Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

Maserati maakt indruk op Goodwood Festival of Speed 2025 met nieuwe MCPURA supercar

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 18 juli 2025 14:00

MCPURA - Maserati's nieuwe supersportwagen - debuteerde op Goodwood
GT2 Stradale inclusief gloednieuw race-uitlaatsysteem veroverde de legendarische Hillclimb.

Maserati_GT2_Stradale_at_Goodwood_Festival_of_Speed

Na vier dagen Italiaanse perfectie sloot Maserati een memorabele editie van het Goodwood Festival of Speed 2025 af. Het merk Trident trakteerde motorsportfans op een breed scala aan modellen, runs op het circuit, wereldpremières en een paddock met het allerbeste op het gebied van luxe en prestaties.

_Maserati_MCPURA_MCPURA_CIELO_at_Goodwood_Festival_of_Speed

Een van de hoogtepunten was het debuut van de nieuwe MCPURA supercar, de puurste uitdrukking van Maserati's prestatiefilosofie, onthuld op donderdag 10 juli. De MCPURA treedt in de voetsporen van de MC20. Hij is meteen beschikbaar als coupé en als MCPURA Cielo cabriolet en heeft vier bepalende elementen: een koolstofvezel monocoque, de iconische Nettuno V6-motor met gepatenteerde voorkamerverbrandingstechnologie, vleugeldeuren en het intrekbare elektrochromatische glazen dak voor de cabrioletversie.

_Maserati_GranCabrio_490_at_Goodwood_Festival_of_Speed

Maserati_MCPURA_MCPURA_CIELO_at_Goodwood_Festival_of_Speed

Op het gebied van dynamiek was het de Maserati GT2 Stradale die de show stal en de legendarische Hillclimb opluisterde met zijn diepe, rijke geluid, geleverd door een gloednieuw race-uitlaatsysteem. De GT2 Stradale, die rechtstreeks voortkomt uit Maserati's expertise op internationale circuits, is de voor de weg bestemde versie van de iconische GT2-raceauto die Maserati's terugkeer naar het GT-kampioenschap markeerde.

Maserati_GranCabrio_490_at_Goodwood_Festival_of_Speed

Het fantastische geluid wordt geproduceerd door een nieuw race-uitlaatsysteem dat door Maserati Corse is ontwikkeld in samenwerking met TubiStyle, een gerenommeerde naam op het gebied van high-performance uitlaten en leverancier van het originele systeem voor de legendarische MC12. Het nieuwe uitlaatsysteem is exclusief gebouwd voor gebruik op het circuit en gemaakt van hoogwaardig titanium. Het verlaagt het gewicht met 7 kilogram ten opzichte van de standaardinstallatie, waardoor de dynamische capaciteiten van de auto nog verder toenemen. Elk onderdeel is met de hand gelast volgens de hoogste normen van vakmanschap, wat Maserati's toewijding aan technische en stilistische perfectie weerspiegelt.

Maserati_MCXtrema_at_Goodwood_Festival_of_Speed

Het nieuwe systeem is gemaakt om de motorprestaties te verbeteren en levert een direct en authentiek geluid dat het sportieve karakter van de GT2 Stradale en Maserati's diepe wortels in de autosport weerspiegelt. Met dit nieuwe systeem bevestigt Maserati Corse zijn rol in de ontwikkeling van high-performance oplossingen.
Overigens was de GT2 Stradale niet de enige Maserati die deelnam aan de legendarische heuvelklim. De nieuwe 490 pk sterke versie van de GranCabrio maakte ook zijn opwachting, in een verfijnde Verde Giada-kleurstelling en met een geperforeerd Ice Top Grain lederen interieur, aangedreven door een 3,0-liter V6 Nettuno Twin Turbo-motor. De GranCabrio bereikt een topsnelheid van 300 km/u en kan in slechts 4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
Als klap op de vuurpijl maakte ook de exclusieve MCXtrema zijn debuut tijdens het evenement, in een spectaculaire Blue Xtrema-kleurstelling. De MCXtrema, gehomologeerd voor circuitgebruik en gelimiteerd tot slechts 62 exemplaren, is een echt racebeest, uitgerust met een 3.0-liter V6 twin-turbocharged Nettuno-afgeleide motor die 740 pk pure kracht levert voor een extreme rijervaring.

Maserati_MCXtrema_at_Goodwood_Festival_of_Speed

Goodwood 2025 bood een exclusief, topklasse platform dat perfect geschikt was voor de viering van het Jaar van de Drietand, het beroemde logo dat 100 jaar geleden werd ontworpen: een blijvend symbool van Maserati's wereldwijde uitmuntendheid. Een reis die volgend jaar culmineert in de honderdste verjaardag van Maserati's eerste raceoverwinning, toen de Tipo 26 (de eerste auto met de Drietand op de motorkap) de Targa Florio van 1926 won met Alfieri Maserati aan het stuur. Een jubileum dat het roemruchte verleden van het merk eert en tegelijkertijd Maserati's voortdurende toewijding aan een toekomst van perfectie, innovatie en de authentieke Italiaanse geest bevestigt.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS