Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

SPECIAL - "Als traditionele hypercars moe beginnen te worden, komt de Aston Martin Valkyrie net op gang"

Uitgegeven door Peter Vader • 9 januari 2023 18:01

In 2017 zag de Aston Martin Valkyrie het levenslicht. De supercar is ook bekend onder de codenamen AM-RB 001 en Nebula en het is een in beperkte oplage geproduceerde hybride sportwagen, die gezamenlijk is gebouwd door de Britse autofabrikanten Aston Martin, Red Bull Racing Advanced Technologies en verschillende anderen, namelijk Cosworth, Ricardo, Rimac Automobili, Multimatic, Alcon, Integral Powertrain Ltd, Bosch, Surface Transforms, Wipac, HPL Prototypes en Michelin. Geen namen van ‘kleine jongens’ in de automotive, stuk-voor-stuk blinken ze uit in techniek en de bijbehorende ontwikkeling daarvan. Het doel van de Valkyrie was en is nog steeds om een circuitgerichte auto te ontwikkelen die volledig bruikbaar en plezierig is als straatauto. De auto werd bedacht door Adrian Newey, Dr. Andy Palmer, Christian Horner en Simon Spoule. De makers van de auto claimen de titel van de snelste straatlegale auto ter wereld voor. Adrian Newey, Chief Technical Officer van Red Bull Racing en 's werelds meest succesvolle F1-ontwerper was een belangrijke schakel bij het tot stand komen van het ontwerp van de auto. De belangrijkste concurrenten zijn de Mercedes-AMG ONE en de Gordon Murray Automotive T.50. Aston Martin kondigde ook een spider-variant ervan aan, waarvan er maar 85 geproduceerd worden. De productie van deze spider zal naar verwachting in 2023 beginnen. Binnenkort dus.

Aston Martin Valkyrie 1

Verbluffende specificaties
In februari 2017 onthulde Aston Martin de meeste specificaties van het voertuig. De auto bevat een 6,5-liter atmosferische V12-motor op maat gemaakt door Cosworth, die ongeveer 1.000 pk (746 kW/ 1.014 pk) produceert bij 10.500 tpm, met een afgegrendelde top van 11.100 tpm. Hierdoor wordt het de krachtigste atmosferische motor die ooit in een productieauto voor de openbare weg is gemonteerd, en tevens de motor die het hoogst aantal toeren behaalt. Met een boostsysteem in KERS-stijl dat lijkt op dat van F1-auto's, is het hybridesysteem van de Aston Martin Valkyrie ontwikkeld door twee belangrijke technische partners; Integral Powertrain Ltd, die de op maat gemaakte elektromotor leverde, en Rimac voor het lichtgewicht hybride batterijsysteem. Het resultaat is dat het volledige hybridesysteem 160 pk extra vermogen en nog eens 280 Nm aan beschikbaar koppel bijdraagt, terwijl het vastgelegde maximale vermogen van de Aston Martin Valkyrie 1.160 pk (865 kW/ 1.176 pk) bij 10.500 tpm bedraagt. Evenzo, met het volledige hybridesysteem, zal het maximumkoppel 900 Nm (664 lbf⋅ft) @ 6.000 tpm bedragen

Aston Martin Valkyrie 2

Ideale gewicht-pk verhouding
Op hetzelfde moment dat de vermogenscijfers werden vrijgegeven, werd aangekondigd dat het gewicht 1.030 kg (2.271 lb) zou zijn, waarmee het de beoogde vermogen-gewichtsverhouding van 1: 1 overtrof met 1.126 pk (840 kW/ 1.142 pk) per ton. De auto kan vanuit stilstand accelereren tot 97 km/ u in een tijd van 2,6 seconden. De uitlaten komen uit aan de bovenkant van de auto, vlakbij de motor, vergelijkbaar met die van Formule 1-auto's en de Porsche 918 Spyder.

Bosch levert de ECU-eenheid, het tractiecontrolesysteem en ESP van de Valkyrie. Het remsysteem wordt geleverd door Alcon en Surface Transforms. De voor- en achterlichten zijn van Wipac. De auto heeft een volledig koolstofvezel carrosserie en is voorzien van een koolstofvezel Monocell van fabrikant Multimatic. Michelin levert de banden voor de Valkyrie met zijn hoogwaardige Sport Cup 2-banden, met de maten 265/35-ZR20 voor en 325/30-ZR21 achter. De wielen zijn gemaakt van lichtgewicht magnesiumlegering (20" voor, 21" achter) met race-spec center-lock wielmoeren om het gewicht te verminderen. In 2020, nadat de Red Bull Racing RB16 van Red Bull Racing zijn eerste shakedown had gehad op het circuit van Silverstone, reden de coureurs Max Verstappen en Alexander Albon met de auto over het circuit.

Aston Martin Valkyrie 3

Track only-variant
De track-only variant van de Valkyrie genaamd de Valkyrie AMR Pro werd geïntroduceerd op de Autosalon van Genève 2018. Er werden slechts 25 exemplaren geproduceerd, die allemaal al waren verkocht. De AMR Pro gebruikt dezelfde 6,5-liter atmosferische V12-motor die wordt gebruikt in de Valkyrie-wegauto zonder het KERS-systeem. De motor werd ook aangepast, wat betekent dat de AMR Pro een geschat aantal pk’s van zo’n 1.160 tot 1.300 heeft, meer dus dan zijn straatlegale tegenhanger.

De AMR Pro gebruikt voor en achter kleinere 18-inch wielen.[35] Dit is om de Michelin-racebanden (gebaseerd op LMP1-raceauto's) op de auto te laten passen, met op de F1 geïnspireerde koolstof-koolstofremmen om de remprestaties te bevorderen. Het airconditioningsysteem en de infotainmentschermen zijn verwijderd en vervangen door race-tegenhangers. De auto kan 3,3 G zijdelingse kracht genereren tijdens het nemen van bochten en 3,5 g tijdens het remmen. De topsnelheid is bedoeld om hoger te zijn dan die van de straatauto, namelijk 402 km/ u.

Aston Martin Valkyrie 4

Presentatie, productie en afleveringen
Bij de start van de Formule 1 Britse Grand Prix van 2019 reed de auto voor het eerst een ronde op het circuit van Silverstone. In 2021 werd de productiegerichte AMR Pro onthuld, met een aanzienlijk agressiever ontwerp, met een aerodynamische vin in LMP1-stijl aan de achterkant, een grote achtervleugel met twee elementen en een grote achterdiffusor. In termen van dit productie-intentieontwerp lijkt het meer op de reguliere (maar langwerpige) Valkyrie dan op het oorspronkelijke concept. De productie van de straatauto zal worden beperkt tot 150 exemplaren tegen een eenheidsprijs van 3 miljoen dollar. De productie van AMR Pro zal beperkt zijn tot 25 eenheden tegen een eenheidsprijs van 3,5 miljoen dollar. Beide versies zijn al uitverkocht. In het laatste kwartaal van 2021 werden tien auto's afgeleverd, minder dan gepland, waardoor het bedrijf zijn winstdoel niet haalde. Aston Martin zei dat dit alleen de timing beïnvloedde, alle productie was verkocht maar nog niet geleverd. De Aston Martin Valkyrie Spider zou in 2022 op de markt verschijnen, is er echter nog niet, maar het orderboek is wèl twee keer overtekend. Afname is gegarandeerd dus.

Aston Martin Valkyrie 5

Tijd om een aantal vragen te stellen aan Product Planning Leader bij Aston Martin, Sam Bennet, die vol bewondering spreekt over de hypercar die Aston Martin Valkyrie heet. Bennet: "Als traditionele hypercars moe beginnen te worden, komt de Aston Martin Valkyrie net op gang." V = vraag, A = antwoord:

V. Wat onderscheidt het Valkyrie-concept in de modellenrange van Aston Martin? En in de automobielsector als geheel?

A. Aston Martin Valkyrie is als niets dat er eerder is geweest. Het is een hyperauto die alle bekende limieten van de prestaties van een straatauto overschrijdt en alle verwachtingen overstijgt. Wanneer traditionele hypercars moe beginnen te worden, komt Aston Martin Valkyrie net op gang. Ontworpen als een unieke joint venture tussen Aston Martin en Red Bull Advanced Technologies, is dit het geesteskind van twee meesterbreinontwerpers in hun respectievelijke vakgebieden. Adrian Newey, de meest succesvolle ontwerper van Formule 1™-auto's in de geschiedenis van de sport en onze eigen Executive Vice President en Chief Creative Officer, Marek Reichman. Het doel van dit project is het onmogelijke bereiken. Een droom die werkelijkheid is geworden, resulterend in een volledig gehomologeerde, straatlegale auto, die in staat is om sneller over een circuit te rijden dan welke straatauto dan ook die tot nu toe is gezien. De Aston Martin Valkyrie is het lichtste, sterkste, snelste en aerodynamisch meest effectieve meesterwerk in zijn soort.

Aston Martin Valkyrie 6

V. Hoeveel jaar is de Valkyrie in de maak geweest? Was er een reden voor de oorspronkelijke creatie?

A. Adrian Newey is een raceauto-ontwerper met een record dat in de moderne tijd onaangetast is. Gedurende zijn hele carrière droomde hij er altijd van om een straatauto te ontwerpen, maar pas in 2016 deed de kans zich voor in de vorm van een joint venture met een bestaande exclusieve autofabrikant. Experts in de branche, Brits, doordrenkt van racegeschiedenis en met een van de meest begeerde merken van welke soort dan ook, was Aston Martin de natuurlijke keuze. In samenwerking met onze Chief Creative Officer, Marek Reichman, werd de Aston Martin Valkyrie geschetst op een manier die anders was dan die van andere straatauto's. Eerst kwam de cockpit, smal gehouden voor aerodynamische efficiëntie. De zitpositie zou vast zijn en achteroverleunen om de knieën en voeten van de inzittende omhoog te houden. Newey creëerde een optimale luchtstroom over en, belangrijker nog, onder de auto. Toen kwam de motor: een atmosferische V12. De uitgebalanceerde V12 zou de perfecte configuratie mogelijk maken en een soundtrack bieden die volledig recht doet aan de kracht die hij uitstraalde en het merk dat hij droeg. Om het baanbrekende concept nog verder te verbeteren, werd besloten om de V12 een boost te geven door een volledig geïntegreerde hybride elektrische aandrijving, zowel om extra vermogen te leveren bij alle motortoerentallen als om soepeler en sneller schakelen te vergemakkelijken. Overal waar mogelijk werd op gewicht, ruimte en complexiteit bespaard.

Aston Martin Valkyrie 7

V. Wat maakt het ontwerp van de Valkyrie zo uniek?

A. De Aston Martin Valkyrie is ontworpen als een Formule 1™-auto, waarvan de werkelijke snelheid voornamelijk wordt bepaald door de hoeveelheid en de aard van de aerodynamische downforce die hij kan produceren. Aerodynamica en de effecten ervan zijn op elk moment van het ontwerp van de auto in overweging genomen en op zo'n manier gedaan dat dit gewoon ongekend is bij alle legale auto's op de weg.
Het is gemakkelijk om de gestroomlijnde vorm te zien en de actieve aerodynamische hulpmiddelen (voor en achter) aan het werk te zien, maar de drang om ongehoorde niveaus van downforce te ontwikkelen gaat veel verder dan dat. Op het meest fundamentele niveau kan Aston Martin Valkyrie worden gezien als een enkel aerodynamisch oppervlak, dat omgekeerd dezelfde krachten gebruikt die een vliegtuig de lucht in tillen om het stevig aan de grond te klemmen. De cockpit heeft een druppelvorm om de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren en is zo smal mogelijk gehouden om de luchtweerstand te minimaliseren, terwijl het comfort van de inzittenden optimaal blijft. Binnenin zit de bestuurder achteroverleunend in zijn stoel met de knieën en voeten omhoog, om de zo belangrijke luchtstroom onder de auto niet te onderbreken. Onder de carrosserie, aan de onderkant van de Aston Martin Valkyrie, bevinden zich twee grote venturi-tunnels die lucht naar de massieve achterdiffusor voeren. De ophanging is zo gevormd en gepositioneerd, dat de lucht er vrij langs kan stromen. De versnellingsbak is om dezelfde reden lang en smal ontworpen. Zelfs de wielen zijn speciaal ontworpen voor maximale aerodynamische efficiëntie en de buitenspiegels zijn vervangen door camera's om de vorm te verfijnen.

Aston Martin Valkyrie 8

V. Waren er belangrijke uitdagingen waar het team mee te maken kreeg tijdens de bouw? Zo ja, wat waren deze en hoe werden ze overwonnen?

A. Aangezien we momenteel een aantal voortdurende technische uitdagingen ervaren, willen we ons liever niet concentreren op uitdagingen die tijdens de productie worden ervaren. Ik zal enkele voorbeelden opsommen van de technische uitdagingen die werden ervaren. Zo werd een traditionele Aston Martin Wing-badge te zwaar geacht voor de Aston Martin Valkyrie. Een op maat gemaakte, superlichte badge, chemisch geëtst uit ultrafijn roestvrij staal, is 70 micron dik. Dunner zelfs dan een mensenhaar en, belangrijker nog voor Aston Martin Valkyrie, 99,4 procent lichter dan een traditioneel geëmailleerde Wings-badge. De Valkyrie heeft bijvoorbeeld ook het meest geavanceerde ruitenwissersysteem ter wereld. Een torsiebuis die in het koolstofvezelblad is gemonteerd, draait de wisser om ervoor te zorgen dat deze contact kan houden rond de omhullende voorruit en toch nog kan werken bij 320 km/u. De wisserarm weegt slechts 594 g en de ruitensproeierfles is beperkt tot 1 liter om gewicht te besparen, het wettelijk toegestane minimum.

Aston Martin Valkyrie 9

V: Hoe kwam het idee van 3D-scandrivers om de stoelen op maat te bouwen tot stand?

A: Dit was een initieel technisch idee en werd niet doorgevoerd in de uiteindelijke productie van het voertuig. De stoelen worden aangeboden in vier maten om aanpassing aan verschillende bestuurders van verschillende afmetingen mogelijk te maken.

Kleine kans
Aston Martin slaagde erin om al zijn 150 Valkyrie’s uit te verkopen en de productie gaat door, zij het langzaam en vanaf 2021 liggen de afleveringen achter op het geplande schema. De eerste was klaar in het laatste kwartaal van 2021 en de officiële prijs van de Valkyrie is ongeveer $ 3 miljoen – voor de nog zeldzamere AMR Pro-trackversie worden tot 25 exemplaren geproduceerd en zullen ze nog meer kosten. Aston Martin verbiedt klanten om hun auto's op de tweedehandsmarkt aan te bieden, zoals bijvoorbeeld gebeurt bij de Ford GT. De insteek is om ultiem rijgenot aan te bieden en niet een beleggingsobject ervan te maken. Aangezien de Valkyrie nu al uitverkocht is, is de kans klein dat zelfs de uitzonderlijk grote portemonnee er binnenkort officieel eentje zal kopen.

Aston Martin Valkyrie 10

Betaalbaar?
Voor degenen met de middelen en de mogelijkheid, zal de auto waarschijnlijk enige tijd doorbrengen op een boulevard in Monaco of in een afgesloten ruimte met airconditioning. Maar hopelijk zullen sommigen op het circuit terechtkomen waar ze ook thuishoren. Verwacht dat verzekering, onderhoud en brandstof extreem duur zijn, maar het was nooit de bedoeling dat dit op enigerlei wijze betaalbaar zou zijn, ondanks de hybride hardware. Alternatieven zijn onder meer de Mercedes-AMG One, een hybride racewagen waarvan er 275 eenheden voor op de weg zijn verschenen, die ook hetzelfde hoge prijskaartje heeft van ongeveer $ 2,5 miljoen (of meer…). En als het nog wat exclusiever moet, dan is er sinds kort ook nog de cabriolet.

Aston Martin Valkyrie 11

Hoeveel kost dit?
Waartoe zou een racewagen zonder enige sportieve limieten in staat zijn? Een antwoord dat maar weinig modellen kunnen geven, maar de Aston Martin Valkyrie AMR Pro behoort zonder twijfel tot die categorie. Hij is geboren om te wedijveren met Toyota, Ferrari, Peugeot en alle andere fabrikanten die deelnamen aan de Hypercar-klasse van het Endurance-wereldkampioenschap, maar de supersportwagen, die het resultaat was van de samenwerking tussen Aston Martin en de ontwerper Adrian Newey, kreeg (nog) niet de kans om tussen de stoepranden te vechten op Le Mans. Maar niet alles was verloren, want uitgaande van het WEC-reglement werd de Aston Martin Valkyrie omgevormd tot een wapen voor op het circuit bestemd voor 40 gelukkige verzamelaars. Nog een laatste opmerking, onderhoud: de Valkyrie AMR Pro is gemaakt om te worden gebruikt door eigenaren met de steun van één of maximaal twee monteurs op sleeptouw. Er zijn geen computers of speciale apparaten nodig om te starten, en elke 6.000 kilometer is een inspectie van de motor en de versnellingsbak vereist door technici van Aston Martin.

En hoeveel kost dit dan allemaal? Nou, ongeveer 3 miljoen euro, exclusief belastingen. Heel veel, dus. Maar dan heb je ook wel wat bijzonders!

Aston Martin Valkyrie 12

Aston Martin Valkyrie 13

Aston Martin Valkyrie 14

Aston Martin Valkyrie 15

Aston Martin Valkyrie 16











Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS