Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

Ferrari F80 is bekroond tot “Hypercar van het Jaar” bij de TG Awards 2026

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 1 december 2025 09:55

Ferrari werd geprezen tijdens een van de meest prestigieuze awardshows in de industrie in Londen. Het merk ging naar huis met twee van de meest begeerde titels tijdens de TG Awards 2026: de iconische F80 werd uitgeroepen tot “Hypercar van het Jaar”, en de toonaangevende 296 Speciale werd bekroond tot “Supercar van het Jaar”. Hiermee komt Ferrari’s indrukwekkende totaal op 21 Top Gear-awards in 23 jaar, waaronder zijn achtste titel voor Supercar van het Jaar.

Ferrari
Met een beperkte oplage van slechts 799 exemplaren schrijft de Ferrari F80 een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de legendarische supercars met het steigerende paard. De F80 voegt zich bij iconen zoals de GTO, F40 en LaFerrari door het beste te laten zien wat het merk uit Maranello heeft bereikt op het gebied van technologie en prestaties. Jethro Bovingdon, Contributing Editor bij Topgear.com, zei enthousiast: “Ferrari heeft kennis uit de F1 en endurance racing omarmd om iets te creëren dat rauw en energiek is, maar tegelijk exploiteerbaar, intuïtief en bruikbaar. De F80 klinkt van buiten misschien wat tam, maar van binnen snuift, bruist, giert en brult hij. Zoveel lagen, zoveel performance.”

De Ferrari 296 Speciale neemt zijn rechtmatige plaats in binnen de exclusieve lijn van speciale Ferrari-berlinetta’s. Net als zijn voorgangers – de Challenge Stradale, 430 Scuderia, 458 Speciale en 488 Pista – is hij ontworpen om de nieuwe maatstaf te zetten op het gebied van rijplezier en betrokkenheid, niet alleen binnen Ferrari’s productgamma, maar in de hele supercarsector. Jason Barlow, Editor at Large bij Topgear .com, verklaarde: “Het is duidelijk dat het doel was om een trackgerichte Ferrari te creëren met een grotere dynamische bandbreedte dan ooit. Hij is zó beschaafd dat je er niet eens over na hoeft te denken om de 296 Speciale over Silverstone te jagen en vervolgens naar huis te rijden… naar Italië. Hij verhoogt de lat opnieuw in alle belangrijke meetbare aspecten, en in vele die niet algoritmisch zijn. Een sublieme mix van analoog en digitaal.”

"Gianmaria Fulgenzi Chief Product Development Officer van Ferrari, nam de prijzen in ontvangst en zei: “Het is een voorrecht om deze prestigieuze onderscheidingen in ontvangst te nemen namens mijn collega’s in Maranello voor de nieuwste incarnatie van belangrijke en iconische modellijnen die de nieuwe maatstaf zetten voor prestaties en rijbeleving. Deze felbegeerde titels eren de prestaties van een team toegewijde ingenieurs die voortdurend streven naar de meest ambitieuze technische doelstellingen.”

296 SPECIALE
De 296 Speciale is een speciale versie van Ferrari’s midden-achter gemotoriseerde berlinetta, die de extreme evolutie van de 296 GTB vertegenwoordigt en een nieuwe norm zet in rijplezier. De plug-in hybride aandrijflijn combineert een 120-graden twin-turbo V6 met een elektromotor, goed voor een totaalvermogen van 880 pk. De verbrandingsmotor is lichter en verstevigd met componenten die ook uit de Formule 1 komen. De 8-traps DCT-transmissie is geoptimaliseerd met Ferrari’s snelle schakelsysteem, waardoor het elektrische koppel maximaal wordt benut en de schakelmomenten nog sneller en meeslepender zijn. Het gewicht is verlaagd en de aerodynamische downforce is met 20% toegenomen ten opzichte van de 296 GTB. Het chassis is herzien voor nog responsiever en preciezer gedrag op het circuit; de nieuwe extra boost-software levert vol vermogen tijdens high-performance rondes. De compacte afmetingen en het design integreren radicale technische oplossingen zoals rear gamma wings, hangende splitters en een vergrote diffuser die een pure race-uitstraling oproepen.

F80
De F80 is de zesde supercar van Maranello. Het carbonfiber chassis herbergt een hybride krachtbron die 1200 pk levert, waarvan 900 afkomstig zijn van de V6-motor die is afgeleid van de 499P, de auto die in 2023 en 2024 twee opeenvolgende overwinningen boekte in de 24 uur van Le Mans. De drie-liter V6, intern bekend als F163CF, tilt het specifiek vermogen naar 300 pk per liter. De overige 300 pk worden geleverd door het 800 V-hybridesysteem met een elektrische vooras (e-4WD) en een achterste elektromotor (MGU-K). De technologische overdracht vanuit de Formule 1 introduceert e-turbos (MGU-H), die energie genereren uit het overschot aan kinetische energie van de turbinerotatie en turbolag elimineren.

De auto is ontworpen voor maximale prestaties en genereert 1050 kg downforce bij 250 km/h. Achteraan bevindt zich een actieve vleugel die continu de hoogte en invalshoek aanpast. De actieve ophanging, waarvan de bovenste draagarmen zijn vervaardigd met 3D metaal-additive manufacturing, verbetert de handling aanzienlijk, vooral op het circuit. De Boost Optimisation registreert het circuit en levert extra vermogensboost op de plekken waar dit nodig is om rondetijden te verbeteren. De asymmetrische ‘1+’-cockpit creëert een eenzittergevoel gericht op het comfort van de bestuurder, hoewel de F80 gehomologeerd is voor twee personen. De F80 is gelimiteerd tot 799 exemplaren en blijft in productie tot 2027, het jaar waarin het bedrijf zijn 80-jarig bestaan viert.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS