Toshihiro Mibe, Global CEO van Honda: "Een duurzame F1-raceserie is in lijn met Honda' streven naar koolstofneutraliteit"
Uitgegeven door Peter Vader • 24 mei 2023 07:30
"Eén van de belangrijkste redenen voor onze beslissing om de nieuwe uitdaging in de F1 aan te gaan, is dat 's werelds topvorm van racen ernaar streeft een duurzame raceserie te worden, wat in lijn is met de richting die Honda streeft naar koolstofneutraliteit. Onze deelname aan de Formule 1 wordt een platform dat de ontwikkeling van onze elektrificatietechnologieën zal vergemakkelijken.”
Gegroeid door uitdagingen aan te gaan
Toshihiro Mibe vervolgt erover: “Honda is een bedrijf met een geschiedenis van groeien door uitdagingen aan te gaan en races van wereldklasse te winnen. Met de nieuwe reglementen voor 2026 is de sleutel om te winnen een compacte, lichtgewicht en krachtige elektromotor met een krachtige batterij die een hoog en snel vermogen aankan, evenals de energiebeheertechnologie. Wij zijn van mening dat de technologieën en knowhow die uit deze nieuwe uitdaging zijn opgedaan, mogelijk rechtstreeks kunnen worden toegepast op onze toekomstige elektrische voertuigen in massaproductie, zoals een elektrisch vlaggenschip sportmodel, en elektrificatietechnologieën op verschillende gebieden, waaronder eVTOL, dat momenteel wordt onderzocht en ontwikkeling.”

Vastberadenheid om te winnen
“Honda en onze nieuwe partner, het Aston Martin F1 Team, delen dezelfde oprechte houding en vastberadenheid om te winnen, dus vanaf het seizoen 2026 zullen we samenwerken en streven naar de kampioenstitel als Aston Martin Aramco Honda. Honda heeft het grootste respect voor de FIA, die een gedurfde beslissing heeft genomen om deze nieuwe en uitdagende reglementen in te voeren om de duurzaamheid van zowel de raceactiviteiten als het wereldwijde milieu te waarborgen. Daarnaast zorgt de Formula One Group*3 voor de ontwikkeling van de F1 als de meest prestigieuze autorace ter wereld door de merkwaarde voortdurend te vergroten.”

Honda’s meer dan 60-jarige deelname in de Formule 1 op een rij:
1964 - 1968 Deelgenomen als een "allround Honda" -team dat verantwoordelijk was voor zowel de motor als het chassis, wat Honda's eerste overwinning markeerde bij de Grand Prix van Mexico in 1965
1983 – 1992 Deelgenomen als motorleverancier
1986: Won de constructeurstitel als Williams Honda
1987: Won zowel de coureurs- als de constructeurstitel
1988-1991: won vier opeenvolgende jaren zowel de coureurs- als de constructeurstitel als McLaren Honda
2000 – 2005 Deelgenomen als motorleverancier en mede-ontwikkelaar van het chassis voor BAR Honda
2006 – 2008 Deelgenomen als een "all Honda" team verantwoordelijk voor zowel motor als chassis
2015 – 2017 Deelgenomen als leverancier van power units. Leverde de krachtbron aan het McLaren-team
2018- Begonnen met het leveren van motoren aan Toro Rosso (momenteel Scuderia Alpha Tauri)
2019- Begonnen met het leveren van power units aan Red Bull Racing
2021- Max Verstappen won de Drivers' Championship-titel voor Red Bull Racing Honda, Honda beëindigde de F1-deelname
2022- HRC begon technische ondersteuning te bieden aan Red Bull Powertrains Red Bull Racing en Max Verstappen won zowel de coureurs- als de constructeurstitel
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!