'De ‘mooiste race ter wereld’, zoals Enzo Ferrari het ooit zo treffend omschreef
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 29 juni 2025 21:09

De 1000 Miglia – de ‘mooiste race ter wereld’, zoals Enzo Ferrari het ooit zo treffend omschreef – kwam tot een einde, na enkele van de mooiste steden van Italië te hebben aangedaan. Maserati was één van de sterren van het event en nam deel aan de beroemde regelmatigheidsrace voor klassieke auto’s met een iconische A6 GCS/53, die als 49e eindigde en één van de meest bewonderde auto’s van de race was.
De start vond plaats op dinsdag 17 juni in Brescia, waar de Maserati A6 GCS/53 aan een nieuw avontuur begon in de 2025-editie van de 1000 Miglia. Onder de motorkap demonstreerde de door Gioachino Colombo ontworpen 2-liter zes-in-lijn motor – met ‘Superquadro’-architectuur met korte slag, dubbele ontsteking en tandwielaangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen – de betrouwbaarheid van een klassieke motor die tot op de dag van vandaag verrassend actueel aandoet. Vanuit Lombardije reed de auto zuidwaarts, dwars door de Povlakte, naar Bologna. De volgende dag bedwong hij in de Apennijnen onder meer de wereldberoemde Raticosa- en Futa-pas, waarbij de precisie van de stuurinrichting en de stabiliteit van het onderstel goed tot hun recht kwamen. Na het bergachtige terrein daalden de deelnemers langzaam af naar het hart van Toscane, met zijn glooiende heuvels en historische stadjes, om uiteindelijk in Rome aan te komen, waar de tweede dag ten einde kwam.
De volgende dag reden de deelnemers via een meer technische en afwisselende route terug door Midden-Italië. Na Arezzo te zijn gepasseerd, stak de Maserati A6 GCS/53 het oostelijke deel van de Apennijnen over om vervolgens in San Marino te arriveren, waar de kronkelige weg omhoog op de Monte Titano één van de zwaarste beproevingen van de hele wedstrijd vormde. Opnieuw demonstreerde het model zijn uitzonderlijke balans en reactievermogen, om uiteindelijk de finishlijn in Cervia te passeren.
Dit bijzondere model, dat in particulier bezit is en momenteel het certificeringsproces voor authenticiteit bij Maserati Classiche doorloopt, nam deel aan vijf opeenvolgende edities van de oorspronkelijke 1000 Miglia-race (1953 tot 1957). Daarbij zaten enkele wereldberoemde talenten achter het stuur, waaronder Luigi Musso. Een interessant gegeven is het feit dat de A6 GCS/53 zijn eerste belangrijke succes behaalde tijdens de 1000 Miglia, toen Emilio Giletti zesde werd in het algemeen klassement en eerste in de Sport 2 liter categorie.
De evolutie van het merk met de Drietand in drie exclusieve kleurstellingen voor de Mille Miglia.

De deelname van Maserati aan de 1000 Mille van 2025 markeert een belangrijk moment in het jubileumjaar van het merk met de Drietand, waarin het logo 100 jaar bestaat. Ter gelegenheid hiervan liet Maserati drie auto’s uit zijn huidige modellengamma over dit legendarische circuit rijden: een GranCabrio, een GranTurismo Trofeo en een Grecale Trofeo, waarmee een brug werd geslagen tussen het verleden en het heden van het merk.

De drie modellen waren uitgevoerd in drie exclusieve kleurstellingen, elk geïnspireerd op een klassiek model dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van het event en op een unieke versie van het Drietand-logo door de jaren heen. Met name de kleurstelling van de Grecale Trofeo, met een lak in de kleur roségoud, vormde een eerbetoon aan de Tipo 26 C uit 1931, de eerste Maserati die deelnam aan de Mille Miglia en daarbij als eerste finishte in zijn klasse. Bij dit model is het Drietand-logo vereenvoudigd en gegraveerd om de pioniersgeest van de beginjaren tot uiting te laten komen.

De GranCabrio in Verde Giada was getooid met details die verwijzen naar de Tipo 4CS uit 1936, die tussen 1932 en 1936 meerdere malen de overwinning behaalde in de 1100 cc-klasse. In dit geval heeft het Drietand-logo scherpere vormen, in overeenstemming met de vooruitstrevende techniek die indertijd werd gebruikt.

Tot slot vormde een GranTurismo Trofeo met een lak in de kleur Blu Emozione een eerbetoon aan de legendarische A6GCS/53 die in 1953 tweede werd in het algemeen klassement en eerste in zijn klasse tijdens de Mille Miglia die dat jaar werd verreden, en in 1955 opnieuw won. In dit geval oogt het Drietand-logo harmonieuzer, een weerspiegeling van de stilistische verfijning die gangbaar was in de naoorlogse periode.




