Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

FOTO'S Ferrari Elettrica: eerste volledig elektrische model in de historie van het merk met het steigerende raspaard

Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 oktober 2025 09:37

Ferrari heeft de Capital Markets Day 2025 gekozen als gelegenheid om het productierijpe chassis en de componenten van zijn nieuwe elektrische auto - het eerste volledig elektrische model in de historie van het merk met het steigerende raspaard - te onthullen. Dit model is een mijlpaal in de multi-energiestrategie van het merk, die verbrandingsmotoren, HEV- en PHEV-aandrijflijnen en nu ook volledig elektrische aandrijving omvat. De nieuwe Ferrari Elettrica is het product van een radicaal nieuwe en innovatieve benadering en combineert geavanceerde technologie met superieure prestaties en het buitengewone rijplezier dat elk Ferrari-model kenmerkt. Trouw blijvend aan de technische en ambachtelijke tradities van het merk, dat ook actie is in de autosport en de F1, is elk van de hoofdcomponenten van deze auto in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd om ervoor te zorgen dat de nieuwe Ferrari Elettrica ook de ongeëvenaarde niveaus van prestaties en uniekheid levert die alleen Ferrari kan bieden.

Ferrari Elettrica

Deze auto kan worden beschouwd als het hoogtepunt van een lange reis van technologisch onderzoek op het gebied van elektrificatie dat begon met de eerste hybride-oplossingen afgeleid van de Formule 1-auto uit 2009. Van het 599 HY-KERS prototype uit 2010 tot de LaFerrari uit 2013, en van de SF90 Stradale - de eerste plug-in hybride van het merk uit Maranello - en de 296 GTB tot de 849 Testarossa die onlangs werd gepresenteerd, heeft Ferrari de knowhow opgebouwd en geconsolideerd die nodig is om een elektrische auto te ontwikkelen die in elke dimensie kan uitblinken.

De strategie die Ferrari naar het eerste elektrische model in zijn geschiedenis leidde, was vanaf het begin duidelijk: dat een model als dit alleen zou worden geïntroduceerd als de beschikbare technologie de superieure prestaties en authentieke rijervaring kon garanderen die passen bij de waarden van het merk. Het project is nu klaar om in productie te gaan en beschikt over meer dan zestig gepatenteerde eigen technologische oplossingen. Voor het eerst is zowel het chassis als de carrosserie gemaakt van 75% gerecycled aluminium, wat bijdraagt aan een verbazingwekkende totale besparing van 6,7 ton CO2 voor elke auto die wordt gebouwd.

Ferrari Elettrica

De architectuur kenmerkt zich door korte overhangen, een geavanceerde rijpositie dicht bij de vooras en een batterij die volledig in de bodemplaat is geïntegreerd. De modules zijn geïnstalleerd tussen de voor- en achteras, waarbij 85% is geconcentreerd in de laagst mogelijke positie om het zwaartepunt te verlagen en de rijdynamiek te verbeteren. De Ferrari Elettrica heeft een dynamisch voordeel dankzij een zwaartepunt dat 80 mm lager ligt dan dat van een gelijkwaardig ICE-model.

Aan de achterkant heeft Ferrari het eerste aparte subframe in zijn geschiedenis geïntroduceerd. Het is ontworpen om het geluid en de trillingen in het interieur te verminderen en tegelijkertijd de stijfheid en rijdynamiek te garanderen die je verwacht van een auto uit Maranello. De derde generatie van het 48V actieve onderstel - oorspronkelijk geïntroduceerd op de Purosangue en doorontwikkeld voor de F80 - tilt het rijcomfort, de carrosseriecontrole en de voertuigdynamiek naar nog grotere hoogten door de krachten in bochten optimaal te verdelen over de vier wielen.

Ferrari Elettrica

De eerste volledig elektrische Ferrari is uitgerust met twee elektrische assen die volledig in eigen huis zijn ontwikkeld en gebouwd, elk met een paar synchrone permanentmagneetmotoren en Halbach array rotors die zijn afgeleid van F1-technologie en geïndustrialiseerd voor serieproductietoepassing. De vooras heeft een vermogensdichtheid van 3,23 kW/kg en een efficiëntie van 93% bij piekbelasting, terwijl de achteras een vermogensdichtheid van 4,8 kW/kg en dezelfde piekefficiëntie bereikt. De voorste omvormer, die tot 300 kW kan leveren, is volledig geïntegreerd in de as en weegt slechts 9 kg.

Ferrari Elettrica

De accu, die is ontworpen en geassembleerd in Maranello, heeft een energiedichtheid van bijna 195 Wh/kg - de hoogste van alle elektrische auto's - en beschikt over een koelsysteem dat is ontworpen om de warmteverdeling en prestaties te optimaliseren.

De drie beschikbare rijmodi - Range, Tour en Performance - bepalen hoe de energie, het beschikbare vermogen en de tractie worden beheerd. Met de peddels achter het stuurwiel heeft de bestuurder toegang tot vijf progressief hogere niveaus van koppel en vermogensafgifte voor een gevoel van geleidelijke acceleratie en betrokkenheid. De dynamische parameters die door de Vehicle Control Unit worden verkregen, worden 200 keer per seconde bijgewerkt om de ophanging, tractie en stuurfuncties voorspellend te beheren en ongeëvenaarde wendbaarheid, stabiliteit en precisie te garanderen.

Ferrari Elettrica

En dan het geluid - een onderscheidend kenmerk van elke Ferrari: dat is ontwikkeld om de unieke eigenschappen van de elektrische aandrijflijn te accentueren. Een uiterst nauwkeurige sensor registreert de mechanische trillingen van de aandrijflijncomponenten, die worden versterkt om een authentieke geluidservaring te bieden die de dynamische rijervaring weerspiegelt en de bestuurder directe auditieve feedback geeft.

De onthulling van de nieuwe elektrische Ferrari krijgt in 2026 een vervolg met met een voorproefje van de look-and-feel van de interieurconcepten. Een paar maanden later, in de lente van volgend jaar, zal de reis worden afgesloten met de wereldpremière wanneer deze harmonieuze mix van technologie en design zal worden onthuld.

Ferrari Elettrica


Ferrari Elettrica

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS