Formule 1

Sergio Perez ziet graining niet als een groot probleem voor de slagvaardigheid van de RB20 in China

Uitgegeven door Peter Vader • 19 april 2024 12:45

Sergio Perez ziet dit Grand Prix-weekend in Shanhai met veel vertrouwen tegemoet. Er is weliswaar de dreiging van een steeds dichter naderend Ferrari, maar desondanks denkt Perez de mannen uit Maranello te kunnen verslaan. In Melbourne was het uitstekende beheer van ‘graining’ in het voordeel van Ferrari. Het juiste bandenbeheer bracht hen dan ook de overwinning. Red Bull had daarentegen veel meer last van graining (het 'verkorrelen' c.q. oprullen van de banden door slijtage bij te hoge temperaturen) en in China zou het probleem makkelijk opnieuw kunnen optreden vanwege de verwachte lage temperaturen en omdat het asfalt zich ook niet in een optimale toestand lijkt te bevinden na een speciale oppervlaktebehandeling.

Sergio_Perez_in_gedachten F1 Red BullSergio Perez: “Als er hetzelfde als in Australië gebeurt, kennen we het probleem al"



Wat is 'graining'?
Toch is Perez ervan overtuigd dat het Red Bull team op dit vlak veel is verbeterd, door te leren van de problemen die ze hadden op Albert Park. “Er zijn zoveel onzekerheden op dit asfalt, er is al vijf jaar niets meer gebeurd op dit circuit, dus veel dingen zullen stap voor stap moeten worden geëvalueerd ”, vervolgt de Mexicaanse coureur. Inzake ‘graining’ nog even een lang verhaal kort: graining ontstaat zodra de band niet in afdoende mate wordt opgewarmd voordat de coureur het rubber (te) agressief gaat belasten. Dat wil zeggen dat de coureur in kwestie de buitenste laag rubber mogelijk al wel genoeg heeft opgewarmd, maar de rest van de band (het karkas) nog niet. Graining is dus een essentieel onderdeel van het veelgenoemde bandenmanagement.

Veel geleerd
“Het lijkt duidelijk een circuit waar we mogelijk nog wat meer moeite mee zouden kunnen hebben. We hebben echter veel geleerd van Melbourne, we hebben enig begrip van wat we daar hebben gedaan, dus we moeten gewoon optimistisch blijven”, zegt de Red Bull-coureur, die aan de start verschijnt met nummer 11. “Als er hetzelfde als in Australië gebeurt, kennen we het probleem al en dit zou ons enorm kunnen helpen om het onder controle te krijgen. Bovendien maakten de snelle bochten in Melbourne de zaken nog erger, maar hier zijn de bochten veel langzamer. Dit kan in ons voordeel werken ”, besluit de regerend vice-wereldkampioen vol vertrouwen.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS