn ouders vinden het niet zo leuk als ik slechte cijfers haal”, sluit hij lachend af. Kleine jongens worden groot. Het is mooi om te zien hoe snel het kan gaan. Rocco Coronel werd in 2021 kampioen in de Mini's van de GK4 Kart Series. Een paar jaar later rijdt hij mee met de wereldtop in de OK Junior.

Wil je de finalerace van Rocco tijdens de Champions of the Future terugkijken? Bekijk de video hieronder.

Rocco Coronel wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
-Dijkstra Draisma
-Coronel. nl
-24HSeries
-Corner33
-Doniger Urban Developments
-SF Group
-SuperB Batteries
-Arrive2drive. nl
-Jouw, www. uwpensioen. nl
-Ireckonu
-Vastgoed Financiering Fonds
-Xeramic lubricants
-Pogona insurances
-API 4Brands
-Rensport School Zandvoort
-Barbier Rogier
-Mamma en Pappa en Leon.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS